بورس

رشد مطلوب نماگرهای سهامی توانست کام سهامداران را پس از مدت‌ها شیرین کند. اما همچنان یک سوال مهم، دغدغه سهامداران را شکل می‌دهد. آیا با رشد نماگرهای سهامی در روز چهارشنبه، لگ صعودی بعدی شاخص کل استارت خورده یا تنها نوسانی دیگر است که موج‌های عرضه را در روزهای آتی در پی خواهد داشت؟

به گزارش ایران‌پژواک، در پایان معاملات آخرین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۱.۴ درصدی (معادل ۲۸ هزار و ۴۶۶ واحد از ارتفاع این شاخص) در سطح دو میلیون و ۶۰ هزار و ۳۴۵ واحدی قرار گرفت.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد ۱.۲ درصدی معادل ۸ هزار و ۵۷۹ واحد در ارتفاع ۷۲۰ هزار واحدی قرار گرفت.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

ارزش معاملات با رشدی چشمگیر، بالاتر از ارزش معاملات روزهای پیشین قرار گرفت.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) در روز چهارشنبه را ۶ هزار و ۶۷۴ میلیارد تومان نشان می‌داد.

پیش بینی بورس شنبه

بورس تهران در جریان معاملات آخرین روز هفته معاملاتی گذشته، سرانجام موفق شد از فاز رخوت هفته‌های اخیر، عبور کند. بر خلاف رسم چهارشنبه‌ها در ۶ ماه گذشته، اهالی بازار سرمایه شاهد هیجان خریداران برای ورود به سهام بودند.

اما همچنان یک سوال مهم، دغدغه سهامداران را شکل می‌دهد. آیا با رشد نماگرهای سهامی در روز چهارشنبه، لگ صعودی بعدی شاخص کل استارت خورده یا این موضوع تنها نوسانی دیگر است که موج‌های عرضه را در روزهای آتی در پی خواهد داشت؟

برای یافتن پاسخ این سوال، باید شرایط مقطع فعلی بازار و پس از آن ریسک‌ها و محرک‌های بازار را زیر ذره‌بین قرار داد. کارشناسان معتقدند در یک ماه و نیم تا دو ماه گذشته، بازار سرمایه از سطحی از ارزندگی برخوردار بود. تنش‌های ژئوپلتیک و سایر ریسک‌های سیستمایتک اما نه تنها اجازه رشد را به بازار نمی‌داد بلکه موجب کاهش بیشتر قیمت‌ها نیز می‌شد

از این رو، قیمت‌های نمادها برای سرمایه‌گذاران جذابیت پیدا کرده‌اند. حتی اگر قائل به ارزندگی بازار نباشیم، دیتاهای اقتصاد کلان، وضعیت بنیادی شرکت‌ها، وضعیت بازارهای موازی، قیمت‌های جهانی، انتظارات تورمی و حتی از منظر مالی-رفتاری، همه و همه نشان از به قیمت بودن بازار، در شرایط فعلی دارند.

اما بازار سهام به محرکی برای تامین سوخت لگ صعودی بعدی خود نیاز دارد. با توجه به سیاست‌های تثبیتی که بانک مرکزی در پیش گرفته است، انتظار تحرک بازار ارز، بعید خواهد بود. از این رو محرک همیشگی بازار سهام جای خود را به بحث تجدید ارزیابی شرکت‌ها داده است.

پس از هلدینگ‌های بازار سهام، بانک‌ها نیز به فراخوان جلسه پیرامن بحث تجدید ارزیابی (که از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار می‌شود) دعوت شدند. ۱۸ مهرماه بود که احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور، در رابطه با بحث تجدید ارزیابی گفت: وزارت اقتصاد پیشنهاد داده است که در بودجه سال ۱۴۰۳، همه شرکت‌ها از مالیات افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی معاف باشند. (حتی اگر دوره ۵ ساله آن‌ها طی نشده باشد.) اگر این موضوع در بودجه سال آتی لحاظ شود، خبر بسیار مثبتی برای بازار خواهد بود.

در راستای پیش بینی بورس شنبه، با توجه به افزایش سطح ارزش معاملات همزمان با رشد مطلوب بازار، می‌توان انتظار داشت کفه ترازوی بورس به سمت خریداران سنگینی کند. از این رو انتظار می‌رود روز آغازین هفته با گام مثبت نماگرهای سهامی آغاز شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی