مکرون

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه اعتبار حل بحران سیاسی سال گذشته در لبنان را ازآن فرانسه دانست و رسما اعلام کرد عربستان سعودی برای چند هفته سعد حریری نخست‌وزیر لبنان را در اختیار داشته است.

به گزارش ایران پژواک به نقل از یورونیوز، لبنان در ماه نوامبر سال گذشته میلادی غرق در بحران بود که سعد حریری از سمت خود استعفا داد. عربستان سعودی در این میان مدعی بود که وی از ترس ترور شدن به دست حزب‌الله استعفا داده است.

مقامات لبنان در آن زمان عربستان را محکوم کردند که آقای حریری را گروگان گرفته است. پس از مداخلات بین‌المللی که آقای ماکرون نیز در آن حضور داشت حریری توانست پادشاهی عربستان سعودی را ترک کند و استفعای خود را تسلیم رئیس جمهوری نماید.

رئیس‌جمهوری فرانسه در پاسخ به خبرنگار شبکه خبری بی‌اف‌ام این کشور که سیاست خارجی او را به پرسش کشیده بود گفت: «اگر به حرف فرانسه گوش نمی‌دادند احتمالا همین الان که ما صحبت می‌کنیم در لبنان جنگ بر پا بود. دیپلماسی فرانسه چنین است. عملکرد ما این است.»

وی تأکید کرد که در سفری برنامه‌ریزی نشده راهی ریاض شده و با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفتگو کرده و در پی آن از سعد حریری دعوت کرده تا به فرانسه بیاید و مجموعه این کارها سبب شده بحران لبنان با شتاب بیشتری تمام شود.

وی در ادامه افزود:‌ «تأکید می‌کنم که نخست‌وزیر حریری چند هفته در ریاض تحت نظر بود»، گفته‌ای که ممکن است خشم مقامات عربستان را برانگیزد، چراکه هم ریاض و هم آقای حریری اعلام کرده‌اند که وی هرگز بدون خواست خود در عربستان نمانده است.

امانوئل ماکرون ماه گذشته میلادی در برنامه‌ای که هدفش تأمین رشد اقتصادی لبنان بود در پاریس میزبان سعد حریری و محمد بن سلمان بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی