بورس

در حالی که این هفته بازارهای مالی با بازدهی مثبت بسته شدند، بورس بازدهی منفی داشت. بررسی بازدهی بازارها طی هفته‌های گذشته نشان‌دهنده حرکت معکوس بازدهی بازارهای مالی در مقابل بازار سرمایه در بیشتر هفته‌هاست.

به گزارش ایران‌پژواک، در روزهای باقی‌مانده از مرداد و نخستین روزهای شهریور پرونده بازدهی بازارها در روند معکوسی از هم بسته شدند. بازار سرمایه بازدهی منفی داشت و بازارهای مالی با بازدهی مثبت به کار خود خاتمه دادند.

در آخرین هفته مرداد(هفته گذشته) بازدهی بازارها در روند کاهشی قرار داشت و بازار سهام نیز بیشترین افت ارزش را داشت.

بازدهی بازارها در هفته پایانی مرداد ۱۴۰۲/ روند مثبت بازدهی بازارهای مالی در مقابل بورس

روند قیمت در بازارهای مالی در روزهای باقیمانده از مرداد و نخستین روزهای شهریور ضربان محدود کاهشی و افزایشی داشت. این هفته قیمت دلار به کانال ۴۸ هزار تومانی برگشت و بار دیگر با افزایش محدودی توانست کانال ۴۹ هزار تومانی را فتح کند. قیمت طلا و سکه نیز در گردش میان محدود قیمتی مشخصی بودند.

در مرداد چه اخباری بر بازار اثر گذاشت؟

ماه گذشته بازارها شاهد سیل اخبار گسترده‌ای بودند که مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. معافیت تحریمی برای دریافت پول برق صادره ایران به عراق و به تبع آن گمانه‌زنی در خصوص احتمال توافق پشت پرده ایران و آمریکا ، میانجی‌گری عمان و قطر در بازپرداخت بدهی‌های ایران از سوی عراق، اظهار نظرهای متیو میلر، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص عدم توافق و سفر وزیر امور خارجه لیبی به ایران از اهم اخبار ۱۰ روز ابتدایی مرداد بود.

در روزهای بعد نیز موضوع شکایت ایران از کره بابت مطالبات ارزی ایران، انحلال کانون صرافان در پی استنکاف از دستورات بانک مرکزی و عدم همکاری با این بانک و افزایش قدرت‌نمایی آمریکا در خلیج فارس با اعزام جنگنده‌های F۱۶ و F۳۵ از مهمترین اخباری بود که ضربان‌های کوچکی در بازار ارز ایجاد کرد.

در نیمه دوم مرداد نیز خط و نشان‌های فرزین برای بازار آزاد در نشست مشترک رسانه‌ای مسئولین اقتصادی دولت، انتقال چهار زندانی دوتابعیتی از زندان اوین به هتل اوین،‌ سفر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به عربستان و دیدار با ولیعهد این کشور و در نهایت اخبار مربوط به شروع سفر منابع ارزی ایران از کره جنوبی به سوئیس و سپس قطر پرچمدار مهمترین اخبار یک ماه گذشته بود و بر بازار ارز اثر گذاشت.

در همین راستا کارشناسان اقتصادی به حساسیت بالای بازار ارز نسبت به وقایع اقتصادی و سیاسی اشاره می‌کنند. آنها معتقدند هر چند نظام متشکلی در حوزه عرضه و تقاضا نداریم، اما بازار ارز بیشترین حساسیت را نسبت به موضوعات اقتصادی و غیراقتصادی مانند مذاکرات برجام از خود نشان می‌دهد.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۲۶ مرداد تا امروز ۲ شهریور نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با افزایش ۳۵۰ تومانی قیمت، بازدهی مثبتی طی مدت یاد شده داشته است. این اسکناس با بازدهی ۰.۷۲ درصدی در آخرین روز هفته جاری با قیمت ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد.

باید توجه داشت طی هفته‌های اخیر، دولت دور تازه‌ای از تزریق خبرهای نسبتا مثبت سیاسی را آغاز کرده است. بازارساز نیز با استفاده از این فرصت به سرکوب دلار پرداخته است؛ به نحوی که قیمت دلار در مرز ۴۹ هزار تومان سرگردان مانده و نتوانسته روند نزولی یا صعودی مشخصی بسازد. البته باید تاکید کرد که در اغلب روزها، معامله ارز نیز در بازار آزاد چنگی به دل نمی‌زند و بازار دلار به معنای واقعی به خواب رفته است. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی شروع شهریور را آغاز روند تصاعدی تقاضا در بازار ارز می‌دانند.

قیمت طلا

امروز ۲ شهریور هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۳۱۶ هزار تومان رسید. به این ترتیب قیمت طلا در یک هفته اخیر با افزایش قیمت ۱۶ هزار تومانی بازدهی مثبت را پشت‌سر گذاشت. این هفته بازدهی طلا رشد ۰.۷۰ درصدی داشت.

گفتنی است قیمت انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۱۹۱۹ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۲۰ دلار افزایش قیمت داشته است.

قیمت سکه

در هفته اخیر سکه امامی با وجود رفت و برگشت‌های مداوم میان کانال قیمتی ۲۷ و ۲۸ میلیونی در نهایت با قیمت ۲۸ میلیون تومان به کار خود پایان داد. در روزهای باقیمانده از مرداد و روزهای ابتدایی شهریور این قطعه ۹۸ هزار تومان رشد قیمت داشته است. در هفته اخیر بازدهی سکه امامی افزایش ۰.۳۵ درصدی داشت.

بورس

نگاهی به ارزش معاملات بورس در هفته پایانی مردادماه نشان می‌دهد، این رقم به کف ۶ ماهه خود رسیده است و روزبه‌روز اعداد پایین‌تری را به ثبت می‌رساند. از طرفی شاخص‌های ورود و خروج پول نیز اخبار خوبی را برای بازار سهام مخابره نمی‌کنند. وضعیت تا حدی وخیم است که گویا بازار سرمایه تنها محلی برای فرار سرمایه شده و صاحبان سرمایه و نقدینگی، دیگر این بازار را مناسب سرمایه‌گذاری نمی‌دانند.

بررسی معاملات این هفته بازار سرمایه نشان‌دهنده نزولی بسته شدن کندل هفتگی شاخص کل است. به طوری که شاخص کل با کاهش ۱.۸۱ درصدی از تراز یک میلیون و ۹۷۳ هزار واحد به سطح یک میلیون و ۹۴۶ هزار واحد رسید. اما سقوط شاخص هم‌وزن شدیدتر بود و همین امر بحث شاخص‌سازی را دوباره مطرح کرد.

به طوری که شاخص هم‌وزن در هفته گذشته حدود ۳.۱۲ درصد کاهش ارتفاع داد و از ۶۸۴ هزار واحد به ۶۶۷ هزار واحد رسید. اما نکته‌ای که امیدها را از بورس ناامید کرد، بحث پایین بودن ارزش معاملات بود. در هفته گذشته نیز همین موضوع مطرح بود، اما نزول بیشتر ارزش معاملات در این هفته، ناامیدی از برگشت بورس را به اوج خود رساند.

بیشترین و کمترین بازدهی

بازدهی بازارها در هفته پایانی مرداد ۱۴۰۲/ روند مثبت بازدهی بازارهای مالی در مقابل بورس

نگاهی به معاملات چهارمین هفته مردادماه نشان می‌دهد، نمادهای پربازده بازار در این هفته کمرنگ‌تر بودند. به طوری که قشهد با رشد ۲۵ درصدی به قیمت سه هزار و ۲۷۶ تومان رسید و به نحوی پرچمدار نمادهای بورسی این هفته شد. اما باید توجه داشت که به دلیل جو نزولی بازار، این اتفاق برای سهام شرکت شهد افتاد و اگر شرایط بازار سرمایه بهتر بود، احتمالا قشهد صعود بهتری را نیز تجربه می‌کرد.

تحلیل تکنیکال این سهم نیز نشان می‌دهد، همزمان با رشد قیمت سهم‌، حجم معاملات نیز بالا آمده و این خبر خوبی برای حرکت سهم است. به این ترتیب سناریوی منطقی برای سهم، ابتدا رسیدن به مقاومت سه هزار و ۷۹۳ تومانی و سپس در صورت ورود پول مجدد شکست این سطح است.

تکنو نیز شرایط خوبی را در این هفته داشت و به همین اندازه رشد کرد. به این ترتیب تکنو با رشد ۲۵ درصدی، قیمت ۸۸۵ تومان را روی تابلو به ثبت رساند.

بازدهی بازارها در هفته پایانی مرداد ۱۴۰۲/ روند مثبت بازدهی بازارهای مالی در مقابل بورس

در مقابل اما بازار سهم‌های نزولی داغ‌تر بود؛ علاوه بر بیشتر بودن ارقام درصد تغییر سهم‌های کم‌بازده، تعداد نمادهای این دسته نیز بیشتر بود. گروه ‌صنعتی‌ سدید در این هفته به هر سهم دو ریال سود تقسیم کرد. اما در روز بازگشایی نماد، این سهم با کاهش ۳۴ درصدی روبه‌رو شد و نزول عجیبی داشت. به این ترتیب وسدید در این هفته با کاهش ۳۷ درصدی به قیمت ۳۸۹ تومان رسید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی