• ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
  • کد خبر: 2781
روحانی

طرح سوال از رئیس جمهوری با محوریت موضوعات اقتصادی در حالی توسط ۸۰ نفر از نمایندگان مجلس امضا و اعلام وصول شده است که عیارسنجی آن نشان می‌دهد انگیزه‌های سیاسی این موضوع پررنگ تر از اهداف اقتصادی آن است.

به گزارش ایران پژواک، هر چند سوال، تحقیق و تفحص حق مجلس است و این موضوع همواره مورد تاکید دولت یازدهم و دوازدهم نیز بوده است، اما نکته قابل توجه در این زمینه  کم توجهی به دستاوردهای دولت و نادیده گرفتن سهم سایر دستگاه ها از مشکلات اقتصادی کشور است که شائبه سیاسی بودن سوال از رئیس جمهوری را به وجود می آورد.

نقطه قوت دولت یا ضعف؟

سوال از رئیس جمهوری با محوریت پنج مساله عنوان شده است که عدم موفقیت در مدیریت قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم موفقیت در کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی از جمله آنهاست. این در شرایطی است که دولت در برخی از این موارد کارنامه قابل دفاع و مثبتی داشته است و برخی از این موارد اتفاقا نه تنها نقطه ضعف بلکه نقطه قوت دولت نیز محسوب می شود.  کاهش آمار قاچاق در دولت یازدهم و دوازدهم موضوعی است که مورد اتفاق نظر اکثر کارشناسان منصف قرارد دارد. آمارها از منابع رسمی کشور نشان می دهد میزان قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار در زمان آغاز به کار دولت یازدهم به ۱۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در سال۹۶ رسیده است و این دستاورد در سایه افزایش شفافیت در گمرک و اهتمام دولت به مبارزه با ویروس مزمن قاچاق در اقتصاد کشور بوده است. 

یکی دیگر از موضوعاتی که در سوالات نمایندگان مطرح شده، استمرار تحریم‌های بانکی است که یکی از مهمترین الزامات رفع آن همگام سازی با استانداردهای بانکی جهانی از جمله اجرای قوانین مبارزه با پولشویی (FATF) است.   این موضوع هرچند بارها و بارها مورد تاکید دولت بوده، اما با مخالفت های زیادی از سوی سایر نهادهای حکومتی رو به رو شده است. مخالفان در حالی با اجرای استانداردهای جهانی مخالفت می کنند و آن را عاملی برای تحریم ایران معرفی می کنند که این موضوع اتفاقا عاملی برای تحریم های ایران در سال های گذشته بوده است به صورتی که با وجود اجرای برجام و لغو تحریم ها در همه حوزه ها، حوزه بانکی از بخش هایی بود که تحریم های آن به دلیل مطابق نبودن بانک های ایران با استانداردهای جهانی  کاهش قابل توجهی نداشت.

هدایت الله خادمی، از نمایندگان موافق با سوال از رئیس جمهوری در خصوص اینکه چرا با وجود کاهش قاچاق و تلاش دولت برای رفع تحریم های بانکی این موارد به عنوان نقطعه ضعف دولت عنوان شده به پایگاه اطلاع رسانی دولت می گوید: الزاما همه سوالات نمایندگان درست نیست. جواد حسینی کیا نیز از دیگر نمایندگان موافق با سوال از رئیس جمهوری در این باره می گوید: اگر رئیس جمهوری اعلام کرده اند که قاچاق کاهش داشته پس این مساله از زبان خودشان اعلام شود. این در شرایطی است که در ماه های اخیر این موارد از سوی کابینه دولت دوازدهم بی پاسخ نمانده و روزی نبوده که نمایندگان دولت و به‌طور خاص بانک مرکزی به مجلس فراخوانده نشده باشند.

افزایش شائبه‌های سیاسی

محمود صادقی، از نمایندگان مخالف با سوال از رئیس جمهوری با اشاره به سیاسی بودن این اقدام برخی از نمایندگان مجلس، گفت: سوال از رئیس جمهور را امضا نکردم چون به وضوح معلوم است برای ضربه زدن به دولت طراحی شده است، اما سوال و استیضاح را حق نمایندگان می دانم. رئیس جمهور که خود پنج دوره نماینده بوده به این حق احترام بگذارد و از آن به عنوان فرصتی برای اصلاح کاستی ها و بیان محدودیت های خود استفاده کند.

غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت در مجلس نیز معتقد است: سوال حق نمایندگان است و رییس جمهور نیز باید پاسخگو باشد اما طرح سوال از رییس جمهور در شرایط فعلی را سیاسی می دانم.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری درباره رویکرد مجلس نسبت به دولت با توجه به طرح سوال از رییس جمهور گفت: اینکه در مدت کوتاهی، پنج سوال از رییس جمهور مطرح شود، برای ما جای سوال دارد.

این اظهارات در شرایطی است که به گفته کارشناسان وضعیت اقتصادی کشور در حال حاضر به‌طور سیستماتیک، گسترده و جدی با مشکلات زیادی روبه روست و رفع این مشکلات نه در گرو تغییرات افراد بلکه در اصلاح تفکر حاکم بر وضعیت اقتصاد کشور است. موضوعی که مورد اتفاق نظر هدایت الله خادمی نیز است. وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور در دولت های قبل نیز وجود داشته و راهکار آن اصلاح زیرساخت ها برای همیشه است گفت: در شرایط کنونی که کشور با تهدیدهای زیادی از سوی بیگانگان روبه روست ضروری است تا با همکاری بین دستگاه ها مشکلات زیرساختی که سال ها کشور با آن گربانگیر است برطرف شود.

در این شرایط توصیه کارشناسان برای حل مشکلات اقتصادی کشور همکاری و همدلی است. تحمیل تبصره های هزینه زا از سوی مجلس به دولت موضوعی است که به گفته بسیاری از آنها ریشه بخش زیادی از مشکلات فعلی دولت است و ضرورت دارد تا با همدلی و فارغ از نگاه ها و انگیزه های سیاسی این مشکلات مرتفع شود. آنچه در شرایط امروز کشور به آن نیازمند است، اتحاد ملی است. اگر ما به جامعه جهانی پیام وحدت و همدلی خود را منتقل نکنیم، آن‌ها حتما سوء استفاده می‌کنند و در داخل کشور هم امید مردم مورد آسیب واقع می‌شود. همدلی میان روسای قوا و نیروهای مسلح، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی