• ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۸
  • کد خبر: 22287
جمال رزاقی

خبرهای مذاکرات برجامی همچنان در هفته گذشته عامل مسلط بر بازار بوده است و تا زمانی که سرنوشت این مذاکرات مشخص نشود، معامله گران ریسک بزرگ نخواهند کرد و تقاضا در بازار معنی دار نخواهد بود. این موضوع انتظارات کاهشی را در بازار فعال کرد و دلار با افت قابل توجه ۶۴۰ تومانی مواجه شد و تا مرز حمایتی ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی نزول کرد.

به گزارش ایران پژواک، این در حالی است که عده بر این باورند با توجه به اینکه آمریکایی ها حاضر به ارائه ضمانتی مبنی بر عدم خروج دوباره از برجام ندادند، ممکن است تقاضای احتیاطی در بازار فعال شود. سکه نیز به پیروی از دلار هفته گذشته با افت ۴۳۰ هزار تومانی آغاز کرد و تا نقطه ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی پایین رفت. پایین اومدن ارزش اونس طلای جهانی عامل نزول قیمت سکه و کاهش ورود سکه بازان در این بازار بوده است. به طور کلی دلار و سکه پس از یک افت هیجانی در اولین روز هفته تقریبا روند ثابتی را پشت سر گذاشتند و دلار مجددا به بالای مرز ۲۴ هزار تومان رسید. اما چنانچه تعیین وضعیت توافق برجامی به طول بیانجامد این احتمال وجود دارد که معامله گران خرید را در بازار افزایش دهند. از طرفی، دلار در هفته های گذشته توانایی عبور پرقدرت از مرز ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان را نداشته است و همین مسئله احتیاط معاملهگران را افزایش داده است. با توجه به مدت زمان یکماه پیش رو تا تحویل دولت به رییس جمهور جدید به نظر می رسد ، دلار همچنان که نمیتواند چندان در بالای مرز ۲۴ هزار تومان پیشروی کند، در عین حال در بالای مرز حمایتی ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان در نوسان خواهد بود. علاوه بر این، در این هفته ها فاصله بین قیمت فروش دلار توسط صرافیهای بانکی و بازار آزاد بسیار کاهش یافته است و عرضه ارز توسط بازارساز همچنان ادامه دارد.

خوش بینی ها به صعودی بودن بازار سهام در هفته های اخیر افزایش یافته اما تجربه تلخ چند ماه گذشته، ریسک خرید را افزایش داده است. هر چند که ابهامات در توافق برجام ممکن است منجر به تداوم خروج از بازار و عدم اطمینان سرمایه گذار به این بازار شود، اما افزایش قابل توجه حجم معاملات بورسی، ثبات نسبی در قیمت دلار، بهبود چشم انداز اقتصاد جهانی و رکود در بازارهای موازی بورسی امیدها به بهبود بازار سهام افزایش داده است. شاخص کل سهام رشد ۲.۲ درصدی را تجربه کرد و پس از پنج هفته مجددا به بالای کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی رسید. مواضع و سیاست های دولت جدید منجر به تغییر انتظارات تورمی خواهد شد که پیش بینی بلندمدت در بازار سهام را سخت می نماید.

بهبود چشم انداز اقتصاد جهانی در کنار افزایش سرعت واکسیناسیون باعث شد تا قیمت نفت خام آمریکا در کانال ۷۳ دلار وارد شود. کاهش فراتر از انتظار مجموع حجم ذخایر نفت‌خام آمریکا و افت ارزش دلار از عوامل عمده رشد قیمت نفت بوده است. تردیدهای جهانی در خصوص موضوع برجام و رویکرد محتاطانه اوپک برای بازگرداندن نفت خود به بازار نیز از جمله عوامل دیگر بوده است. نفت برنت و نفت اوپک به ترتیب قیمت ۷۵.۴۳ و ۷۴.۰۱ دلار در هر بشکه در پایان هفته گذشته به ثبت رساندند.

با کاهش ارزش جهانی شاخص دلار، اونس جهانی طلا افزایش یافت اما نتوانست به مرز هزار و ۸۰۰ دلار برسد. از آنجا که سوددهی اوراق قرضه کاهش یافته است، احتمال افزایش خریدها کاهش خواهد یافت و افزایش قیمت اونس جهانی اندکی دور از ذهن می رسد.

چین بر حوزه فعالیت رمز ارزها محدودیت اعمال کرده و باعث شده تا بیت کوین روند نزولی خود را در هفته گذشته ادامه داده و از مرز ۳۵ هزار دلار پایین تر رود. با توجه به تضاد سیاست کشورهای مختلف در خصوص بیت کوین و سایر رمز ارزها، نااطمینانی در این بازار به شدت افزایش یافته است و تا مشخص شدن شرایط آینده بسیاری از معامله¬گران همچنان احتیاط را در دستور کار قرار داده‌اند. بیت کوین برای ورود به فاز صعودی می¬بایستی مرز مقاومتی ۴۰ هزار دلار را پشت سربگذارد.

تمامی فلزات اساسی به جز سنگ آهن در هفته گذشته رشد مثبت را رقم زدند. به طوری که نیکل به کانال ۱۸ هزار دلار برگشت. تضعیف ارزش دلار آمریکا عامل محرکی برای قیمت فلزات پایه بوده است. به نظر می رسد با توجه به اینکه رشد اقتصادی چین اندکی کاهش یافته و نرخ تورم در بیشتر کشورهای دنیا به دلیل اعمال سیاست های حمایتی رو به افزایش است، احتمال آن که در هفته های آتی قیمت فلزات پایه کاهش یابد، وجود دارد.

*جمال رزاقی؛ رئیس اتاق بازرگانی شیراز

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی