خون

محققان دانشگاه کنت با استفاده از مدل‌سازی کامپیوتری دریافتند عفونت SARS-CoV-۲ رفتاری مشابه انتقال خون دارد و احتمال انتقال ویروس از افراد مبتلا به بیماری به افرادی که دارای گروه خونی مشابه هستند، دو تا سه برابر بیشتر است.

به گزارش ایران پژواک از پایگاه خبری گاردین، شواهد متعددی در سراسر جهان نشان دهنده اثرگذاری گروه خونی بر میزان عفونت ناشی از ویروس SARS-Cov-۲ است. این اثرگذاری به‌گونه‌ای است که گروه خونی O کمترین میزان حساسیت نسبت به ویروس را دارد و سایر گروه‌های خونی استعداد بیشتری برای ابتلا به عفونت دارند.

نتایج این تحقیقات علت کاهش ریسک عفونت افراد دارای گروه خونی O را توجیه می‌کند. در واقع همانطور که این افراد انتقال سایر گروه‌های خونی را پس می‌زنند، ذرات ویروس منتقل شده از افرادی را که داری گروه خونی غیراز O‌ هستند نیز، پس می‌زنند و از عفونت رها می‌شوند.

از طرف دیگر دارندگان گروه خونی O توانایی انتقال خون به همه گروه‌های خونی را دارند و به نحو مشابهی می‌توانند ویروس را به دارندگان سایر گروه‌های خونی نیز منتقل کنند. به همین ترتیب دارندگان گروه خونی A که بیشترین فراوانی را در بین گروه‌های خونی دارند، بیش از سایرین در معرض ریسک آلودگی به ویروس و انتقال آن به سایرین قرار دارند.

به اعتقاد محققان نتایج این مطالعه می‌تواند راهنمایی برای اولویت‌بندی واکسیناسیون شهروندان بر اساس گروه خونی آن‌ها باشد. البته یادآوری می‌کنند که داشتن گروه خونی O‌ به معنای ایمن بودن در برابر ویروس نیست و حتما تمام شهروندان باید پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Epidemics منتشر شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی