تیم فوتبال ایران

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) رده بندی این ماه خود را اعلام کرد که بر اساس آن تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران همچنان در رده نخست آسیا قرار دارد و در رده بندی جهانی با یک صعود سه پله‌ای به رده سی‌ام جهانی رسیده است.

به گزارش ایران پژواک به نقل از اسپوتنیک، اینکه رتبه بندی فیفا بر اساس چه معیاری است، نکته‌ای است که شاید بیان آن خارج از لطف نباشد. تعیین جایگاه تیم‌ها در رنکینگ براساس سیستم امتیازدهی خاص فیفا است که براساس نتایج تیم‌ها در مسابقاتی که فیفا آنها را به رسمیت می‌شناسد، تعیین می‌شود. این رده‌بندی تا جام جهانی 2006 براساس نتایج 8 سال گذشته تیم‌ها بود ولی خیلی‌ها معتقد بودند بازتاب درستی از کیفیت تیم‌ها نیست و برای اینکه موثرتر و واقعی‌تر شود، بعد از جام جهانی، عملکرد تیم‌ها در 4 سال گذشته تقلیل پیدا کرد.

و اما معیارهای موثر در رده‌بندی فیفا و نحوه محاسبه امتیازات را بصورت مختصر می‌توان اینگونه بیان نمود:

1-    نتیجه بازی، برای برد 3، تساوی یک و باخت صفر امتیاز در نظر گرفته می‌شود. اگر بازی مساوی شود و یک تیم در ضربات پنالتی پیروز شود، برنده 2 و بازنده یک امتیاز می‌گیرند.

2-    اهمیت بازی، فیفا به مسابقات دوستانه یک، مقدماتی جام جهانی یا جام ملت‌ها 5/2، مرحله نهایی جام ملت‌ها یا جام کنفدراسیون‌ها 3 و مرحله نهایی جام جهانی 4 امتیاز می‌دهد.

3-    قدرت تیم حریف، روشن است که پیروزی برابر یک حریف درجه یک با ارزش‌تر است تا شکست دادن یک حریف کوچک. فرمول محاسبه‌اش هم این طور است: (رنکینگ حریف —200) تقسیم بر 100. استثنا هم وجود دارد. قدرت تیم اول دنیا همان عدد 2 و قدرت تیم‌های رده 150 و پایین‌تر، 5/0 حساب می‌شود. برای نمونه اگر حریف در رنکینگ فیفا هشتم باشد، نحوه محاسبه آن به این ترتیب است: (8-200) تقسیم بر 100 که می‌شود 92/1.

4-    ضریب منطقه‌ای، فیفا برای منطقه‌ای که تیم‌ها در آن هستند هم ضریب قایل شده. تیم‌های اروپایی ضریب یک، آمریکای جنوبی 98/0 و کونکاکاف، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه ضریب 85/0 را دارند. وقتی 2 تیم با هم روبرو می‌شوند، ضریب منطقه‌ای آنها را با هم جمع و تقسیم بر 2 می‌کنند.

5-    زمان اجرای بازی، بازی‌هایی که در 4 سال گذشته (48 ماه) برگزار شده‌اند در رنکینگ محاسبه می‌شوند و برای مسابقاتی که به تاریخ فعلی نزدیک‌تر است، ضریب بزرگتری در نظر گرفته شده تا رده‌بندی تیم‌ها بیشتر به واقعیت نزدیک باشد. بنابراین بازی‌های 12 ماه گذشته ضریب یک، بین 12 تا 24 ماه گذشته ضریب 5/0، بین 24 تا 36 ماه گذشته ضریب 3/0 و بین 36 تا 48 ماه گذشته ضریب 2/0 دارند. یکی از دلایل اینکه تیم‌ها در آخرین رنکینگ امتیاز منفی می‌گیرند (یعنی از امتیازشان کم می‌شود) این است که در آخرین رده‌بندی اعلام شده، چند بازی تیم که قبلا ضریب مثلا یک داشته‌اند، ضریب 5/0 می‌گیرند و بنابراین امتیازات متعلق به آنها نصف می‌شود و در مجموع امتیازات تیم کم می‌شود.

و اما در نهایت نحوه محاسبه بدین صورت است که اعداد حاصل از عناصر شماره یک تا 4 را در هم ضرب می‌کنند و عدد به دست آمده را ضرب در 100 می‌کنند. نتیجه‌نهایی را هم به نزدیک‌ترین عدد سالم رند می‌کنند که می‌شود امتیاز یک تیم از یک مسابقه. بعد با این فرض که هر تیم سالانه حداقل 5 بازی انجام می‌دهد، از امتیازات سالانه هر تیم میانگین می‌گیرند و در ضریب سالانه (یعنی عنصر شماره 5) ضرب می‌کنند و نتایج 4 سال را با هم جمع می‌کنند که نتیجه امتیاز نهایی یک تیم است.
اما اینکه این رده بندی تا چه حد نشان دهنده قدرت واقعی یک تیم ملی است و تا چه حد می توان بر روی این رتبه بندی به عنوان معیاری برای ارزیابی کلی از قدرت تیم استفاده نمود نیازمند بحثی طولانی و نظرات کارشناسی متفاوت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی