فستفود

مصرف روزافزون غذاهای آماده و فست فود، سلامت نسل جوان جامعه را به شدت تهدید می‌کند.

به گزارش ایران‌پژواک، مصرف غذاهای آماده به شدت طرفدار پیدا کرده و شاید بیشترین افرادی که هر روز سفارش ساندویچ و پیتزا می‌دهند، قشر جوان جامعه هستند.

موضوع سلامت غذا، امروزه یکی از چالش‌های جوامع صنعتی و سرمایه داری است که متأسفانه به سایر جوامع نیز سرایت کرده است.

اساتید علوم تغذیه و متخصصین سرطان شناسی، بر این عقیده اند که فست فودها، مهم‌ترین عامل ابتلاء به سرطان‌های دستگاه گوارش هستند و متأسفانه شاهد افزایش موارد ابتلاء و کاهش سن مبتلایان به سرطان‌های دستگاه گوارش هستیم.

علی شهریاری‌احمدی فوق تخصص خون و انکولوژی، گفت: موضوعی که باید نسبت به آن حساس شد، کاهش سن ابتلاء به سرطان‌های دستگاه گوارش است.

وی با اشاره به اهمیت تغذیه سالم در پیشگیری از سرطان‌ها، افزود: فست فودها عامل مهم ابتلاء به سرطان هستند، زیرا برای تهیه آنها از مواد نگهدارنده، چربی‌ها و…، استفاده می‌شود که می‌توانند عامل ابتلاء به سرطان باشند.

شهریاری احمدی ادامه داد: متأسفانه سن ابتلاء به سرطان معده در ایران به ۳۰ تا ۴۰ سال رسیده، در حالی که انتظار داریم سرطان معده در افراد بالای ۶۰ سال دیده شود.

این فوق تخصص خون و انکولوژی، با عنوان این مطلب که کل سرطان‌های دستگاه گوارش به غیر از مری، در حال افزایش است، افزود: همچنین، سرطان روده بزرگ که در افراد جوان رو به افزایش است، جزو سه چهار سرطان شایع در کشور است.

طبق آمارها و در مقایسه با دیگر مناطق دنیا به خصوص کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، سن ابتلاء به سرطان در ایران در برخی موارد پایین‌تر از میانگین جهانی است.

یکی از علل اصلی آن تغییر الگوی تغذیه در جوامع مختلف از جمله ایران است. امروزه جوانان به غذاهای فست فودی روی آورده اند که نه تنها موجب چاقی شده بلکه مقدار زیادی مواد غذایی بی ارزش و حاوی کالری بالا و چربی‌های اشباع نشده را وارد بدن می‌کند و در کنار آنها مواد نگهدارنده‌ای است که سرطان‌زا هستند.

جدا از بحث تغذیه، تفکر جوانان است که به خیال خود کمتر از دیگر افراد دچار سرطان می‌شوند و همین دلیلی است که دیرتر به پزشک مراجعه می‌کنند. به عنوان مثال در سرطان روده بزرگ، در افراد بالای ۶۰ سال از زمان شروع علائم تا مراجعه به پزشک یک ماه است اما در جوانان این روند تا ۶ ماه به طول می‌انجامد که این نیاز به آگاه سازی جوانان دارد تا با بروز اولین علائم سریعاً برای درمان اقدام کنند.

سرطان به عنوان دومین عامل مرگ و میر در دنیا شناخته می‌شود و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. این در حالی است که همه ما با شنیدن نام سرطان، دچار ترس و وحشت و استرس می‌شویم و مرگ را جلوی چشمان خود می‌بینیم.

اگر نخواهیم وضعیت تغذیه جامعه و به ویژه افراد جوان و نوجوان را، کنترل و اصلاح کنیم؛ قطعاً در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد خیل عظیمی از جوانان مبتلا به سرطان خواهیم بود که می‌تواند زنگ خطر برای نظام سلامت کشور تلقی شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی