طالبان

پیشروی های طالبان در مناطق مختلف افغانستان همچنان ادامه دارد و این گروه در آخرین تحرکات خود شهر غزنی در جنوب کابل را به تصرف خود درآورده است.

به گزارش ایران پژواک از رویترز، به گفته مقامات، نیروهای دولتی افغانستان روز پنجشنبه با طالبان در چند شهر و اطراف آن درگیر شدند، در حالی که شبه نظامیان به حملات خود ادامه می دادند و اطلاعات ایالات متحده نشان می داد که آنها می توانند ظرف ۹۰ روز پایتخت کابل را تصرف کنند.

با سرعت پیشروی طالبان - آنها هشت مرکز استان را در کمتر از یک هفته تسخیر کرده و تهدید می کنند که حداقل سه مرکز دیگر را نیز تصاحب خواهند کرد  مساله ای که باعث انتقاد گسترده علیه تصمیم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی و رها کردن دولت افغانستان شده است.

طالبان حدود دو سوم افغانستان را در کنترل خود دارند و آخرین نیروهای بین المللی به رهبری آمریکا تا پایان ماه جاری از خاک این کشور خارج می شوند. و جنگجویان آنها در جبهه های متعدد جنگی را آغاز کرده اند که منجر به فرار هزاران خانواده از استان ها شده است. به امید یافتن امنیت در پایتخت، یعنی کابل.

یک امدادگر در جنوب شهر قندهار گفت: "درگیری ها تا ساعت ۴ صبح متوقف نشد و پس از اولین نماز دوباره آغاز شد. "

یک پزشک مستقر در استان جنوبی پیشتر گفته بود که درگیری ها در شهر قندهار بسیار شدید بوده است. بیمارستان شهر تعداد زیادی اجساد اعضای نیروهای مسلح و برخی از طالبان زخمی را دریافت کرده بود. طالبان گفتند که زندان ولایت قندهار را تصرف کرده اند.

طالبان همچنین گفتند که شهر غزنی را در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی کابل تصرف کرده اند. در حالی که رویترز با سخنگوی فرماندار استان صحبت می کرد، صدای تیراندازی در پس زمینه شنیده می شد. وی گفت که شبه نظامیان زندان آنجا را نیز تصرف کرده اند. شهر غزنی دهمین مرکز ولایت است که در شش روز گذشته به‌دست طالبان سقوط کرده است. قبل از این، زرنج، مرکز نیمروز، شبرغان، مرکز جوزجان، تالقان، مرکز تخار، فیض‌آباد، مرکز بدخشان، قندوز، سرپل، پلخمری، مرکز بغلان، ایبک، مرکز سمنگان و فراه به دست طالبان سقوط کرده است.

طالبان همچنین اعلام کرده اند که فرودگاه های خارج از شهرهای قندوز و شبرغان در شمال و فراه در غرب را تصرف کرده اند و تأمین نیروهای دولتی محاصره شده را بسیار دشوارتر کرده است. طالبان گفتند که آنها همچنین مقر ولایت در لشکرگاه، مرکز درگیری ولایت جنوبی هلمند را که مرکز فعالیت های شبه نظامیان است، تصرف کرده اند.

در همین راستا مقامات دولتی برای اظهارنظر در خصوص این تحولات در دسترس نیستند.

مرزهای پاکستان، قندهار و دیگر استانهای جنوبی و شرقی از دیرباز مناطق اصلی طالبان بوده اند،  اما آنها در مناطق شمالی بزرگترین دستاوردهای خود را در هفته های اخیر به دست آورده اند.

شهر فیض آباد در ولایت بدخشان در شمال شرق این کشور چهارشنبه هشتمین مرکز ولایتی بود که توسط طالبان تصرف شد.

رئیس جمهور اشرف غنی که برای جلوگیری از پیشروی طالبان ناامید بود، به مزارشریف رفت تا با رهبران مردمی مقاومت علیه گروه طالبان دیدار کند و فرماندهان قدیمی جنگ را برای دفاع از بزرگترین شهر در شمال برای پشتیبانی متقاعد کند؛ شهرهایی که توسط طالبان محاصره شده است. غنی سال ها در کنار فرماندهان جنگ در تلاش برای نشان دادن اقتدار دولت مرکزی خود بر ولایات سرسخت بود.

در همین حال رئیس جمهور بایدن روز سه شنبه گفت از تصمیم خود برای خروج پشیمان نیست و از رهبران افغانستان خواست که برای وطن خود بجنگند.

حتی زمانی که طالبان بر کشور حکومت می کردند، تمام شمال را تحت کنترل نداشتند. این بار به نظر می رسد قبل از اینکه توجه خود را به کابل معطوف کنند مصمم هستند که امنیت آن را تامین کنند.

در واشنگتن، یک مقام دفاعی ایالات متحده روز چهارشنبه با استناد به اطلاعات ایالات متحده گفت طالبان می توانند کابل را در ۳۰ روز منزوی کرده و احتمالاً در ۹۰ روز آن را به طور کامل تصرف کند.  این مقام که خواست نامش فاش نشود در گفت وگو با رویترز گفت: "اما این یک نتیجه قطعی نیست. "

سازمان ملل متحد اعلام کرد بیش از ۱۰۰۰ غیرنظامی در یک ماه گذشته کشته شده اند و کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز اعلام کرد از ماه اوت حدود ۴۰۴۲ نفر زخمی در ۱۵ مرکز درمانی تحت درمان قرار گرفتند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی