سیارک

چندین نکته عجیب درباره ماموریت سایکی «Psyche» این هفته ناسا به سیارک ۱۰۰۰۰ کوادریلیون دلاری، وجود دارد.

به گزارش ایران‌پژواک، سفر فضایی ناسا به سیارک سایکی، اولین ماموریت برای کشف یک سیارک غنی از فلز است، که قرار است در ۵ اکتبر از فلوریدا آغاز شود و توجه همه را به خود جلب کرده‌است. احتمالاً این جلب توجه به این دلیل است که گفته شده ارزش سیارک سایکی ۱۰۰۰۰ کوادریلیون دلار است، اما این ماموریت به دلایل بسیار دیگری ارزش دیدن را خواهد داشت. نه تنها تصاویر باورنکردنی را ارسال می‌کند، بلکه دقایقی پس از پرتاب با موشک سنگین اسپیس ایکس، دو موشک قابل استفاده مجدد به زمین برمی‌گردند تا به صورت پشت سر هم فرود آیند.

اما چند نکته در مورد ماموریت سایکی «Psyche» ناسا به سیارک سایکی در کمربند اصلی بین مریخ و مشتری وجود دارد که احتمالا نمی‌دانید.

این سیارک می‌تواند هسته یک سیاره باشد

سیارک سایکی متراکم‌ترین جسم در منظومه شمسی است و عمدتاً از فلزاتی غیر از آهن و نیکل و احتمالاً طلا، تشکیل شده است. این موضوع می‌تواند باعث شود ستاره‌شناسان بر این نظر باشند که این سیارک هسته باستانی و آشکار یک سیاره در هم شکسته باشد. این یک فرصت منحصر به فرد برای مطالعه چیزی شبیه به آنچه در مرکز سیاره خودمان است و جایی که واضح است هرگز نمی توانیم برویم، می‌سازد.

واقعاً ۱۰۰۰۰ کوادریلیون دلار ارزش ندارد

در سال ۲۰۱۷، زمانی که ماموریت سایک آغاز شد، محقق اصلی ماموریت، لیندی الکینز-تانتون در دانشگاه ایالتی آریزونا، یک محاسبه جالب و بسیار ابتدایی انجام داد. در طی مصاحبه‌ای با PBS از او پرسیده شد که این سیارک در بازار فلزات فعلی چقدر ارزش دارد و او در نهایت به ارزش به ۱۰۰۰۰ کوادریلیون دلار رسید، مردم آن را باور کردند. اما از نظر عملی نمی‌تواند درست باشد. اولاً، خیلی دور است که بتوان آن را استخراج کرد و ناسا هیچ نمونه‌ای را بر نمی‌گرداند و البته نمی‌توان آن را به مدار زمین بازگرداند. حتی اگر بتوان این سیارک را به زمین بازگرداند، بازار فلزات را خراب می‌کند و بی‌ارزش می‌شود. با این حال، این محاسبات باعث شد که این ماموریت پوشش رسانه‌ای زیادی داشته باشد.

سیارک ممکن است طلایی-سبز باشد

ممکن است فلز باشد، اما هر چیزی غیر از آهن و نیکل در آن فلزات حل شده باشد و هیچ سطح فلزی براقی وجود نخواهد داشت. الکینز تانتون در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «هیچکس به سایکی نرفته است که آن را بریده و صیقل داده باشد. مدت‌هاست که در فضا معلق بوده و تنها باد خورشیدی به آن برخورد می‌کند.» با این حال، این احتمال وجود دارد که سایکی آتشفشان‌های گوگردی را از سر گذرانده باشد، در این صورت برخی قسمت‌ها از سطح آن می‌تواند رنگ سبز طلایی داشته باشد.

از سکوی پرتاب «آپولو » پرتاب خواهد شد

فضاپیمای سایکی قرار است در ساعت ۱۰:۳۸ صبح به وقت شرق روز پنجشنبه ۵ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۳ مهر ۱۴۰۲ پرتاب شود و از مجموعه پرتاب تاریخی ۳۹A در مرکز فضایی کندی پرتاب خواهد شد. این سکوی پرتاب در ابتدا برای برنامه Saturn V در دهه ۱۹۶۰ ساخته شد که تمام فضاپیماهای آپولو را به ماه فرستاد. همچنین جایی که شاتل فضایی از آنجا پرتاب شد و در حال حاضر توسط اسپیس ایکس برای پرتاب فالکون ۹ و فالکون هوی اجاره شده است.

دو موشک قابل استفاده مجدد پشت سر هم فرود می‌آیند

اگرچه هسته مرکزی آن به اقیانوس می‌افتد، اسپیس ایکس از دو موشک قابل استفاده مجدد به عنوان تقویت‌کننده جانبی استفاده می‌کند که حدود دو دقیقه پس از پرتاب، آنها از هم جدا شده و پشت سر هم در ایستگاه فضایی کیپ کاناورال فرود می‌آیند.

موتورهای فضاپیما بسیار ضعیف هستند

پنل‌های خورشیدی عظیم سایک که دارای ۲۴۴ متر مربع سطح جمع‌آوری خورشیدی هستند به سیستم نیروی محرکه الکتریکی خورشیدی آن برای سفر ۵ و نیم ساله و دو سال کار در اطراف سایکی سوخت می‌رسانند. با شتاب دادن و بیرون راندن اتم های باردار گاز زنون عمل می‌کند و در نتیجه نیروی رانش ایجاد می‌کند. همانطور که برای پرتاب آماده می‌شود، فضاپیما میزبان ۱۰۸۵ کیلوگرم زنون است. نیروی رانش تولید شده توسط این موتورها معادل وزن باتری AA است. با این حال، برخلاف موتورهای شیمیایی در فضاپیما، این رانشگرها ۲۴ ساعته کار خواهند کرد. با موتورهایی که به طور مداوم کار می‌کنند، فضاپیما هزاران کیلومتر در ساعت سرعت می‌گیرد تا به مقصد مورد نظر برسد.

در سال ۲۰۲۶ از مریخ عبور خواهد کرد

سفر شش ساله ۳.۶ میلیارد کیلومتری سایکی در ماه مه ۲۰۲۶ با شتاب گرفتن در اطراف مریخ افزایش سرعت خواهد داشت. هنگامی که در سال ۲۰۲۹ وارد مقصد مورد نظر شد، به مدت ۲۶ ماه به دور سیاره سایکی می‌چرخد و ویژگی‌های سیارک را نقشه برداری و مطالعه می کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی