برنج

قیمت برنج نیم‌دانه رشد ۲۴۴ درصدی را تجربه کرد. پس از افزایش قیمت برنج دانه‌بلند، حالا نوبت به برنج نیم‌دانه یا شکسته رسید که با رسیدن به محدوده قیمتی ۸۶ هزار تومان در فهرست غذاهای لاکچری قرار بگیرد.

به گزارش ایران پژواک، قیمت برنج نیم‌دانه با رشد ۲۴۴ درصدی رکورد شکست. در حالی که فروردین سال گذشته هر کیلوگرم برنج نیم‌دانه هاشمی ۲۵ هزار تومان قیمت داشت، حالا باشگاه خبرنگاران از فروش برنج نیم‌دانه هاشمی اعلا سرلاشه با نرخ ۸۶ هزار تومان خبر داد.

این نوع برنج که بیشتر در پخت انواع آش و دسر کاربرد دارد نیز حالا می‌تواند خود حکم غذای کامل را داشته باشد. پیش از این نیز مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، به تجارت‌نیوز اطلاع داد که مردم خواستار افزایش واردات برنج شکسته شده‌اند.

اکنون به نظر می‌رسد افزایشی این چنینی تقاضا در قیمت برنج نیم‌دانه تخلیه شده است. در این بین دلیل اصلی افزایش مشتریان این محصول را باید در روند افزایش قیمت برنج دانه بلند جستجو کرد.

طوری‌که از اواخر دی سال گذشته قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی مرغوب به ۹۵ هزار تومان رسید. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد برنج نیم‌دانه را در حال حاضر با نرخی بین ۲۰ هزار تا ۶۵ هزار تومان هم خرید. اما برخی گروه‌ها توانسته‌اند قیمت برنج نیم‌دانه درجه یک را تا ۸۶ هزار تومان هم بالا ببرند.

چرا قیمت برنج نیم‌دانه افزایش یافت؟

اما چرا بازار برنج نیم‌دانه برهم ریخت؟ دبیر انجمن برنج ایران در پاسخ به این پرسش گفت: افزایش قیمت برنج نیم‌دانه هیچ دلیلی منطقی و فنی ندارد. کالاهای اساسی مانند یک زنجیره عمل می‌کنند. پس از افزایش قیمت برنج، شکر، گوشت، مرغ، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ و … حالا نوبت به برنج نیم‌دانه رسید.

جمیل علیزاده‌شایق اظهار کرد: طبیعی است که دلیل اصلی تورم برنج نیم‌دانه را در بالا رفتن بهای برنج ببنیم. اما مسئله این است که چرا قیمت برنج افزایش یافت؟

او ادامه داد: وزیر جهادکشاورزی امروز از مردم خواست هیچ دغدغه‌ای برای تامین کالاهای اساسی نداشته باشند، اما دولت حتی نمی‌تواند قیمت برنج را کنترل کند. آیا کالایی اساسی‌تر از نان و برنج داریم؟

علیزاده‌شایق افزود: ما بارها از دولت خواسته‌ایم که دست از قیمت‌گذاری دستوری بکشید. متاسفانه دولت با اصرار بر دستوری‌کردن بازار، قیمت‌ها را برهم ریخت. اکنون حتی با احیای برجام هم قیمت‌ها به حالت قبل بازنمی‌گردد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی