• ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
  • کد خبر: 33862
فرش دستباف

رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران عراق، ترکیه، افغانستان و برخی کشورهای اروپایی را از جمله مقاصد صادراتی فرش ماشینی عنوان کرد و گفت: حداقل قیمت فرش شش متری ۱۲۰۰ شانه در حال حاضر هفت تا هشت میلیون تومان است.

به گزارش ایران‌پژواک، محمد هادی کمالیان با بیان اینکه صادرات فرش ماشینی انجام می‌شود، اما آمار دقیقی از آن در دسترس نیست، گفت: با توجه به اینکه کارخانه مستقیم محصول خود را صادر می‌کنند و ساز و کار مشخصی وجود ندارد، آمارهای صادرات فرش ماشینی دقیق نیست.

به گفته وی مقاصد مهم صادرات فرش ماشینی ایران، عراق، ترکیه و افغانستان است. البته کارخانه‌های قوی‌تر به اروپا هم صادرات دارند.

به گفته کمالیان از ابتدای سال تاکنون قیمت نخ ۳۰ تا ۳۵ درصد و قیمت فرش ماشینی ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است. بنابراین یکی از مشکلات صنف این است که نظارت کافی بر قیمت مواد اولیه انجام نمی‌شود.

رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران با بیان اینکه قیمت‌ها بسته به نوع بافت متفاوت است، گفت: هرچه شانه‌ها بالاتر باشد، فرش ریزبافت‌تر است. همچنین قیمت‌ها در کارخانه‌های مختلف با توجه به طرح و نقشه و سایر ویژگی‌ها متفاوت است، گفت: حداقل قیمت فرش شش متری ۱۲۰۰ شانه در حال حاضر هفت تا هشت میلیون تومان است.

کمالیان با بیان اینکه مجموعه ‌های واردکنندگان الیاف با ارز ارزان‌تر محصول خود را وارد می‌کنند، اما فرش را با ارز آزاد می‌فروشند، تصریح کرد: بخشی از الیاف مثل پلی استر در داخل تولید و بخشی وارد می‌شود.

وی تامین مواد اولیه را از جمله مشکلات این صنف برشمرد و گفت: بخشی از کارخانجات که توان واردات مواد اولیه را ندارند، نخ‌های آماده از مجموعه‌های ریسندگی دریافت می‌کنند که به دلیل قیمت‌گذاری ریسندگی‌ها مشکلات خاص خود را دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی