• ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
  • کد خبر: 34718
11

شرایط طلاق از طرف مرد شامل قوانین پیچیده ای نیست. بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مرد می‌تواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق بدهد، بنابراین حق طلاق با مرد است و صحت آن احتیاجی به موافقت زن ندارد.

گزارش آگهی/ شرایط طلاق از طرف مرد شامل قوانین پیچیده ای نیست. بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مرد می‌تواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق بدهد، بنابراین حق طلاق با مرد است و صحت آن احتیاجی به موافقت زن ندارد. اگر زن راضی به طلاق نباشد مرد با استفاده از همان ماده ۱۱۳۳ می‌تواند با نظر مشاور، رأی طلاق را دریافت کند.

مراحل و شرایط طلاق از طرف مرد

در طلاق از طرف مرد، گفته شده است که ابتدا مرد باید با داشتن مدارک طلاق از طرف مرد، دادخواستی مبنی بر درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش به طرفیت زوجه تنظیم و به هر یک از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه نماید. پس از ثبت دادخواست، پرداخت هزینه دادرسی و دریافت ابلاغ تعیین مجتمع قضایی و شعبه و کلاسه پرونده، فرد باید به شعبه مربوطه مراجعه نماید.

بعد از تعیین وقت رسیدگی و تشکیل جلسه و تعیین تکلیف نسبت به مطالبات مالی زن، گواهی عدم امکان سازش را دریافت نماید. اعتبار این گواهی تا ۳ ماه پس از تاریخ قطعیت آن است و زوج با مراجعه به هر یک از دفاتر رسمی طلاق، می‌تواند نسبت به اجرای صیغه طلاق اقدام کند. در صورت انقضاء، گواهی مربوطه به مدت ۶ ماه از اعتبار ساقط می‌گردد.

مطابق با تبصره ۳ ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق، « اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفتر، موکول به تأدیه حقوق شرعی و قانونی زوجه (اعم از مهریه، نفقه،‌ جهیزیه،…) به صورت نقد است. مگر در شرایط طلاق خلع یا مبارات (در حد آنچه بذل شده)، مگر در طلاق خلع یا مبارات (در حد آن‌چه بذل شده) و یا رضایت زوجه و یا صدور حکم قطعی اعسار شوهر از پرداخت حقوق فوق‌الذکر.»

شرایط طلاق از طرف مرد به صورت غیابی

مراحل طلاق از طرف مرد به صورت غیابی همان تشریفات طلاق حضوری را لازم دارد. علاوه بر تمام موارد ذکر شده مرد در طلاق غیابی باید ثابت کند که آدرس زن به هیچ وجه شناسایی نشده و با روزنامه محلی یا روزنامه کثیرالانتشار آگهی داده شود تا بتواند رأی غیابی دادگاه را بگیرد.

شرایط طلاق از طرف مرد به صورت غیابی

حائز اهمیت است که این رأی با حق واخواهی، تجدید نظر و فرجام خواهی در مهلت قانونی برای زن صادر می‌شود. در مقاله طلاق غیابی از طرف مرد درباره این موضوع به طور کامل توضیح دادیم که می توانید مطالعه کنید.

شرط تنصیف دارایی چیست؟

مطابق بند الف از شروط ضمن عقد، مرد شرط نموده که هرگاه، طلاق به‌درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه، تقاضای طلاق، ناشی از تخلف زن، از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتاری او نباشد، مرد موظف است تا نصف دارایی موجود را که در ایام زناشویی با او به‌ دست آورده، یا معادل آن را طبق نظر دادگاه، بلاعوض به زوجه منتقل نماید.

مهریه در طلاق از طرف مرد

در طلاق از طرف مرد درباره مهریه این قانون وجود دارد که زوج باید مهریه زوجه را با سایر مطالبات یکجا به او بپردازد. بدون مهریه نمی‌توان طلاق گرفت، مگر با توافق زن یا با اثبات اینکه در ازدواج فریبی حاصل شده است. اگر زوج تمکن مالی نداشته باشد، می‌تواند از دادگاه تقاضای تقسیط کند.

اعسار و تقسیط مهریه در زمانی صورت می‌گیرد که مرد بخواهد زن خود را طلاق بدهد و با توجه به شرایط مالی خود با معرفی سه نفر شهود، استشهاد محلی و گواهی حقوق یا درآمد، مهریه را از طریق دادگاه تقسیط کند.

در صورتی که اعسار مرد ثابت شود قاضی دادگاه با توجه به شرایط وی نحوه پرداخت را مشخص خواهد کرد. همچنین اگر مرد قصد طلاق دختر باکره را داشته باشد، باید نصف مهریه را پرداخت کند. برای آشنایی بیشتر درباره طلاق دختر دوشیزه پیشنهاد می‌کنیم مقاله مهریه دختر باکره را مطالعه کنید.

شرایط طلاق از طرف مرد منوط به پرداخت مطالبات و حقوق مالی زن مانند مهریه، نفقه و اجرت المثل است. مرد پس از پرداخت این موارد می‌تواند هر زمان که بخواهد از زن جدا شود و تنها باید مراحل دادگاه را تا هنگام صدور حکم طی کند.

حضانت فرزند در طلاق از طرف مرد

اگر زوجین درباره حضانت فرزندان توافق نکنند، قانون حضانت به این شکل عمل می‌کند که حضانت فرزند پسر تا سن ۷ سالگی با مادر و از ۷ تا ۱۵ سالگی با پدر است. فرزند پسر در ۱۵ سالگی حق انتخاب دارد که با پدر یا مادر خود زندگی کند.

همچنین حضانت فرزند دختر تا ۷ سالگی با مادر، تا ۹ سالگی با پدر و بعد از ۹ سال به انتخاب خود دختر است. بنابراین حضانت دختر بین ۷ تا ۹ سال و حضانت پسر از ۷ تا ۱۵ سالگی به عهده پدر است. سپس تا ۱۸ سالگی و تا پایان تحصیلات عالیه هزینه‌های ایشان بر عهده پدر است مگر توافق زوجین به نحو دیگری باشد.

حضانت فرزند در طلاق از طرف مرد

نکات مهم طلاق از طرف مرد

  • نوع طلاقی که مرد درخواست کننده آن باشد رجعی است یعنی در مدت حدود ۳ ماه عده، مرد می‌تواند به زن رجوع کند و به این ترتیب طلاق از بین می‌رود. مگر اینکه زن باکره یا یائسه باشد که در این موارد طلاق بائن است و امکان رجوع در آن نیست.
  • در خصوص اجرت المثل، اگر قبلاً رأیی صادر نشده باشد، دادگاه رسیدگی کننده به درخواست طلاق از طرف مرد با تعیین کارشناس، اجرت المثل زن را تعیین و در ضمن حکم طلاق، مرد را موظف به پرداخت آن می‌کند.
  • اثبات رابطه نامشروع زوجه یا سایر تخلفات زوجین از وظایف زناشویی ارتباطی به مهریه ندارد. اما اگر طلاق از جانب زوج به دلیل قصور زن از وظایف همسری باشد، شرط نصف دارایی مشمول زوجه نمی‌شود.
  • مدت زمان طلاق از طرف مرد معمولاً کوتاه‌تر از مدت زمان طلاق از طرف زن است.

جمع بندی

شرایط طلاق از طرف مرد تنها یک محور اساسی دارد و آن پرداخت حقوق مادی زن است. با این وجود هر پرونده ابعادی دارد که بهتر است درباره آن جداگانه مشورت گرفته شود. برای دریافت مشاورۀ حقوقی رایگان مطابق با پروندۀ خود، با موسسه حقوقی دادنیک تماس برقرار کنید. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله “معایب طلاق از طرف مرد” را مطالعه کنید.

منبع : دادنیک

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی