چین آمریکا

آمریکا بر ۳۴ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین تعرفه اعمال کرده است. پکن نیز در اقدامی تلافی‌جویانه بر همین میزان کالای وارداتی از ایالات متحده تعرفه گذاشت و آمریکا را به راه‌انداختن «بزرگترین جنگ تجاری تاریخ» متهم کرد.

به گزارش ایران پژواک، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده چند ساعت پیش از آغاز تعرفه‌بندی در هواپیمای مخصوصش هشدار داد که دولتش شاید نهایتاً بر ۵۰۰ میلیارد دلار کالای چینی وارداتی تعرفه وضع کند؛ این میزان تقریباً برابر است با کل واردات ایالات متحده از چین در سال گذشته میلادی:

«تا دو هفته آینده بر ۱۶ میلیارد دلار کالای چینی دیگر نیز تعرفه وضع می‌کنیم. و می‌دانید، ۲۰۰ میلیارد دلار هم الان در وضع تعلیق است، و بعد از آن ۲۰۰ میلیارد دلار، ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر معلق داریم. باشد؟ پس یعنی ۵۰ به اضافه ۲۰۰ به اضافه ۳۰۰».

پکن و واشنگتن اکنون تعرفه ۲۵ درصدی بر ۳۴ میلیارد دلار کالای وارداتی از یکدیگر وضع کرده‌اند. تعرفه‌های آمریکا بر ۸۱۸ کالاها از جمله خودرو، قطعات هواپیما و هارد ذخیره اطلاعات اعمال می‌شود.

چین تعرفه ۲۵ درصدی را بر ۵۴۵ کالا همچون خودرو و محصولات کشاورزی اعمال کرده‌است. اما تأخیر سه‌ساعته چین در اعمال این تعرفه‌ها ابتدا بازارها را آشفته و سرگردان کرد.

لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین جمعه ششم ژوئیه در نشست خبری گفت که این تعرفه‌ها به تلافی تعرفه‌های آمریکا وضع شده‌اند. ترامپ تهدید کرده بود که اگر چین تعرفه تلافی‌جویانه وضع کند، واشنگتن بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی تعرفه اعمال خواهد کرد.

یک سخنگوی دیگر دولت چین نیز از شکایت این کشور به سازمان تجارت جهانی خبر داد. پکن می‌گوید که تعرفه‌های ایالات متحده بازارها را بی‌ثبات کرده و چرخه عرضه و تقاضای جهانی را با مشکل روبه‌رو کرده است. این کشور وعده داده که با دیگر کشورها برای تقویت تجارت آزاد همکاری کند.

بر اساس ارزیابی‌های صندوق بین‌المللی پول، میزان کالاهایی که بر آنها تعرفه وضع شده،‌ هنوز آن قدر نیست که مسئله‌ای جدی برای اقتصاد جهانی به بار آورد. اما تأثیر آن بر ایجاد هراس از بی‌ثباتی در بازار می‌تواند به مارپیچی از افزایش تنش بینجامد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی