بنزین

در حالی که مقامات رسمی دولت بارها در تریبون‌های رسمی اعلام کرده‌اند که برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین رد دستور کار نیست اما در صحن علنی مجلس نیز تقاضا برای تشکیل نشستی ولو غیرعلنی در این زمینه مطرح شده است.

به گزارش ایران‌پژواک، وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از این با تاکید بر اینکه برنامه‌ای برای افزایش نرخ بنزین در دستور کار نیست، این اطمینان را به افکار عمومی داد که قرار نیست مولفه‌ی قیمت دستخوش تغییر شود .

با این حال در فاصله‌ای کوتاه از سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی در سیزدهم مردادماه، برنامه جدیدی برای تعیین سقف سوختیگری در پمپ بنزین‌ها به اجرا درآمد که زمینه را برای طولانی‌تر شدن صف‌های خرید بنزین مهیا نمود.

داستان اما به اینجا ختم نشد. ایجاد اختلال در سوختگیری، از نظر بسیاری از کارشناسان و افکار عمومی ایجاد زمینه برای رشد قیمت بنزین تلقی شد.

با این حال وزیر نفت نیز در سخنانی تاکید کرد تغییر قیمت در دستور کار نیست. این خبر از سوی معاون اول رییس جمهوری نیز اعلام شد اما در نهایت تجربه پیشین در حوزه افزایش قیمت بنزین، افکار عمومی را نسبت به این موضوع مطمئن نکرده است.

تا جایی که در صحن علنی مجلس نیز درخواستی برای تشکیل نشست غیرعلنی برای اطلاع نمایندگان از تصمیم دولت در این زمینه مطرح شده است.

در تازه‌ترین اتفاق نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی خواستار تشکیل جلسه غیرعلنی درباره موضوع بنزین شد.جبار کوچکی نژاد در جلسه علنی امروز مجلس در تذکری گفت: درباره موضوع بنزین جلسه غیرعلنی برگزار و شفاف سازی شود.

خبری که تکذیب نشد

پیش از این مصطفی رضاحسینی‌قطب‌آبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس احتمال افزایش قیمت بنزین را تکذیب نکرده و حتی این احتمال را طرح کرده است: به نظر می‌رسد در حال آماده‌سازی جامعه برای افزایش قیمت بنزین هستند. تصور من این است که این کار را انجام می‌دهند و آزمون و خطاها برای این بوده که جامعه را آماده کنند تا قیمت سوخت را افزایش دهند، چون همانطور که در گذشته شاهد بودیم، در این شرایط، ارزیابی در جامعه انجام می‌دهند تا بتوانند سیاست‌های خود را اعمال کنند؛ بنابراین تصور من این است که احتمال افزایش قیمت بنزین وجود دارد.

در عین حال مرتضی زمانیان مدیر اندیشکده حکمرانی دانشگاه شریف گفت: طرحی که با عنوان بنزین من به صورت پایلوت در کیش اجرا شد مورد بررسی مجدد قرار گرفته تا تصمیمات نهایی برای اجرای آن گرفته شود.

او خاطرنشان کرد: در طرح بنزین من به هر نفر صرف نظر از اینکه مالکیت وسیله نقلیه ای را دارد یا نه، 20 لیتر بنزین در ماه داده می شود.

زمانیان با بیان اینکه در کیش این طرح اجرا شد و مردم سهمیه هایی دریافت کردند که قابلیت فروش داشت خاطرنشان کرد: وقتی مردم در عواید حاصل از فروش سهمیه‌ها شریک باشند، افزایش قیمت سوخت نه تنها مورد انتظارشان قرار نمی گیرد بلکه خود خواهان افزایش قیمت برای فروش با قیمت بالاتر سهمیه ها خواهند بود.

این کارشناس سیاستگذاری اقتصادی توضیح داد: در حال حاضر دولت در حال بررسی طرح‌های مختلف برای قیمت بنزین است که یکی از این طرح ها، طرح بنزین من است.

سخنان وی البته از سوی مقامات دولتی تکذیب نشده است.

هر چه هست انتظار برای تغییراتی بنزینی در یک سال اخیر شکل گرفته و الزام به استفاده از کارت شخصی برای خرید بنزین در کنار کاهش محسوس شمار کارت‌های جایگاه‌ها و تعیین سقف عرضه همگی از جمله اقداماتی است که در این دوره زمانی صورت گرفته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی