• ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
  • کد خبر: 26310
دلار

یک استاد دانشگاه گفت: در حالی که دولت سال‌ها پس از پرداخت یارانه‌ها قادر نیست نسبت به حذف یارانه‌بگیران برخوردار اقدام کند، چطور می‌تواند زمینه را برای برخورداری جمعیت هدف از یارانه ریالی ارز ۴۲۰۰ تومانی فراهم کند.

به گزارش ایران پژواک، مرتضی عزتی در خصوص پیش‌بینی وضعیت ارزی کشور در سال اینده گفت: اگر برجام احیا بشود، امکان کاهش قیمت ارز وجود دارد اما سیاست دولت بر این استوار است که امکانی برای کاهش بیشتر قیمت ارز را فراهم نکند.

وی گفت: وقتی در بودجه سال آینده قیمت دلار ۲۳ هزار تومان پیش بینی شده است، طبیعی است که نرخ دلار در هر شرایطی پایین تر از این رقم نیاید اما یک نکته مهم وجود دارد، اینکه آیا دولت قصد دارد مازاد صادرات نفت را دوباره صرف هزینه جاری کند یا خیر.

وی در توضیح این مطلب افزود: نکته بسیار با اهمیت این است که فرصتی استثنائی در اختیارمان است و اگر از این فرصت بهره نبریم، ممکن است دیگر قادر به بازسازی اقتصاد نباشیم. اگر قرار است نرخ دلار در همین محدوده بماند، بهتر است مازاد صادرات نفت نسبت به شرایط فعلی نیز صرف سرمایه گذاری و تولید شود اما گویا برخی علاقمند به پول پاشی و توزیع پول به عنوان یارانه هستند نه ایجاد شغل و سرمایه گذاری.

وقتی ارز ۴۲۰۰ حذف شود

وی با تاکید بر اینکه پرداخت یارانه نقدی خود فساد گسترده‌تری را ایجاد می‌کند، ادامه داد: همین حالا می‌بینیم که برخی افراد بی نیاز یارانه نقدی می‌گیرند اما برخی از کسانی که واقعا نیازمند هستند، از یارانه بهره‌ای ندارند و این دقیقا مصداق فساد است.

این کارشناس با اشاره به اینکه دولت با هدف مقابله با فساد قصد دارد ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند، اضافه کرد: این ارز تنها به عده محدودی تخصیص داده می‌شود، سئوال اما اینجاست که چطور دولتی که نمی‌تواند بر این جمعیت کوچک نظارت کند قصد دارد بر جمعیتی به بزرگی شصت میلیون نفر نظارت کند و کالابرگ یا یارانه نقدی به انها پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه دولت برنامه مشخصی در این زمینه نداد، ادامه داد: محول کردن موضوع به خود دولت کار درستی نبود. دولتی که قصد از بین بردن فقر مطلق را دارد، چطور می تواند نسبت به موج تورمی ناشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی در شرایطی که نرخ تورم بالاتر از چهل درصد است بی توجه باشد. 

مضرات سیستم کالابرگی

وی اضافه کرد: جمعیت محدود واردکننده چنین فساد گسترده ای را رقم زدند، حال سئوال من این است که در غیاب سیستم درست شناسایی چطور قرار است یارانه نقدی بدهند و اگر بنا بر پرداخت کالابرگ است، بگویند که چه کسی  قرار است کالاهای یارانه ای را تامین کند و چه کسانی بهره مند می‌شوند و در عین حال نحوه توزیع کارت کالابرگ چیست؟ این‌ها عملیاتی به مراتب گسترده تر از عملیات پرداخت یارنه ارزی را می طلبد.

وی به تجربه توزیع سراسری کوپن در کشور اشاره کرد و گفت: وقتی مدیران ما بسیار اخلاقی تر از امروز بودند و شفافیت نیز بسیار بالاتر از حالا بود و آمار تخلف مدیران بسیار اندک، توزیع کالابرگ ان قدر دردسر آفرید که عطای آن را به لقایش بخشیدند و این ماجرا جمع شد حالا اما در این فضا چطور قرار است دوباره رجعتی به تجربه شکست خورده داشته باشیم؟

او گفت: بنا نیست برای مهار فساد، ابزارهای بزرگتر فساد ایجاد شود و از این بابت نگرانی بزرگی برای اقتصاد ایران وجود دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که ایا میزان تورم سال آینده بر مبنای بودجه سال ۱۴۰۱ قابل پیش بینی است؟ گفت: معتقدن بی تردید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجی تورمی را به همراه خواهد آورد. 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی