مهاجرت

نتیجه یک نظرسنجی نشان می‌دهد نیمی از اروپایی‌ها سیاست مهاجرت اتحادیه اروپا را تأیید نمی‌کنند و خواستار کنترل‌های مرزی شدیدتری هستند.

به گزارش ایران‌پژواک، این نظرسنجی را که در نوع خود اولین است، مؤسسه ایپسوس به سفارش یورونیوز در آستانه انتخابات پارلمان اروپا که از ۶ تا ۹ ژوئن برگزار می‌شود انجام داده و جامعه آماری آن شامل حدود ۲۶ هزار نفر از ۱۸ کشور بوده است.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۵۱ درصد از اروپایی‌ها از سیاست مهاجرتی اتحادیه اروپا ارزیابی «منفی» و تنها ۱۶ درصد آنان دیدگاه «مثبت» دارند. در همین حال، ۳۲ درصد می‌گویند که تاثیر این سیاست «نه مثبت و نه منفی» بوده است.

فرانسه با ۶۲، اتریش با ۶۰ و مجارستان با ۵۸ درصد بحرانی‌ترین کشورها از نظر دید منفی به سیاست مهاجرتی هستند، در حالی که دانمارک با ۲۶، رومانی با ۲۷ و فنلاند با ۳۲ درصد کمترین آراء منفی را به خود اختصاص داده‌اند.

همانطور که انتظار می‌رود سرسختانه‌ترین دیدگاه‌ها نسبت به مهاجرت از جانب کسانی است که از گروه‌های راست افراطی «هویت و دموکراسی» (۷۸ درصد) و راست‌گرایان محافظه‌کار و اصلاح‌طلبان اروپایی (۶۵ درصد) حمایت می‌کنند و پس از آن جناح چپ (۵۵ درصد) در انتهای مخالف طیف قرار دارد.

رأی‌دهندگان متمایل به حزب راست میانه‌رو مردم اروپا که متهم به پذیرش راست افراطی برای اهداف انتخاباتی است، به شیوه‌ای نرم‌تر از سیاست مهاجرتی اروپا انتقاد کرده‌اند: ۴۶ درصد منفی، ۲۰ درصد مثبت و ۳۴ درصد بدون نظر.

کسانی که به سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها از جناح چپ میانه تمایل دارند، هنوز مردد به نظر می‌رسند: ۳۳ درصد منفی، ۲۴ درصد مثبت و ۴۲ درصد بدون نظر.

در مجموع، نظرسنجی در مورد سیاست مهاجرتی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که این مورد بدترین حوزه از شش حوزه مورد بررسی در این نظرسنجی بوده است. مقابله با کرونا و موضوع تهاجم روسیه به اوکراین از جمله این حوزه‌ها بوده است.

این نتایج یک ماه پس از تأیید ثبت ۱.۱۴ میلیون درخواست پناهندگی توسط اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ منتشر شد که بزرگترین رقم از سال ۲۰۱۶ تاکنون بوده است. این افزایش که از زمان پایان محدودیت‌های قرنطینه ثابت بوده، با افزایش روایت‌ها و گزارش‌های رسانه‌ای درباره تمام شدن امکانات پذیرش مهاجران در کشورهایی مانند بلژیک، هلند و آلمان همراه بوده است.

این روایت‌ها مذاکرات سیاسی کشورهای اتحادیه اروپا برای دستیابی به پیمانی جدید در مورد تحدید مهاجرت و پناهندگی را سرعت بخشید.

پس از گذشت بیش از سه سال گفتگو، این پیمان به طور موقت در ماه دسامبر ۲۰۲۳ مورد توافق قرار گرفت و اکنون در مراحل نهایی فرآیند قانونگذاری است. اما اثربخشی آن هنوز جای پرسش دارد.

کمیسیون اروپا قبلاً گفته است برای برخورد با کشورهایی که از قوانین تشدید شده علیه مهاجرت پیروی نمی‌کنند به اقدامات قانونی متوسل خواهد شد.

۷۱ درصد از پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی پیش‌گفته موافق هستند که تمرکز اصلی اتحادیه اروپا در سال های آینده باید روی کنترل مهاجران غیرقانونی در مرزها باشد.

اکثریت پرسش‌شوندگان در همه کشورهای مورد بررسی این نظر را داشته‌اند و این آمار در لهستان با ۸۶ و بلغارستان و فنلاند با ۸۳ درصد بالاترین بوده است.

در مقابل، ۲۸ درصد از اروپایی‌ها می‌گویند که اتحادیه باید در عوض «سیاست استقبال از مهاجران به خاطر ارزش‌های انسانی» را در اولویت قرار دهد. جالب آن که دو کشور در خط مقدم ورود مهاجران در جنوب اروپا یعنی اسپانیا و ایتالیا به ترتیب با ۴۱ و ۳۹ درصد بیشترین استقبال را از این رویکرد دارند.

در دانمارک، جایی که دولت چپگرای مت فردریکسن سیاست «پناهندگی صفر» را دنبال می‌کند، یک سوم پاسخ‌دهندگان (۳۴ درصد) حمایت از مهاجران را انتخاب کرده‌اند.

رأی‌دهندگان بالقوه احزاب محافظه‌کار و لیبرال خواستار کنترل‌های مرزی قوی‌تر هستند: هویت و دموکراسی ۹۱، حزب محافظه‌کار و اصلاح‌طلب اروپا ۸۹، فراکسیون حزب مردم اروپا ۸۱ و نوسازی اروپا ۷۲ درصد.

کسانی که از گروه سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها حمایت می‌کنند، بین کنترل‌های مرزی قوی‌تر (۵۷ درصد) و حفظ ارزش‌های انسانی با مهاجرپذیری (۴۳) تقسیم شده‌اند، در حالی که حامیان سبزها (۶۶ درصد) و چپ (۶۳ درصد) قاطعانه ارزش‌های انسانی را ترجیح می‌دهند.

با این همه وقتی به جنسیت، گروه‌های سنی و مشاغل پاسخ‌دهندگان نگاه می‌کنیم، اعداد و ارقام در مورد گزینه ترجیحی شکی باقی نمی گذارد: تشدید کنترل‌های مرزی.

اعلام این نظرات سختگیرانه نشان می‌دهد که نگرانی‌ها از مهاجرت همچنان بالا خواهد ماند. در واقع، ۵۹ درصد از پاسخ‌دهندگان می‌گویند اتحادیه اروپا باید مبارزه با مهاجرت غیرقانونی را در اولویت قرار دهد و آن را چهارمین موضوع مهم در دستور کار پارلمان پس از موضوعات افزایش قیمت‌ها، نابرابری‌های اجتماعی و رشد اقتصادی می‌دانند. موضوعات بعدی برای آنان بیکاری، تغییرات آب و هوایی، دفاع جمعی و کمک به اوکراین است.

علاوه بر این، ۲۹ درصد می‌گویند مبارزه با مهاجرت‌های غیرقانونی باید «مهم باشد اما اولویت نیست». فقط ۱۲ درصد به این نتیجه رسیدند که این مشکل باید یک موضوع «فرعی» باشد.

فنلاند تنها کشور عضو این نظرسنجی است که تعداد بیشتری از مردم آن (۴۹ درصد) برای سیاست مهاجرتی گزینه «مهم اما نه دارای اولویت» را انتخاب کرده‌اند. در همه کشورهای دیگر، پاسخ‌دهندگان قاطعانه کنترل مهاجرت را در رده موضوعات دارای «اولویت» قرار داده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی