مکرون

رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید: ما می‌خواهیم در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران شفافیت داشته باشیم و به توافق هسته‌ای بازگردیم.

به گزارش ایران‌پژواک، از فرانس ۲۴، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی سالانه خود در جمع سفرای فرانسه گفت: البته ما نیاز به نظارت روشن و شفاف بر فعالیت‌های هسته‌ای در ایران و بازگشت به توافق برجام داریم، تا زمانی که آژانس نظارت لازم را انجام دهد، این امر بسیار خوبی است. ما واقعاً نیاز به نظارت بر این فعالیت‌ها داریم که برای کل منطقه کاملاً کلیدی است.

وی همچنین خواستار آزادی شش فرانسوی بازداشتی در ایران شد که به ادعای وی «در شرایط غیرقابل قبول» هستند.

رئیس‌جمهور فرانسه افزود: خواستار تقویت تلاش‌های دیپلماتیک فرانسه در بحبوحه تغییر نظم جهانی شد.

رئیس‌جمهوری فرانسه گفت:‌ نظم بین‌المللی ما دچار چالش شده است. جنگ به خاک اروپا برگشته و احساسات ضد فرانسوی تشدید شده است. اقدامات دیپلماتیک فرانسه که با این خطرات روبروست باید بر سیاست امنیت در چارچوب جنگ اوکراین و با هدف تقویت استقلال و منافع استراتژیک اروپا متمرکز شود.

رئیس‌جمهوری فرانسه افزود: پاریس به دنبال این است که به یک شریک قابل اعتماد در عرصه ژئوپلیتیک تبدیل شود. اقدامات دیپلماتیک ما که با چالش‌های جهانی از جمله چالش‌های امنیتی، تغییرات آب و هوایی و تهدیدهای سایبری روبروست، باید به روند خودش ادامه دهد. ما باید از منافع خودمان دفاع کنیم. ما باید حامی ارزش‌ها و اصول خود باشیم که جهانی هستند.

مکرون همچنین اقدامات دیپلمات‌های فرانسوی که در شرایط سخت کار می‌کنند را ستود و به اوضاع نیجر اشاره کرد که با وجود کودتای ماه گذشته میلادی، سفیر فرانسه هنوز در این کشور غرب آفریقا به فعالیتش ادامه می‌دهد. او تاکید کرد: با اینکه حکومت نظامیان در نیجر خواستار ترک سفیر فرانسه شده اما وی این کار را انجام نداده است. سفیر ما در نیامی با وجود فشارهای کودتاچیان باقی خواهد ماند.

مکرون تاکید کرد که فرانسه در محکومیت کودتا و ارائه حمایت از بازوم موضع خود را تغییر نخواهد داد و تاکید کرد که بازوم به صورت دموکراتیک انتخاب شده و با امتناع از استعفا "شجاعت" کرده است. مکرون گفت: سیاست ما روشن است: ما کودتاچیان را به رسمیت نمی‌شناسیم.

مکرون گفت: اگر در آفریقا مداخله نظامی نکرده بودیم، نیجر، مالی و بورکینافاسو امروز با مرزهای شناخته شده خود وجود نداشتند.

وی افزود: حضور ما در آفریقا فقط تهدید تروریستی نیست و راه‌حل نظامی نباید جایگزین راه حل سیاسی شود. پاریس از رئیس‌جمهور بازداشت شده نیجر حمایت می‌کند. مشکل در نیجر اکنون کودتاچیان است.

امانوئل مکرون همچنین گفت، فرانسه و دیپلمات‌هایش در ماه‌های اخیر با اوضاع بسیار سخت و دشواری در چندین کشور خواه سودان باشد یا نیجر، دست و پنجه نرم کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری فرانسه با بیان اینکه قدرت‌های نوظهوری در جهان پدید آمده‌اند و بحران‌هایی مانند بحران انرژی در حال تغییر نظم حاکم است، ‌گفت: خطر تضعیف غرب وجود دارد، مخصوصاً‌اتحادیه اروپا. رفته‌رفته نظم بین‌المللی به چالش کشیده شده و غرب که زمانی جایگاه باشکوهی داشت، حالا شاهد افزایش مناقشات است. اروپا هم دوباره درگیر جنگ شده است.

امانوئل مکرون همچنین یادآور شد که افزایش انتقادها از مشروعیت و اعتبار شورای امنیت سازمان ملل و دیگر نهادها مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، پیامی دارد که نباید نادیده گرفت. او گفت: این نهادها رفته‌رفته مشروعیت خود را در تعیین قوانین از دست داده‌اند. نظم جهانی که این سازمان‌ها ترویج می‌دهند کهنه شده و آن‌ها با واقعیت جاری ژئوپلتیک، نظامی و دموگرافیک امروز جهان قطع ارتباط کرده‌اند.

او در ادامه با بیان اینکه این امر را می‌توان در تلاش گروه بریکس برای گسترش و جذب اعضای جدید مشاهده کرد، گفت: این نشان‌دهنده عزمی برای ایجاد یک نظم جهانی جدید است که به جای نظم جهانی نامشروع و بیش از حدغربی امروز روی کار بیاید.

این رهبر فرانسوی همچنین از ایجاد یک «سازوکار نظامی معتبرتر» سخن گفت و افزود: بودجه نیروهای مسلح را دوبرابر خواهیم کرد؛ زیرا مناقشات و تهدیدهای جدیدی وجود دارند، از تهدید سایبری گرفته تا هوافضا. این‌ها حوزه مناقشات جدید هستند.

مکرون گفت که قصد دارد ارتش کشورش را به استقلال رسانده و آن را به قدرتمندترین ارتش اتحادیه اروپا تبدیل کند.

جنگ اوکراین

رئیس‌جمهوری فرانسه ضمن دفاع از واکنش غرب به حمله روسیه به اوکراین، بر «کافی بودن» این واکنش تاکید کرد و گفت: ما روسیه را هدف تحریم‌های اقتصادی گسترده قرار دادیم تا ادامه جنگ برای مسکو دشوار شود. همچنین از اوکراین حمایت نظامی، اقتصادی و بشردوستانه فراوانی به عمل آوردیم. کشورهای اروپایی برترین حامی اوکراین هستند. هرچند که از حمایت‌های آمریکا هم سپاسگزاریم، اما نباید قدرت خودمان (در اروپا) را فراموش کنیم.

مکرون با بیان اینکه تنها محدودیت اروپا در حمایت از اوکراین، اجتناب از تشدید تنش با روسیه بوده، گفت: این که مستقیم با روسیه درگیر نشویم، سخت بود و هنوز هم سخت است.

او در ادامه جنگ اوکراین را نه تنها مشکل اروپا، بلکه مشکلی جهانی خواند و گفت: صلح به این معنا نیست که آتش‌بس شود و وضعیت کنونی حفظ شود. این در آینده دوباره به بروز درگیری منجر خواهد شد. منظور ما از صلح، صلح درازمدت و پایدار است؛ صلحی که به تمامیت ارضی اوکراین و قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.

مکرون بر نقش اروپا در حصول این صلح تاکید کرد و گفت: قبلا هم به اثرات جنگ اوکراین بر معماری امنیتی اروپا تاکید کرده‌ام. اوضاع قبل و بعد این جنگ با هم فرق دارد و در دستیابی به صلح پایدار، باید این را در نظر گرفت.

مکرون با یادآوری نقش فرانسه در ناتو، گفت که کشورش نخستین کشوری بوده که با آغاز جنگ، نیروهاش را به رومانی فرستاده تا جناح شرقی ناتو را تقویت کند. او همچنین به همکاری کشورش با کشورهای حوزه بالتیک اشاره کرد و گفت که تا وقتی جنگ ادامه داشته باشد، این کشورها در ماموریت‌های ناتو حضور خواهند داشت.

او در ادامه بار دیگر بر ایده خود برای افزایش استقلال نظامی اروپا تاکید کرد و گفت: اروپا باید در ناتو نقش پررنگ‌تری داشته باشد. افزایش قدرت اروپا در ناتو به معنای ایجاد رقابت نیست، بلکه قصد داریم به شریکی قابل اتکاتر تبدیل شویم. ما باید تهدیدهایی که متوجه منطقه‌مان شده را جدی بگیریم و بی‌شک این در ارتباط با آمریکا امری مهم است.

مکرون همچنین به اتخاذ اندیشه اروپایی برای تعیین سیاست‌های تسلیحاتی اشاره کرد و گفت: با رعایت این امر و افزایش تولید، دیگر اروپا برای ناتو یک اقلیت محسوب نمی‌شود. بعد از پایان جنگ اوکراین، معاهداتی تازه برای تسلیحات و تجهیزات نظامی اروپا امضا خواهیم کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه با تاکید مجدد بر استقلال دفاعی اروپا گفت: ما باید با حضور نظامی و افزایش بودجه‌های دفاعی، در تعیین معماری امنیتی جدیدی که قرار است بر جهان ما حاکم شود، نقش داشته باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی