• ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۲
  • کد خبر: 26903
طلا

تورم آمریکا به بالاترین حد ۴۰ سال اخیر رسیده است. این موضوع چه تبعات و پیامی برای بازار اونس و خریداران طلا دارد؟

به گزارش ایران پژواک، تورم آمریکا به بالاترین حد ۴۰ سال اخیر رسیده است. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که تورم این کشور در ماه مارچ ۲۰۲۲ به ۸،۵ درصد رسیده که بالاترین رقم از سال ۱۹۸۱ تا کنون است. این موضوع چه تبعات و پیامی برای بازار اونس و خریداران طلا دارد؟

این موضوع می‌تواند دولت آمریکا را برای افزایش نرخ بهره مجاب کند. افزایش نرخ بهره، احتمالا قیمت جهانی طلا را موقتا نزولی می‌کند.

آمریکا نرخ بهره را افزایش می‌دهد؟

پیش از این، برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی گفته بود: در آمریکا پس از بحث‌های فراوان در مورد تورم، نرخ بهره ۲۵ صدم درصد افزایش یافت و به پنح دهم درصد رسید. بر اساس نقشه راه بانک مرکزی این کشور، ممکن است در صورت فراهم شدن همه شرایط، تا پایان سال میلادی نرخ بهره به ۱ و ۷۵ صدم درصد برسد.

به گفته او، دستکاری نرخ بهره بسیار خطرناک است و می‌تواند بر بازار کار و اشتغال کشورها اثر منفی بگذارد. تنها شاید بتوان به عنوان سیاستی مقطعی برای کنترل تورم از آن استفاده کرد.

حق‌شناس افزود: اما در ایران روی موضوع نرخ بهره تمرکز زیادی وجود دارد و گاهی چالش‌های جدی نیز ایجاد می‌کند. مهم‌ترین آسیب نرخ بهره بالا این است که کمر تولید می‌شکند و در واقع این رویکرد، اشتغال را تهدید می‌کند. در حالی که افزایش نرخ بهره در دنیا سیاستی موقت و محتاطانه برای کنترل تورم است. اگر مانند کشورهایی چون ایران و ترکیه، مشکل خلق نقدینگی ادامه‌دار باشد، به نتیجه خاصی نیز منجر نمی‌شود.

افزایش تورم اروپا و کاهش ارزش یورو

البته افزایش تورم فقط مختص آمریکا نیست. کشورهای منطقه یورو نیز با این چالش مواجه هستند.

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در یادداشتی در مورد نوسانات و آینده ارزش یورو نوشت: به دنبال شیوع بحران کرونا، دولت‌ها ناچار بودند برای حمایت از افراد جامعه و کسب و کارها، اقدام به اعطای یارانه‌ها و کمک‌های نقدی نمایند.

او افزود: سیاست‌های پول‌پاشی در منطقه یورو باعث شد، حجم پول در جریان درون کشورهای عضو افزایش پیدا کند. در نتیجه تورم نیز در اتحادیه اروپا نیز مانند آمریکا بالا رفته و به چالشی جدی برای اقتصاد منطقه تبدیل شده است.

اما چرا تورم بر قیمت طلا اثر دارد؟

«افزایش شدید تورم، فشارها بر فدرال رزرو برای اعمال سریع تر سیاست‌های انقباضی را بیشتر می‌کند. این موضوع سبب می‌شود که هزینه‌های نگهداری طلا که دارایی بدون بهره است بالا رود (فارس)». در نتیجه تقاضا برای خرید اونس کاهش می‌یابد و قیمت طلا نزولی می‌شود.

طلای جهانی یکی از عوامل تعیین‌کننده قیمت طلا و سکه در بازار داخلی است. نرخ اونس جهانی نیز در لحظه تنظیم این خبر افزایشی است و با قیمت ۱,۹۷۸٫۵۳ دلار معامله می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی