آلبرت بغزیان

آلبرت بغزیان، اقتصاددان با بیان اینکه در حال حاضر نرخ دلار در بازار به تثبیت رسیده است می گوید: برخی برخی با ملتهب نشان دادن بازار به دنبال نامطلوب نشان دادن سیاست های جدید ارزی دولت هستند.

ایران پژواک - سیاست های جدید ارزی دولت و یکسان سازی نرخ ارز در قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان، یک ماهه شد و این در شرایطی است که به گفته بسیاری از کارشناسان این سیاست ها موفقیت آمیز بوده و دولت توانست التهابات بازار ارز را مهار کند. در این مدت دولت و بانک مرکزی با برگزاری جلسات پیوسته و با تعیین دستورالعمل های جدید مشکلات جزیی اجرایی این طرح را نیز برطرف کرد که دستورالعمل نحوه خرید ارز از اتباع خارجی از آخرین اقداماتی است که در راستای حل مشکلات باقی مانده صورت گرفته است. بر اساس آمار بانک مرکزی، از زمان ابلاغ سیاست جدید ارزی تا ۱۸ اردیبهشت ماه، در مجموع معادل بیش از ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ارز به نرخ معادل ۴۲۰۰ تومان برای تامین نیازهای کشور تخصیص داده شده است.

 هرچند در این میان سودجویان  و مخالفان برچیده شدن رانت دلار از اقتصاد ایران نیز برخی تحرکاتی برای ملتهب نشان دادن بازار ارز داشته اند، با این وجود آنچه مورد اتفاق نظر اکثر کارشناسان است، موفقیت آمیز بودن اجرای سیاست های ارزی است. این مساله مورد تائید نمایندگان مجلس نیز بوده است. در مجموع ارزیابی هایی که در یک ماه گذشته از اظهارات نمایندگان می شود این است که مجلس با کلیات سیاست های دولت در خصوص ارز موافق است و دولت را در این زمینه همراهی می کند.

 آلبرت بغزیان، اقتصاددان در این باره با بیان اینکه سیاست های جدید  ارزی دولت، بازار را به تثبیت رسانده است به پایگاه اطلاع رسانی دولت می گوید: هرچند برخی که منافعشان در خطر است به دنبال ناکارآمد نشان  سیاست ها هستند و در این مدت قیمت های عجیب و غیرمنطقی برای دلار مطرح می کنند، اما باید این نکته را توجه داشت که هم اکنون ۹۰ درصد از نیازهای ارزی توسط دولت تامین می شود و آن ۱۰ درصد باقی مانده نیز در صورت تامین نیازهایشان دلیلی برای دنبال کردن نرخ دلار ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی ندارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اقدامات دولت برای ساماندهی بازار موثر واقع شد یکی از مهمترین دلایل نوسانات دلار را روانه شدن نقدینگی ها به  این بازار عنوان می کند و می گوید: بنابراین در این شرایط باید هر گونه تصمیم گیری برای کاهش سود بانکی یا هر اقدام مشابه همچون سود بانکی باید به صورت کارشناسی صورت گیرد. وی البته کاهش نرخ سود بانکی در این شرایط را سیاستی صحیح عنوان نمی کند.

دکتر بغزیان در ادامه با بیان اینکه با افزایش نرخ دلار شاهد زمزمه هایی برای گرانی برخی کالاها در بازار بودیم می گوید: در حالی که در حال حاضر نرخ دلار تثبیت شده است، بنابراین در صورتی که نظارت دولت بر بازار نیز ادامه پیدا کند و قیمت ها گران نشود می توانیم سیاست ها را به صورت کامل موثر قلمداد کنیم.

این اقتصاددان در بخش دیگری از صحبت های خود به خروج آمریکا از برجام اشاره می کند و می گوید: مجموع این اتفاقات نیز در ثبات وضعیت بازار تاثیرگذار است؛ چرا که در شرایطی که دائم سیگنالهای منفی سیاسی به بازار داده می شود بنابراین بازار با التهاب رو به رو می شود و در چنین شرایطی ثبات و پیش بینی پذیری برای سرمایه گذاری وجود ندارد.

 بغزیان در پایان با اشاره به لزوم مدیریت صحیح بانک مرکزی و هوشیاری کامل این نهاد نظارتی بر سیاست های پولی و مالی کشور می گوید: در مجموع اگرچه انتظار می رفت سیاست های ارزی، زوتر از این اجرایی شود، اما در حال حاضر موفق بوده است و دلار ۴۲۰۰ تومانی در بازار تثبیت شده است.

بیست و یکم فروردین ماه بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهورس رسما اعلام کرد که اقتصاد ایران از این پس، تنها ارز تک‌نرخی را به رسمیت می‌شناسد و  بر اساس جمع‌بندی‌های صورت گرفته، قیمت هم برای آن ۴۲۰۰ تومان است. بر این اساس خرید و فروش ارز توسط صرافی ها ممنوع و به بانک ها واگذار شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی