• ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
  • کد خبر: 26481
بورس

بورس امروز و در آخرین روز کاری سال روند صعودی به خود گرفت. به گفته کارشناسان با توجه به اخبار مثبت از مذاکرات برجام، شاخص کل بورس در اولین روز معاملاتی خود در سال ۱۴۰۱ سبزپوش می‌شود.

به گزارش ایران پژواک، در پایان معاملات اخرین روز معاملاتی سال ۱۴۰۰، شاخص کل بورس پس از رشد ۲۲ هزار و ۲۳۰ واحدی شاخص کل آن را در سطح یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحدی قرارگرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز ۱.۶ درصد رشد کرد.

بیشترین ورود پول حقیقی به بورس در سه گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، خودرو و ساخت قطعات و فرآورده‌های نفتی رقم خورد. در حالی سهامداران حقوقی بخش عمده‌ای از سهام خود را از گروه‌های سرمایه‌گذاری‌ها و فلزات اساسی خریدند.

بورس تا کجا رشد می‌کند؟

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در صورت امضای برجام، شاخص کل تا محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی رشد می‌کند.

وی توضیح می‌دهد: به طور سنتی با شروع سال، شاخص سبزپوش می‌شود. البته اگر توافق نشود بورس روند متعادل و اندکی مثبت را پشت سر می‌گذارد اما با احیای برجام شاخص روند صعودی به خود می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: هر ساله فشار فروش در اسفند ماه افزایش می‌یابد. چراکه یک سری شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های بازنشستگی با فروش سهام و تسویه اعتباری کارگزاری‌ها باعث می‌شود که بخش عمده‌ای از سهام تبدیل به پول نقد شود. ولی انتظار می‌رود با ورود مازاد نقدینگی شاخص بورس در اولین هفته کاری فروردین مثبت شود.

اشتیاقی با اشاره به بازدهی بازار در سال آینده می‌گوید: به نظر می‌رسد بازار سرمایه بیشترین بازدهی را در سال ۱۴۰۱ داشته باشد. با توجه به اینکه در ۱۹ ماه گذشته بازارهای موازی رشد داشتند و بازار سرمایه ریزش داشته است احتمالا این سناریو کمی جابه جا شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی