طلا

بازارهای مالی در وضعیت نامتعارف سال ۱۴۰۳ را آغاز کردند، در شرایطی که حتی تعطیلات طولانی ابتدای سال و همزمانی آن با ماه مبارک رمضان نیز نتوانست اندکی به کند شدن اهنگ رشد قیمت‌ها منجر شود.

به گزارش ایران‌پژواک، این روزها در آستانه سه ساله شدن فعالیت دولت سیزدهم بیش از هر زمانی دیگری افکار عمومی وعده‌های رییس دولت سیزدهم را به یاد می‌آورد. وعده نصف شدن و یک رقمی شدن تورم، افزایش ارزش پول ملی و گره نخوردن سفره مردم به تحریم‌ها.

وزرای حاضر در کابینه در آن روز نیز شعارهای متعددی را درباره بازگرداندن ثبات و آرامش به حوزه تحت تصدی خود دادند اما در عمل نه تنها تورم مهار نشده است بلکه روند افزایشی قیمت، روی دور تندتری از گذشته افتاده است.

بازارهای مالی ایران تنها در شانزده روزی که از سال ۱۴۰۳ گذشته است، بازدهی رعدآسایی را داشته‌اند. افزایش شدید قیمت طلا و سکه و بزرگ شدن حباب سکه و رشد قیمت دلار زمینه را برای افزایش بهای خودرو و سایر کالاها از قبیل لوازم خانگی و گوشی تلفن همراه و حتی لوازم الکترونیکی مانند کامپیوتر و ... مهیا کرد. در این فضا بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز سیگنالی در خصوص مهار این وضعیت و بازگشت شرایط مهیا نشده است.

دلار چقدر پرید؟

در میانه تعطیلات، سیگنال‌های افزایشی قیمت دلار به بازار مخابره شد . هر چند میزان خرید و فروش دلار اندک بود اما با این حال مشخص بود نه سیاست توزیع رانتی تحت عنوان ارز مسافری توانسته است به کاهش قیمت منجر شود و نه وعده‌ها در خصوص اینکه روند کاهشی تورم ادامه‌دار خواهد بود. دلار پیشروی خود در کانال شصت هزار تومان را ادامه داد. فاصله قیمتی دلار از کانال پنجاه هزار تومان به حدی زیاد شد که حالا افکار عمومی باور دارد که دلار پنجاه هزار تومانی به تاریخ پیوسته و در سال ۱۴۰۲ جامانده است.

باید توجه داشت که روند افزایشی قیمت البته متاثر از اخبار نامساعد سیاسی و حمله هوایی روز دوشنبه ۱۳ فروردین به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق بود. تنش‌هایی که انتظارات تورمی را تشدید کرد و منجر به افزایش قیمت در بازارهای مالی شد.

دلار در آخرین روز هفته گذشته در میانه کانال شصت هزار تومان و اندی کمتر از این رقم قیمت خورد. در دو هفته اخیر میزان رشد قیمت دلار حدود ۴۵۰۰ تومان گزارش شده است.

طلا ؛ افزایش از دو سو

گذشته از افزایش قیمت دلار، روند رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی ، زمینه را برای رکورد تاریخی قیمت این کالای سرمایه‌ای فراهم کرد . قیمت طلا در بازارهای جهانی تحت تاثیر افزیش تنش‌ها در خاورمیانه از یک سو و همچنین تضعیف دلار از سوی دیگر رخ داد.

این مساله سبب شد بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت سه میلیون و ۶۲۸ هزار تومان رسید و با افزایش چهارصد تومانی در دو هفته‌ی اخیر به کار خود پایان داد. در هفته منتهی هفته طلا بازدهی مثبت ۱۲.۵ درصدی داشت.

گفتنی است، این هفته انس جهانی طلا با رشد قیمت همراه شد. طلای جهانی در یک هفته اخیر ۷۳ دلار گران شد.

سکه‌ امامی رکورد زد

افزایش قیمت طلا ، رشد بهای ارز در کنار بزرگ شدن حباب سکه، سبب شد افزایش قیمتی استثنائی در قیمت سکه رخ بدهد. بازدهی سکه در نیمه اول فروردین ماه ۲۰ درصدی بود. این قطعه در آخرین معامله روز پنجشنبه ۱۶ فروردین با قیمت ۴۶ میلیون و ۲۰۳ هزار تومان به کار خود پایان داد که افزایش قیمت هفت میلیون و ۴۲۴ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت.

روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۴۲ میلیون و ۱۵ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته، نیم‌سکه با قیمت ۲۸ میلیون تومان، ربع سکه با رقم ۱۸ میلیون تومان معامله شدند. سکه گرمی روی رقم هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی ایستاد. گفتنی این هفته تمام قطعات سکه چند کانال صعود را تجربه کردند.

بورس همچنان راکد است

هر چند همه‌ی بازارها به حرکت درآمده‌اند، اما بورس همچنان در تله رکود و عقبگرد گرفتار است. بررسی معاملات بازار سهام در هفته منتهی به ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ نشان می‌دهد، شاخص‌های بورسی پس از یک هفته صعود در هفته معاملاتی ابتدایی سال ۱۴۰۳ با کاهش ارتفاع روبه‌رو شدند.

به طوری که شاخص کل طی سه روز معاملاتی این هفته با کاهش ۰.۶۹ درصدی روربه‌رو شد و از تراز دو میلیون و ۲۵۰ هزار واحد در پایان بورس چهارشنبه هفته گذشته به دو میلیون و ۲۴۵ هزار واحد در پایان بورس این هفته رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در سه روز معاملاتی این هفته نه تنها نتوانست بازدهی مثبتی به عمل آورد، بلکه سقوط سنگین‌تری از شاخص کل را به ثبت رساند. به طوری که این نماگر از ۷۶۸ هزار واحد در پایان معاملات هفته گذشته با کاهش ۱.۴ درصدی به تراز ۷۶۰ هزار واحد در پایان بورس رسید.

بازار سهام طی این هفته به طور میانگین روزانه ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برگه سهم، حجم خورد که ارزش معاملاتی نزدیک به سه هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان را رقم زده است. همچنین طی سه روز معاملاتی هفته منتهی به ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ بیشتر از ۸۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که بیشترین آن در روز سه‌شنبه رقم خورده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی