کاخ سعدآباد

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه یک از شکایت از مجموعه سعدآباد بابت قطع ۱۵ درخت خبرداد.

به گزارش ایران‌پژواک، احسان صفایی در مورد نحوه مواجهه شهرداری منطقه یک با قطع درختان در مجموعه سعدآباد گفت: کارشناسان ما بعد از بررسی محوطه کاخ سعدآباد تعداد ۱۵ درخت قطع شده را از روی شرایط شناسایی کردند چرا که در آن محوطه تعدادی از درختان نیز تنه شان قطع نشده بود؛ بلکه سر درخت و تاج درخت خشک شده را قطع کرده بودند، که ما این موارد را جزو قطع درخت محاسبه نمی کنیم و البته همین موارد هم باید با هماهنگی باشد، اما جزو قطع درخت محسوب نمی شود و آنچه که مربوط به قطع محاسبه می شود، تعداد ۱۵ اصله درخت قطع شده بود.

وی با بیان اینکه اکثر درخت‌ها دچار آفت سوسک پوست خوار شده بودند که این آفت در تهران مخصوصا برای درختان چنار و کاج رایج است، گفت: بازدید کارشناسان از تنه های به جا مانده نشان می دهد که درخت‌ها سبز نبوده و خشک بودند و اکثرا نیز دچار این آفت شده بودند و دومین مورد اینکه در کنار معبر قطع شدند و درختان داخل مجتمع یا جای سربسته نبودند که با هدف خاصی قطع شده باشند؛ اما با همه این موارد قطع هرگونه درخت بدون مجوز شهرداری و ثبت در سامانه نهال کمیسیون ماده هفت، حتی با وجود خشکی درخت و آفت زدگی، خلاف است و باید مراحل اداری قطع درخت از طریق کمیسیون ماده ۷ طی شود.

به گفته وی، این در حالیست که دوستانمان در مجموعه سعدآباد به دلیل اینکه در سنوات گذشته به هر دلیلی اینکار و روال را انجام نداده بودند و همکاران ما نیز پیگیری نکرده بودند این بار نیز بدون هماهنگی با شهرداری تهران اقدام به حذف درختان خشک کردند.

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه یک با تأکید بر اینکه شهرداری منطقه، سه اقدام در مورد این واقعه انجام داده است، در تشریح اقدامات گفت: اولین اقدام مکاتبه کتبی و اخطار کتبی به تمام موزه های سطح منطقه و موزه سعدآباد داده شد که هرگونه اقدام در مورد درختان اعم از خشکه زنی، هرس و... باید با اخذ مجوز کتبی شهرداری باشد، در غیر اینصورت برخورد قانونی خواهد شد و دومین اقدام این بود که پرونده ۱۵ درخت شناسایی شده در کاخ سعدآباد را به کمیسیون ماده ۷ ارسال کردیم تا براساس نوع درخت و بن درختان، محل کاشت و... جریمه برای مالک که میراث فرهنگی است در نظر بگیرند که بعد از مشخص شدن رقم جریمه، این موضوع به مدیریت سعدآباد اعلام می شود. ضمن اینکه این اقدام کمیسیون ماده ۷ برای هر اقدامی در مورد درختان، انجام می شود که از طریق اداره حقوقی شهرداری تهران از مجموعه سعدآباد بابت اینکه این چند درخت خشک شده و چرا بدون هماهنگی قطع شده، شکایت به عمل آمد.

صفایی با تاکید بر اینکه وجه نقدی جریمه برای ما مهم نیست چراکه در مجموعه سعدآباد چند ده هزار درخت مختلف با قالب پوشش درخت چنار دارد و برای ما حفظ این لکه سبز در شمال تهران مهم است و در کمیسیون ماده ۷ نیز رأی کاشت درخت برای این مجموعه خواهیم گرفت، تاکید کرد: هرچند که مجموعه سعدآباد به ما اعلام کردند که درختان چنار با بن ۵۰ برای کاشت هم خریداری کرده اند اما نگهداری هم مهم است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مجموعه سعدآباد نسبت به قطع درخت اقدام کرد؟ گفت: طبق گفته مسئولان مجموعه سعدآباد، مجموعه کاخ گلستان، سعدآباد و نیاوران یک پیمانکار نگهداری فضای سبز دارد که با میراث فرهنگی قرارداد دارد و این دوستان از آنجایی که در سنوات گذشته درخت خشک شده را می بریدند و هیچ گاه نیز از طریق شهرداری اقدام به اخذ مجوز اقدام نمی کردند، به گمان خودشان این بار نیز نیاز به اخذ مجوز نداشتند و به همین دلیل نیز کارشناسان پیمانکار فضای سبز نسبت به خشک بودن درخت نظر داده و آنها هم درخت را قطع کردند.

معاون شهرداری منطقه یک در مورد زمان ورود کارشناسان فضای سبز منطقه به مجموعه کاخ گفت: روز پنجشنبه این قطع مشخص شد و همکاران ما ظهر جمعه داخل مجموعه شدند و دوستانمان در کاخ سعدآباد نیز در این فاصله در حال رایزنی با مجموعه بالادستی خود بودند و خیلی ممانعت و سخت گیری نکردند.

وی در مورد بن درختان قطع شده نیز با بیان اینکه در میان درختان قطع شده از بن ۶۰ سانتی متر تا یک متر بوده است، در مورد میزان جریمه قطع درختان گفت: جریمه قطع درخت متفاوت است مثلا جریمه قطع درخت چنار در شمیرانات با مناطق دیگر تهران متفاوت است و سنگین تر است چراکه هویت منطقه شمیرانات، درخت چنار است و قطع درخت چنار در مکان‌های مختلف با کاربری های مختلف، متفاوت است و رأی نهایی با نظر اعضای کمیسیون ماده ۷ تعیین می شود که معمولا جریمه نقدی و کاشت مجدد صادر می شود که ما در شهرداری منطقه قطعا پیگیر اجرای این حکم خواهیم بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی