• ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
  • کد خبر: 25316
بنزین

کمیسیون انرژی مجلس با طرح جدید دولت برای تغییر شیوه سهمیه‌بندی بنزین مخالفت کرد. این در حالی است که دو هفته قبل معاونت اقتصادی رئیس جمهور دستور اجرای آزمایشی این طرح در کیش و قشم را صادر کرده بود. اما آیا تخصیص بنزین به افراد به جای خودرو منتفی است؟

به گزارش ایران پژواک، دو هفته قبل نامه محرمانه‌ای منتشر شد که در آن معاونت اقتصادی دولت از تغییر شیوه سهمیه‌بندی بنزین خبر داده بود. طرحی که بر اساس آن قرار بود سهمیه ۶۰ لیتری بنزین خودروها حذف شود و این سهمیه به جای خودرو به افراد تعلق بگیرد.

از سخنگوی دولت گرفته تا مقامات وزارت نفت توضیحاتی درباره این طرح اعلام کردند. اینکه قرار است به هر کد ملی ۱۵ تا ۲۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی تعلق بگیرد. البته قرار بود که در این طرح به افراد بنزین داده نشود، بلکه قرار بود معادل ریالی آن به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.

با این حساب خانوارهای دارای خودرو، از یارانه بنزین برای خرید بنزین استفاده می‌کردند و خانوارهای بدون خودرو می‌توانستند این یارانه را به شکل دیگری هزینه کنند.

اگرچه انتقادات زیادی به این طرح وارد بود اما به نظر می‌رسید دولت مصر به اجرای این طرح است. اما حالا سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از مخالفت این کمیسیون با طرح جدید بازتوزیع بنزین خبر داده است. اما دلیل مخالفت مجلس با طرح بازتوزیع یارانه بنزین چیست؟

به نظر می‌رسد که مهم‌ترین دلیل مخالفت نمایندگان با این طرح، زمان نامناسب اجرای آن است. مصطفی نخعی در گفتگو با ایسنا اعلام کرده که «گفته با توجه به التهاباتی که در حوزه اقتصاد کشور وجود دارد، اکثریت اعضای کمیسیون انرژی زمان اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین را مناسب نمی‌دانند و معتقدند این طرح باید با همفکری فراقوه‌ای بررسی شود.» به خصوص که در همین زمان بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم مطرح است.

شکل‌گیری قاچاق گسترده سوخت در مرزها، ایجاد تورم ناشی از پرداخت این یارانه‌ها و ایجاد بازار سیاه برای خرید و فروش بنزین از دیگر اشکالاتی است که این نماینده عنوان کرده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی