• ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
  • کد خبر: 36411
کوه بی‌بی شهربانو

مدیر پایگاه ملی شهرری با اشاره به تخریب‌هایی که کارخانه‌های سیمان تهران به کوه بی‌بی شهربانو و دیگر آثار تاریخی و طبیعی اطراف آن وارد کرده‌اند، توقف فعالیت این کارخانه‌ها را خواستار شد و از شکایت علیه آن‌ها خبر داد.

به گزارش ایران‌پژواک، قدیر افروند ـ مدیر پایگاه ملی شهرری ـ با تاکید بر اینکه تخریب کوه اسطوره‌ای بی‌بی شهربانو و میراث طبیعی و تاریخی باید متوقف شود، به ایسنا گفت: «کوه بی‌بی شهربانو» که پیش از دوره اسلامی «تبرک/ طبرک» نامیده می‌شد، از دوران نوسنگی و پیش از تاریخ مورد توجه جوامع انسانی دامان البرز و دشت ری باستان و مأمن، منشاء و بستر بسیاری از تحولات حیات بشری و تاریخ فرهنگ و تمدن ایران بوده و ده‌ها اثر باستانی و تاریخی در دامنه و پیرامون آن وجود داشته‌ است که متاسفانه با آغاز فعالیت کارخانه سیمان قدیم در سال ۱۳۱۲ و بعدها چند واحد دیگر کارخانه سیمان در اطراف این رشته کوه‌های کوچک و زیبا، تخریب شده و از بین رفته‌اند. هیچ‌کس و هیچ نهادی هم حریف فعالیت این کارخانه نشده، اما اکنون دیگر زمان آن فرارسیده است و باید فعالیت این کارخانه‌های ویرانگر و مخرب متوقف شود.

افروند افزود: از اوایل قرن پیش، تخریب کارخانه سیمان قدیم با نابودی دو رشته از کوه‌های غربی طبرک شروع شد و در ادامه نقش‌برجسته قاجاری موسوم به «کوه سُرسُره» و سرانجام قلعه و دژ عظیم و تسخیرناپذیر طبرک، که در متون تاریخی به مار یا اژدهای دوسر تشبیه شده است، بر فراز دژ رشکان نابود شد و به جز یک برج در انتهای غربی آن چیزی از قلعه طبرک باقی نماند.

این ری‌شناس ادامه داد: دهه‌هاست که کارخانه‌های سیمان تهران به جان کوه اصلی «بی‌بی شهربانو» افتاده‌اند و تخریب‌های ویرانگر و خسارات غیرقابل جبرانی به معادن تاریخی و به‌ویژه اثر ملی «بقعه بی‌بی شهربانو» وارد کرده‌اند. متاسفانه لرزه‌های ناشی از انفجار در عرصه‌های پیرامون زیارتگاه تاریخی «بی‌بی شهربانو»، ترک‌ها و آسیب‌های خطرناکی به این اثر ملی وارد کرده و این تخریب و تعرضات از حریم حفاظتی و منظری آن فراتر رفته و به خود عرصه و اثر وارد شده است.

مدیر پایگاه ملی شهر ری گفت: موضوع عجیب و خسارت‌بار این است که مدیران کارخانه سیمان در یک برنامه و استراتژی ویرانگر و غیرقابل بازگشت تمام نمای جنوبی «کوه بی‌بی شهربانو» را خراشیده و زخمی و تخریب کرده‌اند تا به زعم خودشان مردم را در مقابل عمل انجام‌شده قرار دهند. غافل از اینکه روزی فراخواهد رسید که مردم ری و تهران بزرگ به ابعاد فاجعه‌بار این سیاست نابودگر محیط زیست و میراث طبیعی و تاریخی پی برده و در مقابل آن خواهند ایستاد و کار کارخانه‌های سیمان تهران به پایان تلخ خودش خواهد رسید. کما اینکه آن روز فرارسیده و اینک مردم و دوستداران میراث فرهنگی و تمدنی ری با اعتراض و راه‌اندازی کارزارهای اجتماعی و مجازی و پیگیری از مسئولان، توقف این فعالیت مخرب را خواهان هستند.

افروند همچنین اظهار کرد: به‌زودی علیه کارخانه‌های سیمان و تخریب‌های ویرانگر و خسارت‌های غیرقابل جبران آن شکایت خواهیم کرد و انتظار داریم سایر دستگاه‌ها و نهادها مانند شورای اسلامی، شهرداری تهران و خاصه شهرداری منطقه ۲۰ (ری)، سازمان حفاظت محیط زیست، راه و شهرسازی، منابع طبیعی و ... و البته صاحبان اصلی و میراث‌داران و میراث‌بانان ری و تهران بزرگ و همه دوستداران و دلسوزان میراث فرهنگی نیز پایگاه ملی ری را حمایت کرده و به هر شکل ممکن حقوقی و فرهنگی در متوقف کردن این فاجعه میراث فرهنگی، طبیعی و زیست‌محیطی همت و مشارکت کنند.

او بیان کرد: بر این باوریم که در صورت تعطیلی و توقف فعالیت این کارخانه‌های سیمان مخرب، تمام نیروی انسانی کمی و کیفی آن می‌تواند به ظرفیت گسترده صنعت گردشگری فرهنگی و خدمات مربوط بپیوندد و صدها هکتار ظرفیت اقتصاد و اشتغال گردشگری فعال شود و شهرستان و منطقه ری از مهجوریت فعلی درآمده و دوباره شاهد رونق فرهنگی و تمدنی ری باشکوه باشیم.

پیشینه فعالیت کارخانه سیمان و معادن در عرصه کوه «بی‌بی شهربانو» به بیش از ۴۰ سال می‌رسد که مهم‌ترین عامل تخریب آن اعلام شده است. سال گذشته تصاویری از گنبد بی‌بی شهربانو در شهرری منتشر شد که نشان می‌داد ترک‌های عمیقی روی این گنبد ایجاد شده است، که فعالیت کارخانه‌های سیمان و انفجارهای پی در پی در کوه بی‌بی شهربانو را دلیل این اتفاق دانستند. به دنبال آن اتفاق بسیاری از میراث‌دوستان بر این عقیده بودند فعالیت‌های کارخانه سیمان باید در این محوطه تاریخی متوقف شود تا بیش از این خسارتی به کوه و گنبد بی‌بی شهربانو وارد نشود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی