معلم

بنا بر اعلام سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه با تمکین از رای دیوان عدالت اداری، نامه‌ای برای انجام مراحل مصاحبه از ۱۳۰ نفر داوطلب بالای ۲۴ سال کنکور ۱۴۰۲ که خواهان تحصیل در دانشگاه فرهنگیان بودند، به دانشگاه فرهنگیان زده است و در صورت قبولی این ۱۳۰ نفر در مصاحبه مذکور، اسامی آنها برای ثبت نام نهایی به سازمان سنجش اعلام می‌شود.

به گزارش ایران‌پژواک، علی فرهادی، درباره موضع این وزارتخانه در خصوص رای دیوان عدالت اداری و برداشته شدن سقف سنی دانشگاه فرهنگیان برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۲، خاطر نشان کرد: ما تابع قانون هستیم، قانون هرچه بگوید ما تمکین می‌کنیم چراکه اجرای قانون بد بهتر از بی قانونی است. بالاخره قانون باید حکمران باشد و ما به حمکرانی مبتنی بر قانون اعتقاد داریم و موظف هستیم حتی اگر دلمان نخواهد این رای را اجرا کنیم؛ حتی اگر موضوعی مبتنی بر منافع وزارت آموزش و پرورش و دستگاه تعلیم و تربیت هم نباشد اما قانون به ما حکم کند، ما از قانون تمکین می‌کنیم؛ این موضع رسمی وزارت آموزش و پرورش است. ما با این کار مخالف هستیم اما اگر قانون تکلیف کند از آن تمکین کرده و آن را اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: رسما اعلام می‌کنیم، از آنجا که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دانشجو ـ معلم هستند و بدوا استخدام آنها به عنوان دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان نیست، قراردادن سقف سنی ۴۰ سال برای دانشجو شدن در این دانشگاه به جهت محاسبات ریاضی، شدنی نیست.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش، ادامه داد: اگر این فرد در طول عمر خود به هیچ وجه مرخصی و یا مرخصی بدون حقوق نگیرد و خیلی مرتب و منظم سر کار آید و سر ۳۰ سال بازنشسته شود؛ نهایتا در سن ۷۴ سالگی بازنشسته می‌شود. ما تایید می‌کنیم و همه کارشناسان تایید می‌کنند که ۷۴ سالگی سنی نیست که کسی بتواند تدریس کند و عملا از ۶۵ سالگی به بعد کار کردن تمام وقت مخاطرات دارد.

فرهادی در پاسخ به اینکه این داوطلبان می‌گویند اغلب ما زیر ۳۰ سال هستیم و بر فرض اینکه کسی بخواهد با سن ۴۰ سالگی در کنکور دانشگاه فرهنگیان شرکت کرده و قبول شود، در واقع فردی نخبه است و باید مورد تقدیر قرار گیرد؟، تصریح کرد: بالاخره نخبگی این افراد باید طوری باشد که بتوانند در آموزش و پرورش ادامه خدمت دهد. ما درباره قانونی صحبت می‌کنیم که نمی‌توانیم بر روی آن قسم بخوریم که چند نفر از این داوطلبان نزدیک ۴۰ سال هستند و چند تا زیر ۳۰ سال هستند.

وی افزود: یک دانشجو معلم اگر در ۴۰ سالگی به دانشگاه فرهنگیان بیاید به این معنی است که ۴۰ سالش است اما هنوز دیپلم دارد و بعد از چهار سال زمانی مدرک لیسانس را می‌گیرد که ۴۴ ساله است.

به گفته وی، تقریبا ۱۳۰ داوطلب کنکوری ۱۴۰۲ هستند که چون سن آنها بالای ۲۴ سال است، نتوانستند در این دانشگاه ثبت نام کنند و این دانشگاه با آنها مصاحبه انجام نداده است، از این رو با تمکین وزارت آموزش و پرورش ابتدا باید دانشگاه فرهنگیان با این ۱۳۰ نفر مصاحبه انجام دهد و پس از قبولی آنها در این مصاحبه، اسامی آنها برای ثبت نام نهایی به سازمان سنجش اعلام می‌شود.

فرهادی در پاسخ به اینکه مصاحبه این ۱۳۰ نفر چه زمانی انجام می‌شود؟، بیان کرد: حدودا یک هفته است که ما این نامه را به دانشگاه فرهنگیان داده‌ایم و آنها نیز مشغول هستند. ابتدا باید دانشگاه فرهنگیان این مصاحبه را با این افراد انجام دهد و بعد اسامی را به سنجش اعلام کند تا بتوانند آنها را ثبت نام کنند. این مصاحبه هم همانند مصاحبه‌های آزمون استخدامی است و بحث گزینش و ... مطرح است.

وی در پاسخ به اینکه این ۱۳۰ نفر زیر ۳۰ سال یا بالای ۳۰ سال هستند؟ عنوان کرد: بالای ۲۴ سال هستند و در بین آنها بالای ۳۰ سال و زیر ۳۰ سال وجود دارد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه مصوبه‌ای داشته است و به زودی ابلاغ می‌شود، خاطر نشان کرد: هرچه که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کند مورد پذیرش ما و دیوان عدالت اداری است. دیوان عدالت اداری همراه با آموزش و پرورش و موافق با این کار است. ما با دیوان عدالت اداری هیچ مشکلی نداریم. دیوان فقط می‌گوید من را بین قانون و مردم قرار ندهید چراکه مبتنی بر قانون عمل می‌کند. نهایتا وقتی مردم و ذی‌نفعان به دیوان مراجعه می‌کنند، دیوان عدالت اداری به اینکه آموزش و پرورش از چه موضوعی خوشش می‌آید و از چه موردی خوشش نمی آید و یا چه چیزی به نفع و ضرر آموزش و پرورش است، توجه نمی‌کند بلکه مبتنی بر قانون انشای رای می‌کند.

فرهادی در پاسخ به اینکه یعنی برای کنکور ۱۴۰۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ملاک عمل است و سقف سنی برداشته نمی‌شود؟، گفت: برای کنکور ۱۴۰۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنای عمل است و سقف سنی در نظر گرفته می‌شود. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ۲۴ سال به زودی توسط دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ می‌شود. تا جایی که ما اطلاع داریم مقدمات آن انجام شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی