• ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
  • کد خبر: 14803
شستن دست

شستن درست ها با آب سرد درست به اندازه ی آب گرم در کشتن باکتری ها موثر است. به همه ی ما از بچگی یاد داده اند که شستن دست ها با آب گرم در کشتن باکتری ها و از بین برن اجرام موثرتر است. آیا شواهد علمی در تصدیق این گفته ها وجود دارد؟

به گزارش ایران پژواک، به همه ی ما از بچگی یاد داده اند که شستن دست ها با آب گرم در کشتن باکتری ها و از بین برن اجرام موثرتر است. آیا شواهد علمی در تصدیق این گفته ها وجود دارد؟ تحقیقات جدیدی در اینباره وجود دارد. سازمان مدیریت غذا و داروی ایالات متحده اعلام کرده که آب گرم برای از بین بردن جرم از آب گرم موثرتر است و بهمین دلیل رستوران ها، کافه تریا ها و سایر موسسات مواد غذایی را ملزم کرده است که دمای آب را ۴۰ درجه سانتی گراد نگه دارند.

دلیل منطقی آن اینست که آب گرم باعث می شود صابون کف کرده و جرم های دست را از بین ببرد. اما آیا این موضوع از لحاظ علمی ثابت شده است؟ تحقیقات قبلی نشان داده اند که برای از بین بردن اجرام و باکتری ها نیازی نیست که از آب گرم برای شستشوی دست ها استفاده کنیم. و حالا تحقیقات جدید نشان می دهند که اب سرد هم می تواند دقیقا همان تاثیر را داشته باشد. این مطالعات توسط محققان در دانشگاه نیوجرسی انجام شده است.

تحلیل تاثیر آب سرد در برابر آب گرم برای شستشوی دست ها

مطالعات اخیر تاثیر عوامل متعددی از جمله مقدار صابون، دمای آب، زمان کف کردن و بازده فرمولاسیون صابون را بر شستشوی دستها مورد بررسی قرار دادند. در آغاز مطالعات شرکت کنندگان از یک صابون ضدباکتریایی یک میلیمتری استفاده کرده و برای ۵ ثانیه با آب ۳۸ درجه سانتیگراد، کف درست کردند و دستشان را شستشو دادند. باکتری مورد استفاده در این بررسی ATCC ۱۱۲۲۹ بوده است. این تحقیقات با اب گرم و آب سرد بر روی ۱۰ مرد و ۱۰ زن انجام شد.

و اما نتایج تحقیقات

بطور کلی، استفاده از صابون ضد میکروبی تاثیر چندانی نسبت به صابون های معمولی ندارد. اما زمان تولید کف تاثیر زیادی دارد.

نکته مهم این است که دمای اب تاثیر بسزایی در باکتری زدایی ندارد. اینکه دمای اب ۳۸ درجه یا ۱۶ درجه باشد، تفاوت چندانی در از بین بردن میکروب ها ندارد.

علاوه بر آن حتی نشان داده شد که شستن دست ها بیش از ۱۰ ثانیه تاثیر بیشتری در از بین بردن باکتری ها ندارد. بنابراین نتایج این تحقیقات از آن جهت مهم است که بر خلاف مقرر سازمان مدیریت غذا و دارو، نیازی نیست که برای بالابردن دمای آب، انرژی را تلف کنیم. نویسنده ی این تحقیقات دونالد شافر است که یک پروفسور برجسته و کارشناس متخصص علوم غذایی است. وی می گوید : مردم باید در شستشوی دستانشان احساس راحتی داشته باشند، اما تا جاییکه مساله موثر بودن شستشوی دست است، نیازی نیست که از اب گرم استفاده شود.

این تحقیقات می تواند پیامدهای قابل توجهی در حیطه ی انرژی آب داشته باشد، چرا که آب گرم تلفات انرژی بیشتری نسبت به اب سرد دارد. باید یک تغییر سیاست اعمال شود. به جای آنکه دمای آب قید و مقرر شود، تنها کافی است راحتی و یا گرمی آب تامین شود. نباید انرژی را هدر داد تا آب به دمایی برسد که اضلا نیازی نیست!

اگرچه محققان اذعان داشته اند که نحقیقات بیشتری لازم است تا بفهمند دقیقا چه مقدار صابون و چه نوع از آن برای کشتن باکتری های مضر لازم است. 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی