قارچ

تحقیقات نشان می دهد که مایکوپروتئین ممکن است جایگزین بهتری برای گوشت در کاهش کلسترول باشد.

به گزارش ایران‌پژواک، رژیم غذایی نقش مهمی در تمام سیستم‌های بدن دارد. پروتئین اغلب بخشی از یک رژیم غذایی متعادل است و می‌تواند از منابع مختلفی تأمین شود. محققان به منابع پروتئین غیر حیوانی و مزایای آنها برای مصرف کنندگان، از جمله نحوه تأثیر آنها بر اجزایی مانند کلسترول و سطح گلوکز خون علاقه مند هستند.

در مطالعه اخیر، محققان مصرف مایکوپروتئین یا محصولات پروتئینی قارچی را با خوردن ماهی و گوشت طی چهار هفته مقایسه کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد گروهی که مایکوپروتئین مصرف کردند تا ۱۰ درصد کاهش در سطوح خاصی از کلسترول را تجربه کردند.

اگر تحقیقات آینده این یافته‌ها را تأیید کند، مصرف مایکوپروتئین ممکن است ابزار دیگری برای کمک به افراد در حفظ سطح کلسترول در محدوده سالم باشد.

مایکوپروتئین از قارچ می‌آید و پروتئین بالایی دارد. محصولات حاوی مایکوپروتئین می‌توانند جایگزینی برای منابع حیوانی پروتئین مانند گوشت یا ماهی باشند. مایکوپروتئین همچنین حاوی مقادیر بالایی فیبر است.

محققان مطالعه حاضر می‌خواستند ببینند که چگونه خوردن مایکوپروتئین به جای گوشت و ماهی بر سطح کلسترول تأثیر می‌گذارد، به ویژه در افرادی که اضافه وزن و سطح کلسترول بالایی داشتند. محققان خاطرنشان کردند که این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

افراد می‌توانند از طریق مداخلات سبک زندگی، از جمله تغییر رژیم غذایی، بر سطح کلسترول خود تأثیر بگذارند.

این مطالعه یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده با شرکت کنندگان بزرگسالان بین ۱۸ تا ۷۰ سال بود. همه شرکت کنندگان دارای شاخص توده بدنی ۲۷.۵ یا بالاتر بودند که نشان دهنده اضافه وزن بود. محققان فرض کردند که این معیار همچنین تضمین می‌کند که شرکت کنندگان کلسترول بالایی دارند.

محققان ۷۲ شرکت کننده را به طور تصادفی به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه محصولات گوشت و ماهی و گروه دیگر محصولات مایکوپروتئین دریافت کردند. شرکت کنندگان نمونه خون را قبل و بعد از مداخله برای تجزیه و تحلیل ارسال کردند.

به طور کلی، محققان بهبود بیشتری در سطح کلسترول در میان گروه مایکوپروتئین یافتند.

برای شرکت کنندگان در گروه مایکوپروتئین، کلسترول کل حدود ۵٪ کاهش یافت. به طور مشابه، سطح کلسترول بد LDL حدود ۱۰٪ در گروه مایکوپروتئین کاهش یافت.

شرکت‌کنندگان در گروه مایکوپروتئین نیز میانگین قند خون و غلظت پپتید c پایین‌تری نسبت به گروه کنترل داشتند.

نویسنده این مطالعه، «جورج پاویس»، می‌گوید: «این مطالعه به شواهد بیشتری از مزایای سلامتی مایکوپروتئین، از جمله پتانسیل آن در کاهش خطر بیماری قلبی عروقی، اضافه می‌کند.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی