بازار ارز

مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی زمان آغاز به کار بازار ثانویه ارز را سه‌شنبه ۱۹ تیر اعلام کرد، در حالی که ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی هفته پیش گفته بود بازار ثانویه ارز از روز سیزده تیر کار خود را شروع کرده است.

به گزارش ایران پژواک، به گفته یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی ایران، برای نرخ توافقی ارز در "بازار ثانویه" سقفی تعیین نشده است. پیشتر عده‌ای از فعالان بازار ارز گفته بودند که ممکن است دولت با تعیین کف و سقف قیمت برای بازار ثانویه هم قیمت ارز را دستوری تعیین کند. حالا با استناد به گفته‌های این مدیر بانک مرکزی دو طرف معامله می‌توانند حتی با قیمت بازار غیررسمی، ارز معامله کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی کسرائی پور، مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی امروز دوشنبه (۱۸ تیر ماه) زمان آغاز به کار بازار ثانویه ارز را فردا (سه‌شنبه ۱۹ تیر) اعلام کرد، در حالی که ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران هفته پیش گفته بود بازار ثانویه ارز از روز سیزده تیر (پنج روز پیش) کار خود را شروع کرده است.

کسرائی پور گفت: "با انجام معاملات مربوط به بیست درصد صادرات غیر نفتی و اختصاص ارز آن به واردات کالاهای مصرفی در سامانه نیما، به طور خودکار اطلاعات مربوط به نرخ توافق شده مبادله ارز در سامانه اطلاعات بانک مرکزی موسوم به سنا قابل دسترس خواهد بود."

"صادر کنندگان می توانند ارز حاصل از بیست درصد صادرات غیر نفتی را با واردکنندگان کالاهای دسته سوم مبادله کنند."

بانک مرکزی اخیرا در بازنگری سیاست ارزی خود لیست کالاهای وارداتی را که تماما مشمول دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌شدند تغییر داده است.

  • گروه اول کالاهای "اساسی و حیاتی" مانند ارزاق عمومی و داروست که ارز مورد نیاز آنها از محل فروش نفت با دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شود (با احتساب ۴۰۰ تومان یارانه نرخ هر دلار برای این گروه کالاها ۳۸۰۰ تومان است.
  • گروه دوم کالاهای "ضروری" هستند که ارز مورد نیاز آنها از محل ۸۰ درصد صادرات غیرنفتی - شرکت های پتروشیمی فولاد و معدنی تامین می‌شود. بانک مرکزی نیاز ارزی این گروه کالاها را ۲۴ میلیارد دلار برآورد کرده است.
  • اولویت سوم، کالاهایی هستند که از محل ۲۰ درصد صادرات کالاهای غیرنفتی تامین می‌شوند و ارز توافقی برای این گروه تعریف شده است. در این گروه عموما صادرکنندگان خرد و بخش خصوصی قرار دارند. بانک مرکزی نیاز ارزی این گروه را ۵.۶ میلیارد دلار برآورد کرده است.
  • گروه چهارم، کالاهای ممنوع الورود هستند که ارزی به آنها تعلق نمی‌گیرد.

بر اساس گفته‌های کسرایی پور دو طرف معامله می‌توانند در سامانه تجارت وزارت صنعت و همچنین سامانه نیما ( نظام یکپارچه معاملات ارزی) برای مبادله استفاده کنند.

بر همین اساس قرار است صرافی‌ها به عنوان واسطه بین واردکننده و صادرکننده عمل ‌کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی