• ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
  • کد خبر: 34525
عکس

تیپ‌های جدید مکانیزه اوکراین که توسط غرب آموزش و تجهیز شده‌اند، قرار بود پیشقراول ضدحمله تابستانی مورد انتظار برای آزادسازی مناطقی در جنوب اوکراین از دست مهاجمان روسی بر عهده بگیرند، حمله‌ای که با تانک‌های مین روب و خطوط انفجاری هدایت می‌شد و به سرعت مسیری را به آتش می‌کشید.

به گزارش ایران‌پژواک، «چکمه‌های عنکبوتی» یا «پوتین‌های عنکبوتی» شاید یکی از آیتم‌های جادویی جالبی به نظر برسد که تنها می‌توانید در بازی‌های فانتزی پیدا کنید، اما این کفش چهارپای خاص در زندگی واقعی نیز وجود دارد و به معنای واقعی می‌تواند باعث نجات جان و اندام‌های انسان شود.

به تازگی خبری از سوی رویترز منتشر شده که نشان می‌دهد چگونه مهندسان رزمی تیپ ۱۲۸ کوهستانی «ترانسکارپاتیا» اوکراین برای حفاظت از خود در برابر میدان‌های مین متراکمی که مانع از حملات اوکراین به استحکامات روسیه در جنوب اوکراین شده است، از چکمه‌های عنکبوتی تولید شده در داخل این کشور که بر روی چکمه‌های جنگی‌شان بسته شده اند، استفاده می‌کنند. چکمه‌های عنکبوتی چهار پا خطرات ناشی از مین‌ها را از طریق چندین مکانیسم کاهش می‌دهند.

ابتدا، چهار پای عنکبوتی این چکمه‌ها با نوک دایره‌ای محدوده «ایستادگی» افقی یک مین منفجر شده را افزایش می‌دهد، و به طور بالقوه پاها، پاها و کشاله ران را از انفجاری که مستقیماً در زیر آن انجام می‌شود، در امن نگه می‌دارد.

پوتین‌ عنکبوتی، راه نجات اوکراین از کابوس مین

حتی مهم‌تر از آن، پاهای عنکبوت چند اینچ «ایستادگی» عمودی بین زمین و پای فرد ایجاد می‌کنند. شکاف هوای حاصله به طور قابل توجهی انرژی منتقل شده از انفجار در زمین به پوشنده این چکمه را کاهش می‌دهد، از جمله با اجازه دادن به انرژی بیشتری از ماحصل انفجار برای تخلیه از پهلوها. در نهایت، شکل و مواد چکمه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که انرژی حاصل از انفجار را پا و ران فرد پوشنده چکمه، منحرف و جذب کنند.

بنابراین، اگر با چکمه عنکبوتی روی یک مین ضد نفر معمولی پا بگذارید، احتمالاً هنوز هم آسیب خواهید دید –، اما به احتمال زیاد هنوز هم پایتان را داشته و آسیب جدی نخواهید دید؛ و از خطر مرگ ناشی از خونریزی در امان خواهید بود، اتفاقی که اغلب پس از از دست دادن یکی از اندام‌ها اتفاق می‌افتد.

گزارش اخیر وال استریت ژورنال تخمین می‌زند که از زمان آغاز تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین در ۲۳ فوریه ۲۰۲۲، بین ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار اوکراینی دچار قطع عضو شده اند.

پوتین‌ عنکبوتی، راه نجات اوکراین از کابوس مین

کابوس جنگ مین اوکراین

تیپ‌های جدید مکانیزه اوکراین که توسط غرب آموزش و تجهیز شده‌اند، قرار بود پیشقراول ضدحمله تابستانی مورد انتظار برای آزادسازی مناطقی در جنوب اوکراین از دست مهاجمان روسی بر عهده بگیرند، حمله‌ای که با تانک‌های مین روب و خطوط انفجاری هدایت می‌شد و به سرعت مسیری را به آتش می‌کشید.

در ماه ژوئن، چندین تیپ مجهز به تجهیزات پیشرفته غربی دقیقاً همین کار را انجام دادند، اما خیلی زود دریافتند که تعداد محدود تانک‌های مین روب ارزشمندشان به سرعت مورد هدف موشک‌های هدایت شونده ضدتانک، بالگردهای تهاجمی و توپخانه قرار می‌گیرند و خودروهای جنگی پشت سرشان را در میدان‌های مین مرگبار به دام می‌اندازند. حتی بدتر از آن، روسیه شروع به استفاده از سیستم‌های مین‌گذاری از راه دور ISDM Zemledeliya در مقیاس بزرگ‌تر کرد، که از راکت‌ها برای باراندن تا ۶۰۰ مین به ازای هر گلوله از فاصله ۹ مایلی روی مسیرهایی که اوکراینی‌ها تازه پاکسازی کرده بودند، کرد.

و، اما در مورد خرج‌های خطی پاکسازی مین با راکت، این روش بسیار مفید بوده، اما از نظر برد و مقدار محدود بوده است. خسارات وارده به خودروهای جنگی با ارزش غیرقابل قبول بود، بنابراین ارتش اوکراین دستکم در حال حاضر استراتژی تهاجم مکانیزه گسترده را کنار گذاشته است.

در عوض، رویکرد جدید و کندتر این است که مهندسان جنگی را پیش از حملات – پیاده و اغلب در شب – برای پاکسازی میادین مین روسیه به صورت دستی با استفاده از ابزارهای مختلف اعزام می‌کنند. در این روش، مهندسان هم از جانب مین‌ها و هم از نیروهای روسی در معرض خطر قرار دارند. گزارش‌ها از جبهه حاکی از آن است که این حادثه به همان اندازه که به نظر می‌رسد ترسناک و خطرناک بوده و تلفات در میان پرسنل پاکسازی مین اوکراینی سنگین است.

به طور گسترده تر، اوکراین اذعان داده است که مین ها، نه آتش دشمن، هنوز هم بیش‌ترین تلفات را در عملیات ضدحمله علیه مواضع روسیه باعث شده است. تاکتیک‌های روسیه شامل اجازه دادن به نیروهای اوکراینی برای تصرف سنگرهای پر از مین، قرار دادن مین‌های ضد نفر در زیر مین‌های ضدتانک قابل مشاهده و (براساس گزارشی در بخش رویتر) مخفی کردن مین‌های ضد نفر در زیر انبوهی از اجساد کشته شدگان روسی برای زخمی کردن نیروهای اوکراینی است که سعی دارند جنازه‌های سربازان روس را از میدان نبرد خارج کنند.

مفهوم چکمه عنکبوتی در واقع حدود یک ربع قرن است که مطرح شده است. این سیستم در اصل توسط شرکت کانادایی Med-Eng systems طراحی شده بود، که تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) را برای پرسنل خنثی کننده مواد منفجره می‌سازد، تجهیزاتی مانند لباس‌های نمایش داده شده در فیلم The Hurtlocker.

تحقیقی در سال ۲۰۰۰ در مجله تخریب سلاح‌های متعارف تصریح می‌کند که «چکمه‌های انفجاری» برای حفاظت در مقابل مین‌ها می‌تواند در برابر مین‌های ضعیف‌تر با ۳۰ تا ۵۰ گرم مواد منفجره محافظت خوبی ایجاد کند، اما به دلیل تماس مستقیم فیزیکی با مین و زمین کارایی آن‌ها محدود است. در این تحقیق آمده است: «این تماس باعث افزایش انتقال شوک انفجار به کف پا می‌شود.

کفش معمولی همچنین پای خنثی کننده مین را مستقیماً روی مین در منطقه‌ای قرار می‌دهد که جریان در حال انبساط می‌تواند انرژی جنبشی قابل توجهی را به جرم نسبتاً بالای تضعیف کننده شوک منتقل کند – انرژی که سپس باید توسط ساق و پای تحتانی جذب شود.

نزدیکی نسبی پا به انفجار نیز انتخاب مواد مناسب را بسیار دشوار می‌کند. فشارهای شدید در آن منطقه از مقاومت اکثر پلاستیک‌ها فراتر می‌رود. در نتیجه، این مواد اغلب در این رژیم فشار شکست می‌خورند قبل از اینکه فرصتی برای انجام کار خود داشته باشند».

این شرکت با سوار کردن کفش بر روی اندام‌های مصنوعی، هم چکمه‌های انفجاری قدیمی و هم چکمه‌های عنکبوتی خود را در معرض انفجار ناشی از خرج‌های متفاوت از ۲۵ تا ۲۰۰ گرم C ۴ (در حالی که زیر ۳۰ میلی متر شن دفن شده بودند) قرار داد و تاثیر ناشی از آن را مقایسه کرد.

آن‌ها دریافتند که چکمه‌های عنکبوتی شتاب پای انسان را در برابر کوچک‌ترین خرج‌ها بین ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد. عکس‌های منتشر شده نشان می‌دهند که حتی در برابر خرج‌های بزرگ‌تر از ۲۰۰ گرم نیز، چکمه‌ها از انفجار جان سالم به در می‌برند – البته غیر از دو پای عنکبوتی کشیده شده آن‌ها.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی