عکس

سربازان اوکراینی پیش از بازگشت‌ به میدان جنگ، دکترین ناتو را فرا می‌گیرند، اما نکات ارزشمندی را هم به مربیان خود ارائه می‌دهند. نیروهای اوکراینی در حالی که در دهکده‌ای تازه فتح شده سنگر گرفته تا برای یک ضدحمله جدید آماده شوند، مسلسل‌های فرانسوی حمل می‌کنند... اما این‌ها شرح نبردی در شرق اوکراین نیست، بلکه شرح مانوری در یک روستای فرضی در فرانسه است که در آن سربازان اوکراینی تحت آموزش نظامیان فرانسوی که نقش دشمن‌فرضی را بازی می‌کنند، قرار دارند.

به گزارش ایران‌پژواک، پایگاه پالتیکو در گزارشی درباره کمپ آموزشی مخفی فرانسوی‌ها برای آماده‌سازی نظامیان اوکراینی برای جنگ با روسیه نوشت: در یک روز سرد و آفتابی در ماه نوامبر، نیروهای اوکراینی – اعم از نیروهای داوطلب و سربازان وظیفه - چهارمین و آخرین هفته آموزش در یک کمپی نظامی فرانسه را سپری کرده و در یک مانور ۴۸ ساعته برای عملی کردن آنچه در یک ماه گذشته آموخته‌اند، شرکت می‌کنند.

مربیان نظامی فرانسوی شش روز در هفته، از ساعت ۵.۳۰ صبح تا هشت بعد از ظهر، به اوکراینی‌ها مهارت‌های حمله به سنگرها و نبرد پیاده‌نظام، از جمله نبرد در مناطق شهری و جنگلی را آموزش می‌دهند. افسران فرانسوی درباره هدف این دوره به طور خلاصه می‌گویند؛ "برای اینکه آنها را کشنده‌تر و کشتن آنها را سخت‌تر کند."

این نیروهای اوکراینی در بازگشت به خانه، به میدان نبردی بازخواهند گشت که به قول یک ژنرال ارشد اوکراینی، به سطح نبردهای سنگر به سنگر مانند زمان جنگ جهانی اول رسیده است.

امید اوکراین این است که تاکتیک‌های غربی بتواند به ارتشش کمک کرده تا از بن‌بست در جنگ خارج شود.

اما مساله فقط مربوط به آموزش دادن سربازان فرانسوی به اوکراینی‌ها نیست. این دوره آموزشی در پاسخ به انتقاد اوکراینی‌ها از نامتناسب بودن آموزش‌ها، با نوع جنگی که آنها علیه روسیه داشته‌اند، تطبیق پیدا کرد. و از آنجایی که اوکراین احتمالاً تجربه رزمی بیشتری از خیلی از نیروهای نظامی دیگر غرب پیدا کرده، برخی از آموزه‌ها در جهت مخالف انتقال می‌یابند.

گزارش «پالتیکو» از پایگاه آموزشی سری نظامیان اوکراینی در فرانسه

سرهنگ ایوِن، افسر ارشد این کمپ آموزشی، که به دلایل امنیتی تنها با نام کوچکش معرفی شد، گفت: این برنامه آموزشی انعطاف‌ناپذیر نیست. ما انتقادات از تدارک برای آموزش‌ها که توسط اوکراینی‌ها مطرح شدند، در دوره ادغام کرده‌ایم.

یکی از موردهای اضافه شده به آموزش، استفاده گسترده از پهپادها برای انعکاس واقعیتی است که اوکراینی‌ها در خانه با آن مواجه خواهند شد.

فرانسه متعهد شد که در سال جاری میلادی ۷۰۰۰ اوکراینی را در فرانسه و لهستان در چارچوب ماموریت کمک نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین (EUMAM) آموزش دهد.

گزارش «پالتیکو» از پایگاه آموزشی سری نظامیان اوکراینی در فرانسه

محل قرارگیری این کمپ آموزشی فرانسوی‌ها که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت به دلایل امنیتی قابل افشا نبود. علاوه بر آن نمی‌توان تعداد اوکراینی‌هایی که تحت آموزش بودند، افشا شود. مقام‌های ارتش فرانسه گفتند، همتایان اوکراینی آنها اجازه ندادند از نیروهایشان در جریان این بازدید خبرنگاران به دلایل امنیتی مصاحبه شود.

از نظر اوکراینی‌ها دوره‌های آموزش نظامی غربی‌ها در تابستان تا حدی برای جنگی که آنها درگیرش هستند، نامناسب بود. آنها از آموزش تاکتیک‌های حوزه جنگ سنگرها و پیاده‌نظام تحسین کردند اما گفتند مشکل این آموزش‌هاست که متدهای ناتو برای برتری هوایی را پیش‌فرض می‌دانند – برتری که اوکراینی‌ها ندارند.

فرانسوی‌ها ادعا می‌کنند که برای اعمال انتقادها تغییرات گسترده‌ای نیاز نیست، چون این برنامه‌ها همیشه منعطف بوده‌اند. آنها اکنون تاکید بیشتری بر اشراف به تهدیدات از سمت آسمان دارند.

خاویر، یکی از مربیان فرانسوی گفت: "اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین بالای سر پرواز می‌کنند تا آنها را به تجسس هوایی عادت دهند." مربیان فرانسوی همچنین از توپخانه و نارنجک برای شبیه‌سازی حملات هوایی و مشاهده واکنش اوکراینی‌ها به سربازان مجروح (فرضی) استفاده می‌کنند.»

در یکی از سناریوها، نیروهای اوکراینی که مجهز به بمب‌های دودزا و مسلسل‌های فاماس فرانسوی بودند، مجبور شدند یک سنگر گل‌آلود را بگیرند و آن را در برابر حمله دشمن ایمن کنند.

در یک سناریوی دیگر، آنها ماموریت پیدا کردند، یک دهکده فرضی را فتح و حفظ کنند. کاپیتان رمی، افسری که آموزش حوزه جنگ شهری را زیر نظر داشت، گفت: "نکته کلیدی که فرانسوی‌ها آموزش می‌دهند این است که نیروها هر چه سریعتر خیابان‌ها را ترک کرده و به پناهگاه بروند چون خیابان یعنی مرگ."

در میدان‌ نبردهای فرضی، مترجم‌های زن – تنها نیروهای زن حاضر – سربازان را دنبال می‌کنند تا دستورالعمل‌ها را توضیح دهند.

افسران فرانسوی گفتند، اوکراین از کشورشان خواسته علاوه بر آموزش تاکتیک‌های نظامی به سربازان آینده، آنها را برای تحمل شرایط سخت میدان جنگ، عملیات در محیط‌های سرد و پر سر و صدا و کم‌خوابی آماده کند. در مانورها، لاشه حیوانات مرده در سنگرها پراکنده می‌شود تا اوکراینی‌ها به بوی مرگ عادت کنند. نیروهای فرانسوی حملات غافلگیرانه شبانه را اجرا کردند.

خاویر اظهار کرد: "وقتی آنها به جبهه نبرد برسند، مطمئناً یک شوک به آنها وارد می‌شود و نقش من کم کردن آن شوک است."

بر اساس یک گزارش پارلمانی، دوره‌های آموزش نظامی به سربازان اوکراینی برای فرانسه حدود ۳۰۰ میلیون یورو هزینه دارد. اما ارتش فرانسه نیز از این دوره‌ها سود می‌برد. سرهنگ ایون گفت: "این‌ها به نفع ماست، واحدهای ما نیز آموزش می‌بینند و این آموزش‌ها به آماده‌سازی آنها هم کمک می‌کند. این یک وضعیت برد-برد است."

مربیان فرانسوی نیز بازخوردی ارزشمند از فراگیرانی که تجربه میدان نبرد را داشته‌اند، دریافت می‌کنند؛ بازخوردی که می‌توانند از آن برای آماده کردن فرانسه برای جنگ‌ها استفاده کنند.

تا مدت زیادی، مربیان نظامی فرانسوی به آموزش تاکتیک‌های ضد گروه‌های شبه‌نظامی که در کشور هایی مانند مالی و افغانستان مفید واقع می‌شدند، متمرکز بودند. حالا جنگ در اوکراین این عادت آنها را تغییر داده است.

سرهنگ اروان، یکی از مدیران کمپ فرانسه گفت: "حالا همه به سنگرها برمی‌گردند. افسران فرانسوی به سراغ دکترین‌های مربوط به دو جنگ جهانی رفته‌اند و سنگرهایی که برای آموزش اوکراینی‌ها در مانورها حفر شدند، سپس برای آموزش دادن به سربازان فرانسوی مورد استفاده مجدد قرار خواهند گرفت. ما داریم می‌فهمیم که همین‌ها نیز در جنگ فردا مطرح خواهند بود و این‌ها مهارت‌هایی هستند که لازم داریم بار دیگر بر آنها مسلط شویم."

شرکت در جنگ بر سر مرگ و زندگی در اوکراین باعث می‌شود فراگیران اوکراینی نکات ارزشمندی را برای مربیان خود داشته باشند. به عنوان مثال اوکراینی‌ها گفتند که سنگرهای تمرینی فرانسوی‌ها بیش از حد گسترده هستند، چکمه‌های باغبانی مناسب‌تر از پوتین‌های نظامی هستند و همچنین توصیه‌هایی در مورد بهترین نحوه استفاده از نارنجک را ارائه کردند.

این دوره‌های آموزشی فشرده می‌توانند باعث ایجاد پیوندهای عاطفی و دوستانه شوند؛ چیزی که افسران فرانسوی مراقبش هستند.

آنها مربیان و کارآموزان را از مبادله شماره تلفن به دلایل امنیتی منع کرده‌اند؛ اما همچنین یک دلیل دیگر این سیاست این است که سربازان فرانسوی در گذشته از نظر عاطفی بیش از حد درگیر شده و زمانی که فراگیرهای سابق آنها در میدان جنگ کشته می‌شدند، تحت تاثیر قرار می‌گرفتند.

خاویر گفت: وقتی دوره به پایان برسد، زمان قطع روابط فرا رسیده است، چون در غیر این صورت ممکن است وقتی متوجه می‌شویم که کسی مرده از خود می‌پرسیم که ما مگر چه اشتباهی انجام دادیم؟

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی