بورس

تعادل بازار در روز آغازین هفته، آرامش پیش از طوفان یکشنبه بود. در پایان بازار یکشنبه، نماگرهای تالار شیشه‌ای رنگ خونین به خود گرفتند و نزدیک به ۹۰ درصد نمادها منفی شدند.

به گزارش ایران‌پژواک، نگاهی به نقشه بورس یکشنبه نشان می‌دهد، ۸۸ درصد از نمادهای بازار سهام در روز یکشنبه منفی شدند و پورتفوی سهامداران خود را به زیان کشیدند. همچنین ۲۴۶ نماد در صف فروش نشستند و سهامداران چاره‌ای جز تماشای زیان خود نداشتند.

علاوه بر دلایلی از جمله افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، شایعات مربوط به حذف تخفیفات پالایشی‌ها و داستان نامه‌ تکذیب شناسایی سود شپنا، حال کاهش اسکناس آمریکایی به کریدور ۴۸ هزار تومانی نیز مزید بر علت ریزش بازار سرمایه شده است.

از رفتار فروشندگان می‌توان دریافت که بازار سهام دچار نوعی پنیک شده است. در حالی که سهام بی اعتنا به فاکتورهای بنیادی مشغول ریزش بیشتر است، خبری از صندوق تثبیت بازار نیست. صندوقی که در همین شرایط به ورود آن نیاز است.

معاملات بورس روز یکشنبه در حالی رقم خورد که شاخص کل در جهت روند نزولی خود پیش رفت. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت شدید ۴۹ هزار و ۵۹۳ واحدی که معادل ۲.۳۹ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات یکشنبه در سطح دو میلیون و ۲۱ هزار واحدی ایستاد.

همچنین شاخص هم‌وزن نیز پابه‌پا، همراه نماگر اصلی تالار شیشه‌ای کاهش یافت و با افت ۲.۶۸ درصدی به سطح ۷۰۸ هزار و ۴۹۶ واحدی رسید.

بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات یکشنبه را ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون و ارزش معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی را پنج هزار و ۲۹۶ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس یکشنبه، خبر از خروج ۹۵۳ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

فرصت آخر برای بازگشت

محرکی که در حال حاضر می‌توان برای بازار سهام در نظر گرفت مهلت نهایی برای برگزاری مجامع عمومی سالیانه شرکت‌ها و همچنین انتشار گزارش‌های سه ماهه است.

بورس تهران همواره در فصل مجامع با افزایش تقاضا همراه می‌شود. از سوی دیگر شرکت‌ها ملزم هستند در این هفته گزارش عملکردی سه‌ماهه خود را منتشر کنند. اهالی بازار انتظار دارند شرکت‌ها با افزایش سودآوری و رشد تولید و افزایش فروش در سه ماه اخیر مواجه شده باشند. بنابراین انتشار چنین گزارش‌هایی موجب تعدیل P/E بازار خواهد شد.

اگرچه بازار در محدوده فعلی نیز ارزندگی دارد و به دلیل فقدان عنصر اعتماد به مشکل خورده است. با این حال شاید گزارش‌های سه ماهه همان محرکی باشد که موجب نجات بازار از شرایط فعلی شود.

پیش بینی بورس دوشنبه

بورس تهران در جریان معاملات یکشنبه با عرضه آبشاری سهام مواجه شد. با توجه به نزدیک شدن شاخص کل به خط روند حمایتی خود، انتظار می‌رود بازار واکنشی مثبت به این حمایت نشان دهد و کمی متعادل‌تر شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی