ماه‌گرفتگی

بیشتر مناطق دنیا از جمله ایران امروز شاهد طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی (خسوف) قرن بیست و یکم خواهند بود. در حین این گرفت، ماه در اوج است، در دورترین فاصله از زمین.

به گزارش ایران پژواک، این ماه گرفتگی فقط در قاره آمریکایی شمالی قابل مشاهده نیست و در سایر نقاط دنیا از تاج محل گرفته تا برج ایفل مردم برای تماشای جمعی این پدیده که بر خلاف خورشید گرفتگی به عینک محافظ نیاز ندارد گرد هم خواهند آمد.

در ایران در شهرهای مختلف برنامه‌هایی برای رصد جمعی این پدیده و همچنین برای برگزاری نماز آیات در نظر گرفته شده است.

کل زمان گرفت حدود شش ساعت طول می کشد و صد و سه دقیقه هم گرفتگی کامل است. این ماه گرفتگی در نیمکره جنوبی -جنوب آفریقا، استرالیا، هند و ماداگاسکار- بهتر دیده می‌شود.

به گفته مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران این ماه گرفتگی در کل ایران قابل مشاهده است. اوج گرفت در ساعت ٢٠:٢٢ به وقت بین‌المللی (پنجاه و دو دقیقه بامداد شنبه در ایران) رخ خواهد داد.

گرفتگی در ایران امشب از پانزده دقیقه به ده به وقت محلی شروع می‌شود ساعت چهار صبح فردا به پایان می‌رسد.

ماه‌گرفتگی وقتی اتفاق می‌افتد که ماه و زمین و خورشید در یک راستا قرار می‌گیرند و ماه در سایه زمین قرار می‌گیرد. وقتی هم‌راستایی کامل باشد تمام ماه در سایه زمین قرار می‌گیرد و نور خورشید به آن نمی‌رسد.

این پدیده به دلیل رنگ قرمز-نارنجی ماه در زمان گرفت به 'ماه سرخ' شهرت یافته چون نور خورشید در راه ماه از جو زمین می‌گذرد و جو زمین آن را قرمز می‌کند همانطور که خورشید وقتی غروب می‌کند قرمز دیده می‌شود.

اما امشب هر چه ماه دور از زمین است بهرام به زمین نزدیک است و در نزدیکترین فاصله از کره زمین از سال ٢٠٠٣ قرار می‌گیرد. به گفته کارشناسان اینکه همزمان با کسوف کامل، بهرام هم در جهت مقابل باشد اتفاقی نامعمول است.

به این ترتیب امشب بهرام (مریخ) هم بزرگتر و نورانی‌تر از معمول در آسمان دیده خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی