مس

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه همه سهم‌ها و شرکت‌های بازار بسیار ارزنده است اما شرایط بازار و کمبود نقدینگی شرایط افت بازار بورس را ایجاد کرده است. سیستم بانکی بالای سه هزار هزار میلیارد تومان منابع مالی و نقدینگی را حبس کرده است و اجازه نمی‌دهد به سمت بازار سرمایه سرازیر شود.

به گزارش ایران پژواک، نرخ جهانی مس و فولاد افزایش یافته است اما این افزایش همچنان خود را در بازار سرمایه ایران نشان نداده است.

عباسعلی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید با وجود افزایش نرخ جهانی مس و فولاد، این افزایش کمکی به بهبود بازار سرمایه ایران نکرده است که دلیل آن به  مختصات توده‌واری بازار سرمایه ایران بر می‌گردد.

عباسعلی حقانی‌نسب گفت: ارزش ذاتی سهام و قیمت معاملاتی آن دو مقوله‌ای است که در بازار سرمایه وجود دارد. قطعا افزایش قیمت‌های جهانی فولاد و مس، ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها را افزایش می‌دهد اما با توجه به مختصات توده‌واری ۵۰ میلیون سهام‌دار و شرایطی که بازار سرمایه ایران دارد و با مقولات ارزش‌گذاری آشنا نیستند ممکن است این اثر افزایشی در بازار تاثیر زیادی نداشته و بازار همچنان تحت فشار فروش باشد.

وی افزود: در حال حاضر همه سهم‌ها و شرکت‌های بازار بسیار ارزنده هستند اما به دلیل شرایط بازار و کمبود نقدینگی، سبب افت بازار شده است.

به گفته حقانی‌نسب،‌ کمبود نقدینگی یکی از مشکلات اصلی بازار سرمایه است و بانک‌ها در کمبود نقدینگی نقش مهمی دارند. چراکه سیستم بانکی بیش از سه هزار میلیارد میلیارد تومان منابع مالی و نقدینگی را حبس کرده و اجازه نمی‌دهد به سمت بازار سرمایه سرازیر شود. یعنی رقمی بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان ماهیانه!

این کارشناس بورس گفت: سال‌هاست در نظام اقتصادی کشور تاکید شده که بانک‌ها باید فعالیت سرمایه‌گذاریشان را متوقف کنند. اگر فعالیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها که شامل افتتاح حساب سپرده سرمایه‌گذاری و انجام فعالیت‌های سرمایه‌گذاری است، متوقف شود منابع بسیار زیادی آزاد می‌شود و این منابع می‌تواند در خدمت تولید و بازار سرمایه قرار گیرد. بنابراین عملا مشکلاتی که در بازار سرمایه منافع سهامداران را نابود کرده ایجاد نمی‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی