سعید باستانی

عضو هیات رییسه‌ی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: مبارزه با قاچاق نیاز به سیستم دارد و نه به بازرسی‌های مختلف؛ چرا که هر بخش قوانین خود را دارد. باید این سیستم از طرف وزارت صمت تامین شود و بخش بازرگانی و تجارت این وزارتخانه باید این حوزه را رصد کند.

دکتر سعید باستانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون فروش برخی تجهیزات ICT به خصوص مودم‌های خارجی که توان تولید آنها در داخل وجود دارد، در برخی سایت‌های معتبر فروش اینترنتی، گفت: از طرفی اتحادیه‌ها و اصناف یک سری بازرس دارند، از طرف دیگر سازمان تعزیرات بازرس‌های مخصوص به خود را دارد. همچنین از طرف دیگر بازرسین وزارت صمت عهده‌دار مسوولیت کنترل بازار هستند و یکی از وظایفشان ارائه‌ی گزارش وضعیت کالاهای قاچاق در بازار است.

عضو هیات رییسه‌ی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اظهار کرد: برخی کالاها مربوط به حوزه‌ی مخابراتی و برخی مربوط به هوشمندسازی یا بخش‌های امنیتی هستند که در ایران تولید می‌شوند و وارداتشان ممنوع است، اما به صورت قاچاق و یا روش‌های دیگر وارد کشور می‌شوند و به تولید داخل آسیب می‌رسانند، اما متاسفانه با این‌ موارد مقابله نمی‌شود. تاکید می‌شود؛ اگر مباحثی که قبلا در این خصوص مورد بررسی قرار گرفته بود، مورد توجه قرار می‌گرفت این اتفاق نمی‌افتاد.

باستانی، افزود: مبارزه با قاچاق نیاز به سیستم دارد و نه به بازرسی‌های مختلف؛ چرا که هر بخش قوانین خود را دارد. در حوزه‌ی انتخابی بنده با 250 هزار نفر جمعیت، وزارت صمت کلا سه بازرس، سازمان تعزیرات سه بازرس و اصناف نیز بازرسی محدود به خود دارند و جلوگیری از قاچاق با این شرایط امکان پذیر نیست. زمانی که سیستم نداشته باشیم با این مشکلات نیز مواجه می‌شویم. این سیستم از طرف وزارت صمت باید تامین شود و بخش بازرگانی و تجارت این وزارتخانه باید این حوزه را رصد کند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خاطرنشان کرد: بازرسین وزارت صمت، اصناف و تعزیرات نسبت به کالای قاچاق وظیفه دارند و باید با آن‌ها برخورد کنند.

عضو هیات رییسه‌ی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اظهار کرد: کالای قاچاق قوانین مربوط به خود را دارد و باید متخلفان مطابق مقررات جریمه شوند و کالا نیز معدوم شود که این بر عهده‌ی بازرسین است. دستگاه‌های متولی و مجری نیز باید به قسمت‌هایی که مربوط به مبارزه با قاچاق کالا است گزارش دهند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، افزود: به دلیل نوسانات ارزی، قاچاق کالا نیز افزایش یافته و افراد با توجیه و دستور و بخشنامه وارداتشان را انجام می‌دهند. اگر متولیان به سمت کالاهای داخلی بروند این مشکلات نیز رفع می‌شوند.

باستانی در پاسخ دیگر سوال خبرنگار سیتنا مبنی بر اینکه آیا وزارت صمت نسبت به ارائه‌ی گزارش‌های دوره‌ای به مجلس برای وضعیت کالاهای قاچاق در بازار و حمایت از تولید داخل اقدام کرده است؟ گفت: طی این مدت گزارشی از این وزارتخانه دریافت نکردیم و به وزارت صمت هم نامه زدیم که هر چه زودتر این گزارش‌ها را به ما ارائه دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی