• ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۹
  • کد خبر: 21890
بورس

کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار در روز دوشنبه و هفته آینده گفت: با توجه به کاهش قیمت سهم‌ها روند خوبی را در هفته گذشته شاهد بودیم و با وجود فاکتورهای بنیادی مطلوب، به قیمت‌های جذابی برای ورود دوباره به بازار رسیده‌ایم.

به گزارش ایران پژواک، در هفته گذشته بازار سرمایه روند مثبتی را پشت سر گذاشت و عمده نمادهای شاخص‌ساز در بازار با روندی مثبت به کار خود پایان دادند و در نهایت شاخص کل بورس در کانال یک میلیون و ۱۴۸ هزار واحد بسته شد.

الهه ظفری کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به کاهش قیمت سهم‌ها روند خوبی را در هفته گذشته شاهد بودیم و با وجود فاکتورهای بنیادی مطلوب، به قیمت‌های جذابی برای ورود دوباره به بازار رسیده‌ایم.

این کارشناس بازار در بخش دیگری گفت: شرایط ورود پول به بازار تسهیل شده است و برآوردها نشان می‌دهد شرایط بازار مثبت باشد اما این که چند روز مثبت و منفی باشد معلوم نیست.

آیا می‌تواند بازی دولت با بورس عوض شود؟

در شرایطی که دولت توان سودسازی از منابع خود را ندارد و تنها آن را صرف هزینه‌های جاری‌اش می‌کند و در مقابل بنگاه‌های موجود در بازار سرمایه برای تولید به منابع احتیاج دارند و توان مولدسازی این منابع را نیز دارند، این سوال مطرح می‌شود که آیا امکان تغییر بازی دولت با بورس و سرمایه‌گذاری مولد دولت در این بازار به جای تامین مالی غیرمولد آن وجود دارد؟

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال گفت: تغییر رویکرد دولت از تامین مالی از بازار سرمایه به سرمایه‌گذاری در این بازار به صورت مستقیم هیچ وقت اتفاق نمی‌افتد؛ چراکه این رویه مخالف سیاست‌های اصل ۴۴ است. براساس این اصل دولت از بنگاه‌داری و شرکت‌داری منع شده است، همچنین مکلف به خروج از سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها است و باید مالکیت خود را به شکل مستقیم در شرکت‌ها به‌تدریج کاهش دهد.

وی رویکرد حمایتی غیرمستقیم دولت درخصوص بازار سرمایه را عملی توصیف کرد و افزود: دولت به صورت غیرمستقیم می‌تواند از طریق صندوق تثبیت بازار از بورس حمایت کند. بر همین اساس طی دو هفته گذشته تصمیم بانک مرکزی مبنی بر فروش ۲۰۰ میلیون دلار ارز و تزریق آن در بورس مصوب شد و پس از آن اخباری مبنی بر اجرای تدریجی این مصوبه به گوش رسید.

عمیدی با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری دولت از طریق شرکت‌های زیرمجموعه خود در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم دولت را مالک مجموعه‌هایی همچون بیمه، تامین اجتماعی و شرکت‌های زیرمجموعه آن ببینیم این امکان از طریق شرکت‌های زیرمجموعه و اقماری دولت وجود دارد که تا به امروز به شکل قوی به آن نپرداخته است.

اما در گزارش‌های تلفیقی خود هزینه‌های بازارگردانی را در ردیف حمایت‌های خود از بازار سرمایه حساب می‌کند. چنانچه به این قضیه مصداقی هم نگاه شود از آنجا که مالکیت و اداره این شرکت‌ها در دست دولت است و باید همواره بودجه‌ای را برای بازارسازی اختصاص دهند، این نوع سرمایه‌گذاری می‌تواند به صورت غیر مستقیم برنامه و سیاست دولت باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی