تامین اجتماعی

۳.۶ میلیون بازنشسته تامین اجتماعی منتظر بودند با مشاهده اولین فیش حقوقی سال ۱۴۰۰، لبخندی بر گوشه لب‌هایشان بنشیند و با افزایش حقوق سالانه و اجرای مرحله دوم همسان‌سازی، تغییر محسوسی در حقوق‌هایشان مشاهده کنند؛ اما آن‌چه از دیروز مشاهده کرده‌اند، با وعده و وعیدهای قبلی و فرمول‌های توافقی تناسبی نداشت.

به گزارش ایران پژواک، طبق وعده وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی، قرار بود حقوق پایه بازنشستگان حداقل‌بگیر این سازمان ۳۹ درصد افزایش یابد و برای سایر سطوح نیز، این افزایش معادل ۲۶ درصد به اضافه ۲۴۸ هزار و ۳۵۵ تومان باشد. همچنین خبر خوش مسئولان دولتی این بود که دومین مرحله همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از فروردین ۱۴۰۰ اجرایی می‌شود تا شکاف حقوقی آن‌ها با سایر بازنشستگان پر شود. حالا آن‌طور که در فیش حقوق فروردین ۱۴۰۰ بازنشستگان درج شده، هم افزایش حقوق سالانه و هم مرحله دوم همسان‌سازی اجرایی شده است اما دریافتی‌ها آن چیزی نیست که با فرمول‌های توافقی مطابقت داشته باشد!

پیام‌های بازنشستگان

بازنشستگان تامین اجتماعی که از این موضوع متعجب و گلایه‌مند بودند، نقدهای خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند:

* در فیش حقوقی فروردین ۱۴۰۰ نوشته شده مستمری دریافتی به همراه افزایش حقوق سالانه و مرحله دوم همسان‌سازی است، اما هیچ کدام‌مان نمی‌دانیم افزایش حقوق را چطور محاسبه کرده‌اند و مبلغ همسان‌سازی مرحله دوم چقدر است؟

* به جای این‌که افزایش حقوق سالانه ما را با پایه حقوق اسفندماه ۹۹ حساب کنند، حقوق تیر ۹۹ را در نظر گرفته‌اند که قبل  از مرحله همسان‌سازی بود و مبلغش پایین‌تر؛ با این کار همه ما را فریب داده‌اند.

* لطف کنید دستورالعمل محاسبه‌تان را مکتوب و به ما اعلام کنید تا همه بدانند با کامل شدن همسان‌سازی، چقدر به حقوق‌شان اضافه شده است.

دو ابهام که باید پاسخ داده شود

بازنشستگان دو سوال مهم دارند که مسئولان سازمان تامین اجتماعی باید به آن پاسخ بدهند. سوال این است که:

* چرا برای افزایش حقوق سالانه، پایه حقوق قبل از مرحله اول همسان‌سازی ملاک قرار گرفته است؟

*  چرا همسان‌سازی مرحله دوم غیرشفاف است و بازنشستگان نمی‌دانند دقیقا چه مبلغی شامل حال‌شان شده است؛ ضمن آن‎که چرا بخشی از همسان‌سازی در حق عائله‌مندی و مسکن لحاظ شده در حالی که باید در پایه حقوق اعمال شود.

گلایه‌های تند و تیز رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری

«حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری هم که پیش از این، توافقات انجام‌شده و تعاملات مسئولان را برای افزایش حقوق بازنشستگان و اجرای کامل همسان‌سازی رضایت‌مند می‌دانست، با صدور فیش‌ها متعجب شد و لب به گلایه گشود. صادقی در این‌باره به ایلنا گفت: «برخلاف وعده‌ای که داده بودند، متناسب‌سازی را جزو پایه حقوق به حساب نیاورده‌اند و مبنای افزایش را حقوق تیرماه – قبل از اجرای متناسب‌سازی- گذاشته‌اند. به نظر می‌رسد کارشناسان سازمان با این محاسبات ناعادلانه نه تنها بازنشستگان بلکه مدیریت مجموعه را هم فریب داده‌اند چراکه در جلسات متعددی که داشتیم، مدیرعامل سازمان حرف‌ها و خواسته‌های ما را قبول داشتند و قول دادند که متناسب‌سازی جزو پایه حقوق باشد و مشمول افزایش شود. اما الان اتفاق دیگری افتاده است و باید سازمان به‌سرعت احکام صادره را جمع‌آوری و اصلاح کند».

نتیجه بازبینی امروز اعلام می‌شود

گلایه‌های فراوان بازنشستگان در شبکه‌های اجتماعی، به‌سرعت کارساز شد و سازمان تامین اجتماعی را به واکنش واداشت.  این سازمان عصر دیروز با انتشار خبری اعلام کرد: مقرر بود سازمان تامین‌اجتماعی جمعه (بیستم فروردین‌ماه)، پرداخت مستمری‌ها و متناسب‌سازی مرحله دوم را اجرایی کند که همزمان با این پرداخت‌ها و مطرح‌شدن اشکالاتی در پرداختی‌ها به سایر سطوح، با دستور مدیرعامل، این اقدام به منظور بازبینی موضوع و اطمینان از صحت محاسبات به تعویق افتاد. نتیجه بازبینی مجدد، ظرف ۲۴ ساعت آینده (امروز) اعلام خواهد شد».

در گفت‌وگو با خراسان اعلام شد: جلسه اضطراری کانون‌عالی برای پیگیری مطالبه بازنشستگان

در این‌باره «محمد کوهستانی» عضو هیئت مدیره کانون‌عالی کارگران بازنشسته نیز در گفت‌وگو با خراسان گفت: آن‌‎چه در فیش‌های حقوقی بازنشستگان لحاظ شده است، مطابق فرمول توافقی کانون عالی و سازمان تامین اجتماعی نیست و باید اصلاح شود. کوهستانی تصریح می‌کند: روز جمعه بسیاری از بازنشستگان عزیز سراسر کشور در تماس با اعضای کانون، گلایه‌های خود را درباره این موضوع مطرح کردند و ما نیز جلسه‌ای اضطراری درباره این موضوع خواهیم داشت تا به سرعت موضوع را پیگیری کنیم.

انتهای پیام

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهناز جاوید IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    5 1
    سلام پارسال گفتید هیچ کس زیر ۲۸۰۰ تومن حقوق نمیگیره هیچ بازنشسته ایی پدرمن با ۳۰ سال سابقه حقوقش شد ۲۵۵۰ حقوق خود من شد ۲۳۰۰ تومن دیروز گفتید حقوقها بالایی ۴ تومن میشه پدر خدابیامرزم که واریز شد ۳۷۸۰ وای به حال حقوق من نمیدونم که چقدر بخدا ما هم مثل شما انسانیم خط فقر ۱۰ تومن شده آخه با ۴ تومن میشه زندگی کرد به فریاد بازنشستگان و مستمریبگیران برسید تا خدا به فریادتون برس
  • الف-ن IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 0
    باز هم عدم صداقت مسئولان و بازیچه قراردادن مردم از طرف مسئولان و دادن شعارهای توخالی اثبات گردید. ایا این بازنشستگان بعد از سی سال خدمت چیزی جزء حق و حقوق قانونی خود مطالبه دیگری دارند؟
  • صاحب IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 0
    بله وقتی ازسالاری تعریف وتمجید کنید نباید هم انتظاری بیشتر ازاین داشت بعداز او وزیر ش
  • هموطن IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    2 0
    تامین اجتماعی. حق وحقوق ما رو دزدیده باید جوابگو باشه. آیا توی این مملکت کسی نیست به داد ما برسه پس این همه وزارت خونه و نهاد و حراست واطلاعات. قوه قضاییه . به چه دردی میخوره. وقتی. این همه تزویر و ریا کاری هست ما بر اساس حقوق بالا پرداختی بیمه بالا به تامین اجتماعی داشتیم. آلان حقمون رو میخورن. آیا متناسب سازی پارسال کشوری و لشگری رو هم در افزایش امسال حذف کردید یا اونها سفارشی نوبخت هستن. اصلا سواد دارید؟. می فهمید چکار میکنید ؟
  • فرناز ایکانی IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    4 0
    مال من قرار بود سه م و نهصد واریز شه سه م و سیصد هزار ت واریز شده فقط ۳۹ درصد اعمال شده خبری از همسان سازی نیست
    • یه بازنشسته تامین IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      1 0
      اشتباه از ماست! اگر همون پارسال قرص و محکم جلوتون رو میگرفتیم که با 100-200 هزارتومن به اسم عدالت بیمه ای سرمونو شیره نمالید الان از امون اول درست حساب میکردید! مارو کشوندید تو خیابون تا پول از دولت بگیرید برید پی عیش و نوش خودتون باز ما بمونیم و فقر؟؟؟!!!
  • لیلا IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    2 0
    واقعا دزدی دروغ گویی جزیی از ذات مسئولین ما شده کاش کمی از حقوق نجومی خودشون میگذشتن تا دیگران نیز بتوانند لااقل بخور و نمیر زندگی بگذرانند شما مسئولین کاش از مسئولین بلاد کفر کمی انسانیت یاد میگرفتید .
  • محمود IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    مسیولین محترم چرادرفیش حقوقی سوابق سختئ کارهنوز سابقه ارفاقی میزنند مگرنگفتند که دیگرارفاقی راحذف میکنیم
  • رضا IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    4 0
    به این نمی گویند زرنگ بازی شایدکلمه حقه بازی خوب نباشه اما نهایت بی رحمی است وقتی تصویب شد ۹۰ هزار بابت مناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی انجام شود تمام بازنشستگان ضمن تشکر دعا کردند ولی متاسفانه تامین اجتماعی سال جدید را به کام بازنشستگان تلخ کردند
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 0
    باسلام، چرا فقط صحبت از به حساب نیامدن مبلغ همسان سازی در پایه حقوقه؟ درحالی که اصلا از متناسب سازی دور دوم هیچ خبری نیست، اینا همه سیاهبازی بود تا با پررنگ کردن یه موضوع فرعی، (که نهایت به اضافه شدن 100تا 200هزار تومن ختم میشه) از موضوع اصلی که اجرای کامل همسان‌سازی دور دومه دور بشیم. اینا خیلی حساب شده احکام رو صادر کردن...
  • علی IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 0
    هیچ مبلغی بعنوان متناسب سازی ندادن 1910مبنا فروردین 99 را ضرب 39درصد کردن بعد سایر سطوح را با حق اولاد بان اضافه کردن که حدودا میشود 3600حالا بستگی به افراد متفاوت است و درمورد سایر سطوح هم چون این مبلغ حداقلی بسیار پایین گرفته شده است بنابرقانون من دراوردی ترمیم 75دزصد زمان یازنشستگی طبیعتا انها از متناسب سازی چیزی نصیب شان نمیشود یخدا این یک کلاه برداری بزرگ است تا همه سطوح بالا نیاید اتفاقی نمیوفتد الان اعلام کردند فقط سایر سطوح برسی میشود یعنی بازم کلک میزنن چون میدانن باین قانون اتفاقی نمی افتد
  • اسلامی IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    7 0
    جمعش کنید این مسخره بازیو مگه مردم مثل شما مسخره هستن ک هر روز ی چیزی میگید چرا انقدر اذیت میکنید برا چندرغاز خجالت بکشید ی پیرمرد 75ساله با حقوق 2200چکارکنه انسولین بخره یا داروی قلبی یا مرغ 30تومنی یا گوشت 120تومنی چکارکردید با این قشر خدا ازتون نگذره
  • مسعود IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    4 0
    از مسئولین تامین اجتماعی مخواهم 2 سوال زیر را توضیح دهند 1-چرا همسان سازی مرحله دوم اصلا محاسبه نشده 2- منظور از 75 درصد زمان برقراری مستمری بازنشسته یعنی چه بنده که 5 سال پیش بازنشسته شدم حقوقم خیلی کم بود تا فردی که الان بازنشسته میشود تفاوت بسیار زیاد است لطفا توضیح دهید ایا در ادبیات جمله بندی اشتباه کردید
  • رضا IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    اینکه شفاف سازی نشده و همه چیز را با هم حساب کرده اند روی حساب بوده فکر کرده اند کسی نیست که با فرمولهای خودشان حساب کتاب دستی کند.فکر کرده اند اینکه بگ.یند به سامانه داده ایم برای همه قابل قبول است.
  • ح ن IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    2 1
    تمام گفته هاتون ... کدوم همسان سازی این کار رو کرون که بعد ۲۰۰ ت من اضافه کنند و تمام یعنی اصلا اصل ماجرا رو به فراموشی بسپارند یعنی کلاهبرداری و کار همیشگیشون کل همسان سازی کو چقدر بوده اعمال در اصل حقوق تو سرتان بخوره اول بگین اصل همسان سازی چقدر بوده به خدا سازمان رو تو سرتان خراب میکنیم فکر میکنید مردم خر هستن که با گفتن یه مسئله فرعی اصل مسئله رو به یغما ببرین بعد با اضافه کردن ۲۰۰ تومن همه چیز رو‌ماست مالی کنید...
    • دایی IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      0 1
      اون موقع که کار میکردی و کارفرمات هزارتا زرنگ بازی در میاورد صدات در می آمد ؟
  • امید IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    با سلام چرا حقوفها بامتنب سازی وافزایش کم ملغیی کع از دولت گرفتند چکار کرند؟ وچرا دوباره سابقه را عرفاقی نوشته شدهو چرا حساب وکتاب دورستی در حقوقهای تامین اجتماعی نییست خدا به داد مردم برسد با این همه دوزدی وبی بندباری
  • بازنشسته تامین اجتمایی IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    2 0
    ۹۰ هزار میلیارد امسال سال قبلم ۳۲ هزار میلیارد با هزار بدبختی از دولت گرفتیم تو سال ۹۹. که یک سوم سال دوم برا همسان سازی ب حقوق ها مبلغ متوسط ۳۰۰ تا ۱ میلیون اضافه کردن امسال با توجه ب ۳ برابر شدن مبلغ توقع داشبیم مبلغ همسان سازیو سه برابر یعنی بین ۹۰۰ تا ۳ میلیون تومن بکنند حالا ن این مبلغ ک همسان سازی مرحله دوم هستشو ندادن مبلغ همسان سازی مرحله اولم از حقوق ۱۴۰۰ کسر کردن خدایا تخلف ب این اشکاری صورت گرفته ما از مسولان بخصوص قوه محترم قضاییه و نمایندگان محترم مجلس تقاضای رسیدگی داریم
  • علی ا IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    اون مدیری که عمدا اینکارر رو کرد از دم اش بگیرند بیاندازید بیرون
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    افزایش حقوق مثل سنوات قبل صورت گرفته و از همسان سازی هیچ اثری در فیش حقوقی فروردین 1400 نیست ...!!!
  • فرانک IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    دروع بسه مگر بازنشسته چه گناهی کرد خجالت بکشید فکرکنید پدرمادرخودتون هستن اخردزدها بازنشسته یا فرزند نداره وحتی همسر وحتی به خانمهای بازنشسته حق عایله مندی فرزند نمیدن پس چرا همسان سازی توپایه نیاوردن...
  • علیرضا ابراهیمی IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    کدوم همسازی....اینها دروغ میگن اینها مدیرنیستند اینها دزد هستنن ازهمسانسازی مرحله دومی وجود ندارد تصویب مجلس وبرنامه بودجه راهم به بازی گرفتن اینها دنبال حقوق نجومی خودشان هستن جیبهای خو شونو پر می کنند
  • محمد IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    از اولش معلوم بود که این همه عجله و شتاب برای صدور احکام همزمانی افزایش سنواتی و متناسب سازی قراره یه کلاهبرداری از طرف سازمان تامین اجتماعی مشابه دفعات قبل اتفاق بیفته ومشاهده کردیم که هم افزایش سنواتی رو ناقص و اشتباه محاسبه کردن و هم عدم متناسب سازی که واقعا جای تاسف داره که از دوماه قبل همه جا صحبت از متناسب سازی بر اساس بیمه پردازی و سابقه افراد میکردن چیزی که اصلا مشاهده نشد و اصل قانون بیمه را زیر سوال بردو برای سایر سطوح یک ریال هم متناسب سازی نشد واقعا اقای سالاری اشتباه نرم افزاری و محاسباتی بودچه قدر دروغ و حقه به این قشر زحمتکش بازنشسته میزنیدهمه فهمیدن جز شما و همکاران و کارشناسان محترمتان در سازمان تامین اجتماعی که با حق بیمه همین عزیزان به جایی رسیدن یکبار هم شده یه عذر خواهی بزرگ ازهمه بازنشستگان عزیز انجام دهید
  • یه بازنشسته تامین IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    به عمد اینکارو کردن که حواسمون بره به متناسب سازی حساب نشده پارسال تا امسال رو قلمبه بکشن بالا!
  • کبری IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    من چه کنم یه زن تنها بیوه مریض فقط ۷۰۰تومن کرایه خونه میدم حقوقم شده ۱میلیون و ۱۷۰تومن از کجا بیارم بخورم بپوشم هزینه درمان بدم یکی به داد ما برسه از کار افتاده هم شدم کارم نمیتونم بکنم
  • حمید IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    1 0
    آقایون کانونها؛ پیگیری کنید بطور شفاف وجداگانه جدول افزایش را هرچه سزیعتر سازمان به رویت بازنشستگان برساند .ما باید بدانم افزایش همسانسازی وافزایش ۱۴۰۰بطور جداگانه جقدر است
  • عبدالعظیم ملائی IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    1 0
    اینجانب چندماه دردیوان بدنبال حقوق ازدست رفتمان دویدم تا اینکه شعبه۴۶دیوان به ریاست قاضی آقای حسینی رای بنفع بازنشستگان سخت وزیان آور صادر نمودندولی انگار نه انگار قانون رای به اصلاح حقوقمان نموده من که هرچه به تامین اجتماعی غرب تهران مراجعه کردم کسی راپاسخگو نیافتم این آقایان ازسرمایه کارگران حقوق برداشت میکنند که پاسخگوی کارگران شوند و لی برعکس شده من کارگرباید خانه وزنگیم رابه حراج بگزارم تا خرج مدیران پرتوقع سازمان را پرداخت کنم ماباید حقمان رااز کف خیابان جمع کنیم دراین مملکت هیچ نهاد وارگانی نیست که پاسخ گوی کارگرباشد@ باتشکرملائی بازنشسته سختی کار وزیان آور
  • آهنگران IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    0 0
    با سلام یکی به داد ما خل و چل واز کار افتاده کلی ناشی از کار وبیماری برسد بیت المال را که خوردند قوانین را هم هاپولی کردند. قوانین که باید از کار افتاده کلی ناشی از کار وبیماری را برابر با مستمری سی ساله حساب می کردند آقای سالاری ودار و دسته ات کمی وجدان داشته باش حق وحقوق از کار افتاده گان کلی ناشی از کار وبیماری را نابود نکن چرا به جنگ قانون رفته ای وانگار نه انگار ما از کار افتاده کلی. اول خدا را داریم وامید ما به این قانون بود نمی دانستیم که مدیران ومسولین. تامیین اجتماعی قانون برایشان مهم نیست وبا نک قلم وپاک کن آن را وتو می کنند شما باید حق وحقوق از کار افتاده گان کلی ناشی از کار وبیماری را طبق قانون سی ساله پرداخت کنید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی