پیروز حناچی

شهردار تهران، گفت : در پروژه مسکن استیجاری که در دولت مطرح شده است ،قرار است ، ساختمان‌هایی به منظور اجاره مادام العمر ساخته شود که هویت آنها استیجاری بوده و هرگز فروشی نخواهند شد.

به گزارش ایران پژواک به نقل از «شهر فردا»،در حالی که بازار اجاره افزایش ۴۰۰ درصدی را تجربه می کند و قیمت ودیعه مسکن و اجاره بها تورمی بالاتر از  تورم  اقتصادی داشته است، دولت مسکن استیجاری را به عنوان پروژه حمایتی دولت و شهرداری از مستاجران مطرح کرد ه است.

هرچند قدمت این طرح به سال ۹۳ باز می‌گردد اما سید محمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی از این پروژه به عنوان یکی از بسته های حمایتی دولت و شهرداری سخن  می گوید، تا به کمک مستاجران تهران و کلانشهرهای بزرگ بیایند مستاجرانی که در پایتخت استان البرز و قم رکورد شکستند و بین ۵۰ درصد جمعیت شهرها را تشکیل داده اند.

 پیروز حناچی شهردار پایتخت، که به عنوان یکی از سردمداران حمایت از مستاجران در این طرح نام برده شده است، گفت: پروژه های مسکن استیجاری که از سوی دولت مطرح شده یکی از طرح‌های پیشنهادی دولت دوازدهم است که در مرحله بررسی و تدوین قرار داشته و هنوز به صورت مصوبه قابل اجرا در نیامده است.

وی همچنین با اشاره به تفاوت های مسکن مهر با مسکن استیجاری تاکید می کند: در حالی که مسکن مهر به عنوان یک پروژه ملی برای کمک به اقشار مختلف در اطراف شهرها مطرح شد ،مسکن استیجاری مختص زوج‌های جوان و جوانان در شرف ازدواج است، که به منظور بهبود شرایط زندگی و خانه دار شدن سریع تر جوانان ذکر شده و در داخل شهرها ساخته می شود.

 مدیریت شهری پایتخت همچنین با اشاره به جزئیات این طرح می گوید: در پروژه مسکن استیجاری که در دولت مطرح شده است ،قرار است ،ساختمان‌هایی به منظور اجاره مادام العمر ساخته شود که هویت آنها استیجاری بوده و هرگز فروشی نخواهند شد.

 بررسی‌ها حاکیست دولت و شهرداری بنا دارند تا طرح مذکور را در شهرهای بزرگ و کلان شهرها به خصوص در مناطق فرسوده یا مناطقی که دولت و شهرداری دارای ساختمان و زمین بوده کلید زده شود، با این حال برخی از کارشناسان مسکن معتقدند این طرح تا رسیدن روی کاغذ و عملیاتی شدن هنوز راه درازی در پیش دارد.

مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»خبرنگار معتقد است در طرحی که بانک مسکن برای کمک به ودیعه مسکن در نظر گرفته است لازم نیست که مستاجر برای دریافت وام مسکن سرمایه خود را به اندازه خرید یک وام مسکن را افزایش دهد بلکه می تواند از وام بانک مسکن برای پرداخت پول پیش به صاحبخانه استفاده کند.

وی خاطرنشان می‌کند: در صندوق حمایت از مستاجران که بدون ا اتکا به  دولت و از محل پس‌اندازهای مردمی شکل خواهد گرفت این صندوق به مستاجران برای پرداخت تمام یا بخشی از  ودیعه  یا رهن واحد مسکونی البته به مستاجرانی که شرایط آن را داشته باشند تسهیلات ارائه می کند.

 این نماینده مجلس همچنین می‌گوید: آنچه باید در  جریان اجرایی شدن این طرح در نظر گرفت آن است که اگر قرار است مسکن استیجاری در اختیار مستاجران قرار گیرد باید زمینه ها و واحدهای مسکونی که سال‌هاست در اختیار دولت یا بخش‌های نظامی و انتظامی قرار گرفته نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد :اکنون دولت شهرک های بسیاری در بخش های مختلف پایتخت در اختیار دارد که سالهاست کارمندان و یا نیروهای مسلح از آن استفاده می کنند که اکنون امکان جابجایی و یا ارائه آنها به جوانان و یا اقشار آسیب پذیر وجود دارد ،لذا می‌توان از این ظرفیت نیز بهره گرفت.

 دکتر کیانپور همچنین خاطرنشان می کند :تمرکز بر روی بافت فرسوده به عنوان مسکن استیجاری از جذابیت این طرح کاسته و می‌تواند صرفاً برای کمک به مستاجران ی که در محدوده ی مرکزی و جنوبی شهر امکان معیشت و زندگی دارند مورد توجه قرار گیرد این درحالیست که اگر ظرفیت دولت و شهرک های نظامی و دولتی که سال‌هاست در اختیار کارمندان دولت است مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند طرح جذابی برای کمک به مستاجران به حساب آید.

این نماینده مجلس همچنین خاطرنشان می‌کند: طرح دولت برای پرداخت تسهیلات به مستاجران نیز باید با دقت نظر همراه شود و نباید از مستاجران بدهکارانی بدهکار تر بسازد چرا که این تسهیلات قطعاً دارای سود سپرده بوده و جز پرداخت طولانی مدت راه دیگری ندارد؛ لذا باید فرایندی  برای آن در نظر گرفته شود که در پایان موعد قانونی منزل مسکونی ودیعه مسکن در اختیار مستاجر قرار گرفته و با پرداخت اجاره تنها به تسهیل شدن بازار اجاره کمک می شود و در عمل کمک به مستاجران نشده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی