تغذیه کودک

محققان معتقدند اصرار والدین بر رژیم غذایی سالم کودک، می تواند روده آینده او را سالم نگه دارد.

به گزارش ایران‌پژواک، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کودکان نوپا که ماهی و سبزیجات زیادی می‌خورند، و نوشیدنی‌های کم قند مصرف می‌کنند، در زمان نوجوانی، کمتر به بیماری التهابی روده مبتلا می‌شوند. بیماری التهابی روده شامل شرایطی مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است.

«آنی گوو»، سرپرست تیم تحقیق و متخصص تغذیه کودکان از دانشگاه گوتنبرگ سوئد، گفت: «این یافته‌ها منطبق با این فرضیه است که رژیم غذایی اوایل زندگی بر ریسک ابتلاء به بیماری التهابی روده تأثیر می‌گذارد که احتمالاً ناشی از ایجاد تغییرات در میکروبیوم روده است.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های رژیم غذایی و بهداشتی بیش از ۸۱۰۰۰ کودک را که در دو مطالعه در مقیاس بزرگ در سوئد و نروژ شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

والدین پرسشنامه‌های مفصلی راجع به رژیم غذایی فرزندان خود در سنین ۱۲ تا ۱۸ ماه و دوباره در ۳۰ تا ۳۶ ماه پر کردند.

محققان با استفاده از این اطلاعات، کیفیت رژیم غذایی هر کودک را با استفاده از اندازه گیری مصرف گوشت، ماهی، میوه، سبزیجات، لبنیات، شیرینی‌ها، میان وعده‌ها و نوشیدنی‌ها تخمین زدند.

یک رژیم با کیفیت بالاتر دارای مقادیر بیشتر سبزیجات، میوه و ماهی و مقادیر کمتر گوشت، شیرینی، میان وعده و نوشیدنی بود.

محققان سپس هر کودک را به طور متوسط ۱۵ تا ۲۱ سال پیگیری کردند تا ببینند آیا رژیم غذایی آنها بر خطر ابتلاء به بیماری التهابی روده تأثیر دارد یا خیر.

محققان دریافتند که رژیم‌های غذایی با کیفیت متوسط و با کیفیت بالا در سن ۱ سالگی با ۲۵٪ احتمال کمتر ابتلاء به بیماری التهابی روده در نوجوانی، همراه بود.

به طور خاص، میزان مصرف بالای ماهی در سن ۱ سالگی ۵۴ ٪ خطر کولیت را کاهش داده و همچنین خطر کلی برای همه بیماری‌های التهابی روده را کاهش می‌دهد.

از طرف دیگر، مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین با افزایش ۴۲ درصدی خطر ابتلاء به بیماری التهابی روده همراه بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی