ند پرایس

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک‌ کنفرانس خبری با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، به سوالی درباره احتمال از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در پی طرح پیشنهادی جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده این مذاکرات پاسخ داد.

به گزارش ایران پژواک به نقل از وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در پاسخ به این سوال که با در نظر داشتن اظهارات اخیر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای درباره احیای برجام(توافق هسته‌ای)، آیا احتمال از سرگیری این مذاکرات وجود دارد و آیا آمریکا نسبت به این که این اقدام آغازی نو در روند احیای توافق باشد، خوش‌بین است یا نه، گفت: ما درباره طرح پیشنهادی کمیسیونر ارشد اتحادیه اروپا(حوزپ بورل) به طور مستقیم با شرکای اروپایی‌مان در ارتباط بوده‌ایم و خواهیم بود. در حال بازبینی و بررسی آن هستیم. بازخوردمان نسبت به آن را به طور مستقیم با متحدان اروپایی‌مان در جریان خواهیم گذاشت، اما برداشت ما این است که طرح پیشنهادی آقای بورل بر اساس توافقی است که روی میز بوده، با مشقت میان اعضای گروه ۱+۵ مذاکره شده و از ماه مارس در انتظار پذیرفته شدن بوده است.

پرایس در ادامه با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران، مدعی شد: وقفه‌ای ایجاد شده، مدت زمانی طول کشیده و نتوانسته‌ایم در این فاصله به بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام دست پیدا کنیم، ما دلیل ایجاد آن نبوده‌ایم‌. یک کشور بوده که از بازگشت به پایبندی به برجام خودداری کرده است. این کشور ایران است. ما با صراحت گفته‌ایم که آماده بازگشت به پایبندی به برجام هستیم، با فرض این که ایران هم همین کار را بکند. ما این پیام را به طور غیرعلنی و غیرمستقیم به ایران هم داده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تکرار ادعاهایش علیه مواضع ایران نسبت به احیای توافق هسته‌ای افزود: از ماه مارس یا بعد از آن نشانه‌ای از سوی ایران ندیده‌ایم که آماده اتخاذ تصمیم سیاسی لازم برای بازگشت به پایبندی به برجام باشند. به همین دلیل است که ما به طور یکسان برای سناریوهایی که در آن‌ها برجام داریم و سناریوهایی که برجامی در کار نیست، آماده می‌شویم.

او در ادامه در پاسخ به این که با توجه به وضعیت فعلی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، چه جای امیدی برای آزادسازی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران وجود خواهد داشت، گفت: ما بسیار مراقب بوده‌ایم که سرنوشت این شهروندان آمریکایی را که به طور غیرقانونی در ایران زندانی شده‌اند را به بازگشت دوجانبه بالقوه به پایبندی به برجام گره نزنیم. ما هیچ وقت توهمی نداشته‌ایم که بازگشت به برجام لزوما به زودی محقق خواهد شد. می‌دانستیم که مذاکرات سختی خواهد بود و مراقب بوده‌ایم که سرنوشت این شهروندان را که به طور غیرقانونی زندانی شده‌اند، به چیزی که از نظرمان طرحی نامعلوم است، گره نزنیم.

او در بخش دیگری از اظهاراتش در این باره، بیان کرد: ما در مسیر جداگانه‌ای پیگیر آزادسازی این شهروندان آمریکا بوده‌ایم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی