دلار

کارشناسان اقتصادی معتقدند، با آزادشدن منابع بلوکه شده ایران و ورود ۶ میلیارد دلار به حساب بانک‌های ایرانی در قطر، نرخ ارز با کاهش قابل توجهی روبرو خواهد شد.

به گزارش ایران‌پژواک، بازار ارز این روزها در آرامش کامل به سر می‌برد و هر نوسانی در این بازار شکل می‌گیرد، در نهایت منجر به کاهش قیمت اسکناس آمریکایی در بازار تهران می‌شود.

بازارساز این روزها با دست پر در بازار مداخله مستقیم و غیرمستقیم دارد و همین موضوع باعث شده است، دلالان و سوداگران از بازار خارج شده و تقاضای واقعی در بازار دست به معامله بزند.

مداخله در بازارهای هرات و سلیمانیه و کاهش نرخ دلار از طریق این بازارها منجر به کاهش ریسک کاهش منابع ارزی در کشور شود.

البته اخبار مثبت از توافقات و تحرکات موفق دیپلماسی کشور نیز، ریسک موجود در بازار را که در یک سال گذشته، سوداگران از آن برای موج سواری استفاده می‌کردند، نیز کاهش شدیدی داشته باشد.

تاثیر نرخ ارز در مرکز مبادله بر نرخ بازار

قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا، در هفته‌های گذشته روندی نوسانی با تغییرات ۱۰ تا ۵۰ ریالی داشته است. این مسئله در ثبات نرخ ارز در بازار نیز تاثیر قابل توجهی داشته است.

نرخ ارز در مرکز مبادله با افزایش یا کاهش خود این سیگنال را به بازار ارز می‌دهد که بازارساز بدون مشکل در حال تامین ارز مورد نیاز در کشور است و تلاش دلالان برای نشان دادن بحران ارزی در کشور با شکست روبرو خواهد شد.

افت قیمت دلار در بازار هرات

بازار ارز هرات این روزها آرام شده است و تزریق های گاه و بیگاه به این بازار، باعث شده است تا سیگنال کاهشی از این بازار به بازار تهران مخابره شود. قیمت دلار هرات چهارشنبه در مرز حمایتی ۴۹ هزار و ۳۵۰ تومان شروع به کار کرد و با افزایش به ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

در نهایت قیمت دلار هرات در ۴۹ هزار و ۲۵۰ تومان بسته شد و تمام افراد حاضر در بازار ارز به کاهشی شدن نرخ ارز در تهران اذعان کردند. بازار سلیمانیه نیز همین روند را داشت. ابتدا در مرز مقاومتی شروع به کار کرد و سپس آغاز به ریزش کرد.

قیمت دلار تهران در اوج قیمتی هرات، وارد کانال ۴۹ هزار تومان شد. در بازار دبی هم قیمت درهم با کاهش در ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان بسته شد.

چرا بازار ارز و سکه کاهشی شد؟

گروهی از معامله‌گران معتقدند تعطیلات موجب افزایش قیمت دلار شده است. این دسته می‌گویند تا پایان تعطیلات قیمت دلار تسویه ندارد و فشار تقاضا در روز چهارشنبه بالا رفت. البته آن‌ها این حرکت را انرژی کاذب می‌نامند.

البته این افزایش قیمت تنها برای چند ساعت در روز چهارشنبه رخ داده است. نرخ دلار در هفته گذشته کاملا با ثبات بوده است و در محدود ۴۸ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان نوسان کرده است. کاهشی بودن نرخ دلار در هفته های گذشته به دلیل کاهش ریسک سیاسی در اقتصاد کشور بوده است.

گروه دیگری از فعالان بازار ارز معتقدند بازار در اوج فروش روند عوض می‌کند و در اوج خرید پایین می‌آید. از نظر آن‌ها این اتفاق توسط نهنگ‌ها یا بازیگرهای بزرگ صورت می‌گیرد که ماهی‌ها را هم در خرید و هم در فروش متضرر می‌کند.

گروه سوم به پالس‌های مثبت و منفی اخبار اشاره دارند. این دسته می‌گویند بزرگترین خبر در زمان حال حاضر واریز ۶ میلیارد دلار پول بلوکه شده به حساب بانک‌های ایرانی در قطر و عدم صدور قطعنامه از سوی شورای حکام بوده است که این خبرها توانست دلار را به زیر مرز حمایت مهم ۴۸ هزار و ۹۰۰ تومان ببرد.

گروه چهارم تحلیلگران نیز تکنیکال‌کاران هستند. این دسته معتقدند دلار بین دو مرز حمایتی مهم ۴۸ هزار و ۹۰۰ تومان و ۴۹ هزار و ۳۵۰ تومان نوسان دارد و همین موضوع نیز موجب کاهش قیمت بازار شده است. از نظر فنی‌ها بازار تا زمانیکه بالای ۴۹ هزار و ۳۵۰ تومان نرود، می‌تواند سمت مقاومت ۴۸ هزار و ۱۰۰ تومان حرکت کند.

پیش بینی کاهش ۲ هزار تومانی نرخ دلار

طبق اطلاعات به دست آمده، سوئیفت برای انتقال ۶ میلیارد دلار ایران باز شد که همزمان با این خبر قیمت دلار از ۴۹ هزار و ۳۵۰ تومان به سمت کانال ۴۸ هزار تومانی حرکت کرده است.

به نظر می‌رسد با واریز ارزهای آزادشده ایران به حساب ۶ بانک ایرانی در قطر تا اوایل هفته آینده، ‌ایران امکان خرید کالا و پرداخت وجه آن با روال متعارف بانکی را از طریق این ارزها خواهد داشت؛ پیش‌بینی می‌شود بخشی از این ارزها به صورت اسکناس وارد چرخه ارزی شود و قیمت دلار غیررسمی تا ۴۷ هزار تومان هم در هفته اول کاهش یابد.

مقرر شده است این ۶ میلیارد دلار که برای خرید دارو، تجهیزات پزشکی و دیگر کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود، از طریق سوئیفت و از مسیر رسمی نقل و انتقال شود.

همچنین روز سه‌شنبه مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفته است که بنا به اخبار و شنیده‌های رسمی و غیررسمی، ۶ میلیارد دلار تحت کلید بانک مرکزی قرار گرفت و با توجه به زمزمه، ۱۰ میلیارد دیگر از منابع که در راه است، بانک مرکزی قاعدتا قدرت دخالت موثری در بازار دارد، پس باید منتظر بعد از تعطیلات بود و عکس‌العمل بازار را دید.

‌روز ۲۱ شهریور، سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت گفت که فرایند آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در حال اجرا است و امیدوارم به‌زودی بانک مرکزی و وزارت خارجه جزئیات دقیق از اجرای توافقات آزادسازی اموال بلوکه شده کشور اعلام کنند.

‌با استقاده از امکان پیش آمده در قطر و با بازگشایی سوئیفت، ایران امکان خرید کالا و پرداخت وجه آن از طریق روال متعارف بانکی را از طریق این ارزها، خواهد داشت؛ از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود بخشی از این ارزها به صورت اسکناس نیز وارد چرخه ارزی شود و با تأثیر این منابع آزاد شده، قیمت دلار و یورو در روزهای پیشِ رو کاهش یابد؛ کارشناسان می‌گویند احتمالا دلار غیررسمی تا ۴۷ هزار تومان هم در هفته آینده کاهش قیمت یابد و این روند در هفته‌های آتی هم ادامه خواهد یافت.

سه دلیل کاهش نرخ دلار

صادق محبی، کارشناس اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره پیش بینی کاهش نرخ ارز گفت: با توجه به اینکه ۶ میلیارد دلار پول ایران به حساب بانک های ایرانی در قطر واریز شده و امکان مبادله با سامانه سوئیفت نیز فراهم شده است، به نظر می‌رسد نرخ ارز در داخل نیز با کاهش چشمگیری مواجه شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در ماه های گذشته برنامه دولت و بانک مرکزی کاهش ‌سهم پول داغ از نقدینگی بوده است که همین موضوع نیز نقش به سزایی در کاهش نرخ دلار داشته است. با این روش نقدینگی سرگردان به سمت سپرده‌های بلندمدت رفته است که آمارها نشان می‌دهد در این مدت رشد قابل توجهی داشته است.

وی افزود: همین امر موجب کاهش قابل توجه تقاضای ارز برای سرمایه‌گذاری شده است. این موضوع در کنار آزاد شدن پول های بلوکه شده می‌تواند در هفته‌های آینده منجر به کاهش بیشتر نرخ ارز شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی