روسیه

سیمور هرش می‌گوید که حمله «تروریستی» به نورد استریم ارتباط چندانی با بحران اوکراین نداشت.

به گزارش ایران‌پژواک از اسپوتنیک، سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی می‌گوید: عناصر قابل توجهی در جامعه اطلاعاتی آمریکا، با تکیه بر گزارش‌های میدانی و اطلاعات فنی وجود دارند که معتقدند ارتش تضعیف شده اوکراین از امکان غلبه بر خطوط دفاعی سه لایه روسیه و کشاندن جنگ به کریمه و خاک روسیه دست کشیده است. چهار استان تصرف و ضمیمه روسیه شد.

هرش تاکید کرد: واقعیت این است که ارتش شکست خورده ولودیمیر زلنسکی دیگر هیچ شانسی برای پیروزی ندارد. یک مقام با دسترسی به اطلاعات فعلی به من گفته است که جنگ ادامه خواهد داشت، زیرا زلنسکی اصرار دارد که باید ادامه یابد. در مقر او یا در کاخ سفید هیچ بحثی در مورد آتش بس وجود ندارد و هیچ علاقه‌ای به مذاکراتی که می‌تواند به پایان کشتار منجر شود وجود ندارد. این مقام با صحبت از ادعای اوکراین مبنی بر پیشرفت تدریجی در حمله که متحمل خسارات حیرت‌آور شده است، گفت: «همه اینها دروغ است.»

این روزنامه‌نگار آمریکایی افزود: این مقام گفت: در روزهای آغازین حمله ژوئن، برخی از نفوذهای اولیه اوکراینی وجود داشت، آنها «در یا نزدیک» به اولین مانع از سه مانع بتنی روسیه به دام افتادند و روس‌ها برای جذب آنها عقب‌نشینی کردند. در نهایت همه آنها کشته شدند. به گفته وی، پس از هفته‌ها تلفات زیاد و پیشرفت اندک، همراه با خسارات هولناک به تانک‌ها و خودروهای زرهی، عناصر اصلی ارتش اوکراین بدون اعلام این خبر، عملاً حمله را لغو کردند. دو روستایی که ارتش اوکراین اخیراً ادعا کرد تصرف شده‌اند «آنقدر کوچک هستند که عملا در نقشه نامی از آنها آورده نشده است.»

به گفته هرش، پیام زلنسکی در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک چیز جدیدی نبود و واشنگتن پست گزارش داد که وی با استقبال گرم «اجباری» حاضران مواجه شد. اما، پست اشاره کرد که او سخنرانی خود را در مجلسی نیمه‌پر انجام داد و بسیاری از افراد از حضور و شنیدن حرف‌های او خودداری کردند.

این گزارش می‌افزاید، رهبران برخی از کشورهای در حال توسعه از این که میلیاردها دلار بدون پاسخگویی جدی توسط دولت بایدن برای تامین مالی جنگ اوکراین هزینه می‌شود، «ناامید» شده‌اند؛ امری که حمایت از مبارزات آنها را برای مقابله با «جهان در حال گرم شدن، مقابله با فقر و تضمین زندگی امن‌تر برای شهروندان خود کاهش می‌دهد.»

هرش می‌گوید: بایدن، در سخنرانی قبلی خود در مجمع عمومی، به موقعیت خطرناک اوکراین در جنگ با روسیه نپرداخت اما حمایت قاطع خود از اوکراین را تجدید کرد. بایدن، با حمایت بلینکن، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی جیک سالیوان حمایت مالی و معنوی بی‌وقفه‌اش از جنگ اوکراین را به موضوعی برای انتخاب مجدد خود تبدیل کرده است.

هرش در پایان نتیجه گرفته است: این مقام اطلاعاتی آمریکایی که با او صحبت کردم، سال‌های اولیه کار خود را در کار علیه جاسوسی شوروی گذراند، به عقل پوتین احترام می‌گذارد، اما به تصمیم او برای جنگ با اوکراین اعتراض دارد. اما همانطور که او به من گفت: «جنگ تمام شده است. روسیه پیروز شده است. دیگر هیچ تهاجم اوکراینی وجود ندارد، اما کاخ سفید و رسانه‌های آمریکایی باید این دروغ را ادامه دهند. حقیقت این است که اگر به ارتش اوکراین دستور داده شود که حمله را ادامه دهد، ارتش شورش خواهد کرد. سربازان دیگر حاضر نیستند بمیرند، اما این برای مزخرفاتی که توسط کاخ سفید بایدن نوشته می‌شود، مناسب نیست.»

در همیت حال هرش در سالگرد تخریب سه خط لوله از چهار خط لوله نورد استریم ۱ و ۲ توسط دولت بایدن در پلتفرم Substack نوشت: این ناشی از ترس در کاخ سفید بود که آلمان تغییر عقیده دهد و جریان گاز روسیه را فعال کند – و اینکه آلمان و سپس ناتو، به دلایل اقتصادی، تحت سیطره روسیه و منابع طبیعی گسترده و ارزان آن قرار گیرند، همان ترس همیشگی: اینکه آمریکا برتری دیرینه خود را در اروپای غربی از دست بدهد.

هرش نوشته است: در اواخر سال ۲۰۲۱، از یک گروه سیا خواسته شد تا پیشنهادی برای اقدامی ارائه دهد که می‌تواند روسیه را از آغاز عملیات نظامی در اوکراین منصرف کند. فوریه ۲۰۲۲ - پس از اینکه بایدن علناً تهدید کرد در صورت ورود روسیه به اوکراین به «پایان دادن» به خطوط لوله نورداستریم می‌پردازد، کاخ سفید به گروه برنامه‌ریزی سیا اعلام کرد که حمله فوری به نورد استریم انجام نخواهد شد، اما این گروه باید برای کار گذاشتن بمب و آماده شدن برای فعال کردن آنها «در صورت درخواست» تدارک ببیند.

او به نقل از یک مقام آمریکایی گفت: در آن زمان بود که فهمیدیم حمله به خطوط لوله بازدارنده نبود، زیرا جنگ ادامه یافت. ما متوجه شدیم که تخریب دو خط لوله روسیه مربوط به جنگ اوکراین نبود، بلکه بخشی از یک برنامه سیاسی نومحافظه‌کاران برای حفظ شولتس و آلمان، با نزدیک شدن زمستان و بسته شدن خطوط لوله همزمان با سرد شدن هوا بود. ترس کاخ سفید این بود که پوتین، آلمان را تحت کنترل بگیرد و سپس سراغ لهستان برود.

آمریکایی‌های دخیل در بمباران خطوط لوله گاز نورد استریم هیچ ردی از خود برجای نگذاشتند و هیچ اطلاعات مهمی در مورد مأموریت در واشنگتن وارد رایانه نشد بلکه روی یک ماشین تحریر رویال یا اسمیت کرونا تایپ شده است. پس از تکمیل عملیات، اوراق و نسخه‌های چاپ شده از بین رفتند، بنابراین هیچ اثر فیزیکی باقی نگذاشتند؛ هیچ مدرکی که بعداً توسط دادستان ویژه یا مورخ ریاست جمهوری کشف شود. شما می‌توانید آن را «جنایت کامل» بنامید. گزارش‌ها و اخبار مختلف از این حوزه مستقیماً به ویلیام برنز، رئیس سیا، که تنها رابط بین برنامه‌ریزان بمب‌گذاری و رئیس‌جمهور بایدن بود، رسید. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه بایدن از جامعه اطلاعاتی ایالات متحده خواسته باشد تا تحقیقات گسترده‌ای در مورد انفجار خط لوله انجام دهد، وجود ندارد.

او گفت: دولت جو بایدن نورد استریم را برای بحث و گفتگو مطرح کرد زیرا این تنها خط لوله‌ای بود که ما آمریکایی‌ها می‌توانستیم به آن دسترسی داشته باشیم و موضوع خرابکاری می‌توانست رد شود.

وی اضافه کرد: رهبری تیم تخریب سیا دستورات نامشخص بایدن برای تخریب خطوط لوله گاز را «گامی استراتژیک به سوی جنگ جهانی سوم» می‌دانست.

این روزنامه نگار همچنین با اشاره به زمان بر بودن چندین ماهه آماده سازی برای انفجار خطوط لوله گفت: دو غواص با تجربه نیروی دریایی ایالات متحده که برای این مأموریت استخدام شده بودند، نیازمند ماهها تحقیق و تمرین در آبهای متلاطم دریای بالتیک بودند.

هرش در ادامه تاکید کرد: مردان و زنان آمریکایی که ماه‌ها مخفیانه به نروژ تردد می‌کردند، هیچ ردی از خود باقی نگذاشتند.

وی در خصوص واکنش دیگر کشورهای منطقه به این عملیات نوشت: مقامات ارشد سوئد و دانمارک، که هنوز هم معتقدند که نمی‌دانند در آب‌های سرزمینی مشترکشان چه می‌گذرد، چشم‌هایشان را بر فعالیت‌های آمریکایی و نروژی بستند. برخی از مقامات سیا معتقد بودند که رهبر آلمان در آن زمان و اکنون از برنامه‌ریزی مخفیانه برای تخریب خطوط لوله کاملاً آگاه بوده است.

او تصریح می‌کند که پنهان کردن تیم غواصی آمریکایی و پرسنل پشتیبانی در کشتی ماموریت مین روب نروژی، در حالی که غواصان کار خود را انجام می دهند، دشوار بود.

این انفجارها در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ در دو خط لوله صادرات گاز روسیه به اروپا - نورد استریم و نورد استریم ۲ رخ داد. آلمان، دانمارک و سوئد احتمال خرابکاری هدفمند را رد نکرده‌اند. اپراتور Nord Stream AG گزارش داد که خسارت وارده به خطوط لوله گاز بی سابقه است و تخمین بازه زمانی تعمیرات غیرممکن است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی