مولداوی

پارلمان «ترانسنیستریا»، منطقه جدایی‌طلب در خاک مولداوی، امروز (چهارشنبه) در پاسخ به فشارهای دولت غربگرای مولداوی، با تصویب قطعنامه‌ای خواستار کمک روسیه به این منطقه شد.

به گزارش ایران‌پژواک، «کنگره نمایندگان» ترانسنیستریا امروز طرح خود را برای درخواست کمک و دریافت «محافظت» از فدراسیون روسیه، در پاسخ به فشارهای دولت غربگرای مولداوی تصویب کرد.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» این کنگره که شامل بیش از ۶۰۰ نماینده است، قطعنامه‌ای را تصویب کرد و در آن تصریح داشت مقام‌های ترانسنیستریا از «شورای فدراسیون روسیه» و «مجلس دومای دولتی» مسکو درخواست می‌کنند «تدابیری را برای محافظت از ترانسنیستریا در مواجهه با فشارهای فزاینده مولداوی اجرا کنند.»

در قطعنامه این کنگره، با درخواست برای تدابیر محافظتی برای ترانسنیستریا، مواردی شامل حضور چشمگیر شهروندان روسی در داخل مرزهای این منطقه و نقش تاریخی روسیه به‌عنوان یک نیروی صلحبان و میانجی‌گر در این منطقه برجسته شده است. همچنین این قطعنامه از نهادهای بین‌المللی خواسته تا جلوی تنش‌های بیشتر با مولداوی را گرفته و از آغاز دوباره گفت‌وگو حمایت کنند.

روابط میان مولداوی و ترانسنیستریا،‌ یک جمهوری خودخوانده جدایی‌طلب متمایل به روسیه، از سال ۲۰۲۰ در پی انتخاب «مایا ساندو» غربگرا به ریاست جمهوری مولداوی وخیم شده است.

مولداوی که از جمهوری‌های برآمده از اتحاد جماهیر شوروی است، اقتصادی ضعیف و کمتر از سه میلیون نفر جمعیت دارد.

کشور مولداوی نسبت به همسایگان غربی و شمالی‌اش در مسیر پیوستن به پروژه اروپایی عقب افتاده اما توجه فزاینده کشورهای غربی به این منطقه از زمان حمله روسیه به اوکراین باعث دخل‌وتصرف در دورنمای سیاسی این کشور و افزایش تنش در آن شده است.

اوایل خرداد ماه ده‌ها تن از رهبران اروپایی به منظور پیگیری خط‌مشی‌هایی موازی با اتحادیه اروپا و ارسال پیام به روسیه در قالب یک نهاد جدیدالتاسیس «جامعه سیاسی اروپا» در حومه شهر کیشینف، پایتخت مولداوی گرد هم ‌آمدند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی