مایک پنس

معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا با استقبال از آزادی جاسوسان آمریکایی بازداشت شده در ایران مدعی شد که جو بایدن بزرگ‌ترین باج تاریخ کشورش را به ایران داده است.

به گزارش ایران‌پژواک، پنس نوشت: در حالی که من از آزادی ۵ آمریکایی استقبال می‌کنم، مردم آمریکا باید این را بدانند رئیس جمهور بایدن بزرگترین باج در تاریخ آمریکا را به تهران پرداخت کرده است.

مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس به آزادی پنج جاسوس آمریکایی که پیشتر در ایران بازداشت شده بودند، واکنش نشان داد.

پنس نوشت: در حالی که من از آزادی ۵ آمریکایی استقبال می‌کنم، مردم آمریکا باید این را بدانند رئیس جمهور بایدن بزرگترین باج در تاریخ آمریکا را به تهران پرداخت کرده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل روز پنج‌شنبه در رابطه با اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر آزادی جاسوسان آمریکایی در ازای آزادسازی شش میلیارد دلار از پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی به شبکه سی‌بی‌اس اعلام کرد: به عنوان بخشی از توافق همکاری بشردوستانه که با میانجی‌گری یک دولت ثالث حاصل شده است، ایران و آمریکا پذیرفته‌اند که متقابلا پنج نفر را آزاد و آن‌ها را عفو کنند. جابه‌جایی امروز آن‌ها گام ابتدایی حائز اهمیتی در جهت اجرای توافق است.

سی‌بی‌اس به‌علاوه گزارش داد که اگر توافق پیش برود، این زندانیان احتمالا در ماه سپتامبر (شهریور - مهر) به کشورهای خود بازمی‌گردند.

آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا نیز ضمن تائید خبر آزادی این پنج نفر، آن را گامی مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که آنها به زودی به خانه بازمی‌گردند.

همچنین دفتر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در واکنش به خبر توافق تهران و واشنگتن طی پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: ما از اخباری مبنی بر آزادی پنج جاسوس آمریکایی و انتقال آن‌ها به حصر خانگی در ایران استقبال می‌کنیم. تا زمانی که آن‌ها از ایران عزیمت نکنند و به عزیزان‌شان بپیوندند، استراحت نخواهیم کرد.

سیامک نمازی در سال ۱۳۹۵ به جرم جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا، عماد شرقی در سال ۱۳۹۹ به جرم جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی و مراد طاهباز در سال ۱۳۹۸ به جرم جاسوسی از مراکز حساس نظامی در پوشش محیط زیستی، هر کدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند. از دو تن دیگر که گفته می‌شود یک نفر از آنها زن بوده، نامی آورده نشده است.

وزارت امورخارجه ایران در مورد آزادسازی منابع توقیف شده ایرانی و آزادی تعدادی از زندانیانی که به‌طور غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، بیانیه‌ای صادر و در آن تصریح کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است.

وزارت امورخارجه ادامه داد: آزادسازی و رفع محدودیت از منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که غیرقانونی و به بهانه نگرانی بانک‌های خارجی از تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده مسدود شده یا استفاده از آنها سخت شده است، همواره در دستور کار وزارت امور خارجه قرار داشته است.

دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه «جاسوسان مدنظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند» یادآور شد: علاوه بر آزادسازی منابع مالی که به صورت غیرقانونی توقیف شده بود، حمایت از حقوق ایرانیان در سرتاسر جهان جزو وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است. در این چارچوب، آزادی تعدادی از زندانیان بی‌گناه ایرانی که طی سال‌های گذشته به طور غیرقانونی و با اتهام واهی دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا، در این کشور دستگیر و زندانی شده‌اند، به طور جدی توسط دستگاه دیپلماسی پیگیری شده است. در این راستا، آزادی تعدادی از زندانیانی که به طور غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، بزودی محقق خواهد شد.

مایک پنس همچنین در پیامی دیگر به تکرار ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در اوکراین پرداخت و مدعی شد: ایران اکنون از این پول برای تولید هواپیماهای بدون سرنشین برای روسیه و تامین مالی علیه ما و اسرائیل استفاده خواهد کرد. چین و روسیه که آمریکایی‌ها را نیز گروگان نگه می‌دارند، اکنون می‌دانند که قیمت‌ها به تازگی افزایش یافته است.

وی که برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی در آمریکا تلاش می‌کند، افزود: هر ملت که در دوران دولت من آمریکایی‌ها را به گروگان بگیرد، با قدرت آمریکا مواجه خواهد شد. به آنها هشدار داده شده است که ما باج نخواهیم داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی