ابوالفضل فاتح

"در بیداری افکار عمومی و مبارزه با فساد، رسانه های دولتی و حکومتی یا نمی توانند و یا کمترین نقش را ایفا می کنند و نقش اصلی بر عهده ی رسانه های مستقل است. رسانه هایی که از استقلال در مالکیت و گردش مالی، استقلال در سیاست گذاری ، استقلال در تحریریه برخوردار و متعهد به اخلاق حرفه ای و کرامت رسانه ای باشند".

به گزارش ایران پژواک، دکتر ابوالفضل فاتح، بنیانگذار و نخستین مدیرعامل خبرگزاری ایسنا در یادداشتی به مناسبت روز خبرنگار که نسخه ای از آن در اختیار این پایگاه خبری قرار گرفته، اورده است:

تجربه و پژوهش های علمی موید نسبت مستقیم بین آزادی رسانه ای و کمپین های مبارزه با فساد است. هر اندازه رسانه های مستقل از آزادی بیشتری برخوردار باشند، بیداری فزاینده افکار عمومی را به دنبال داشته و در نتیجه سیستم های سیاسی و اقتصادی تحت نظارت جدی تری قرار خواهند گرفت.
البته روشن است در بیداری افکار عمومی و مبارزه با فساد، رسانه های دولتی و حکومتی یا نمی توانند و یا کمترین نقش را ایفا می کنند و نقش اصلی بر عهده ی رسانه های مستقل است. رسانه هایی که از استقلال در مالکیت و گردش مالی، استقلال در سیاست گذاری ، استقلال در تحریریه برخوردار   و متعهد به اخلاق حرفه ای و کرامت رسانه ای باشند.
اگر  به جای رسانه های دولتی و حکومتی، رسانه های مستقل را توسعه می دادیم و اگر به جای کنترل تحریریه ها و نادیده گرفتن کرامت خبرنگاران و دبیران و سردبیران،  از رسانه ها برای نظارت بر سیستم های تبادل سیاسی و اقتصادی کمک می گرفتیم، امروز عده ای به خود اجازه نمی دادند که همجون شتران بی مهار به جان مزرعه ی بیت المال افتاده و هر چه بتواند ببلعند و هر جه نتوانندببلعند، حیف و میل کنند.
صد افسوس که دستکاری های غیر علمی و غیر مسئولانه  در جریان خبر و فضای رسانه ای، نه تنها رسانه را از کارکرد نظارتی خود خارج ساخته بلکه مخلوقی ناقص و الکن و غیر متوازن و ناتوان  بر جای گذاشته و آسیب های جبران ناپذیری به افکار عمومی وارد آورده  است که ساحتی شکننده پیدا کرده و می تواند به شدت تحت تاثیر امواج متضاد و متناقض قرار گیرد.
اگر امروز همه‌ی انواع رسانه های کلاسیک از جمله تلویزیون و بسیاری از روزنامه ها و خبرگزاری ها در کشور عزیزمان از ضعفی مفرط رنج می برند و رسانه های شهروندی جریان اصلی اطلاعات را بر عهده دارند، ناشی از همان مداخلات قدرت محور و انحصاری است که در حوزه ی رسانه های کلاسیک صورت می گیرد و از آنها موجودی نحیف ساخته است و  گرنه آن رسانه ها نیز به اندازه رسانه های شهروندی توسعه می یافتند و چنین عدم تعادلی شکل نمی گرفت. کشورهای فراوانی را می شناسیم که در نظام رسانه ای آنها  هم رسانه های کلاسیک پر قدرت و هم از رسانه های شهروندی  ایفای نقش می کنند و موازنه ای منطقی و مکمل بین رسانه ها بر قرار است و هر کدام هم در آگاهی بخشی بر افکار عمومی و هم در نظارت بر یکدیگر  سهمی به سزا دارند.
یکی از بزرگترین مصائب همین انحصار صدا و سیماست. در اغلب کشورهای جهان با وجود گستردگی اینترنت و رسانه های شهروندی، تلویزیون همچنان از پر قدرت ترین رسانه ها است. اما انحصار فعلی صدا و سیما  و ترس از تکثر ، عملا مردم را بین دو انتخاب قرار داده است یا تماشای تلویزیون دولتی یا پناه بردن به رسانه های شهروندی و ماهواره خارج از کشور. اگر روزی  به تشخیص واضعان قانون،  ماده‌ی انحصار رادیو و تلویزیون دلایلی خاص داشته است،  قطعا امروز این سیاست به نفع منافع ملی نیست  و باید به میلیونها شهروند ایرانی اجازه داد از تلویزیون های دیگری نیز برخوردار شوند. رسانه های مستقل پر قدرت و ده ها تلویزیون خصوصی و نیمه خصوصی با مدیران و تحریریه های شناخته شده و حرفه ای می تواند  بهترین موازنه برای فضای قطبی شده و غیر متعادل رسانه ای امروز کشور باشد که از یک سو در انحصار رسانه ها و تلویزیون دولتی و از سوی دیگر در امواج میلیونها میکرو بلاگ با منابع معلوم و نامعلوم قرار دارد. در جهانی که دولت-  ملت های مجازی در حال شکل گیری است و رسانه های بدون مرز هر روز توسعه می یابند، انحصار نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه افکار عمومی ملت ما را در مواجهه با امواج جدید منفعل و نحیف و مصرف کننده محض می سازد.         
فراموش نمی کنیم در این روز، خبرنگاری والا مقام جان شیرین خود را فدای مبارزه با تحجر و تنگ نظری طالبان کرد و آموزه های فراوانی برای ما بر جای گذاشت.  40 سال پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، امید است روز خبرنگار، روز بازگشت به کرامت رسانه و روز بازنگری در سیاست های رسانه ای کشور و نیل به آزادی های وعده داده شده nv  قانون اساسی  باشد و به میمینت این روز ، خبرنگاران شریف و سخت کوش میهن بتوانند آزادانه به  ایفای نقش نظارتی خود پرداخته و بالندگی و موازنه ی هر چه بیشتر افکار عمومی را شاهد باشند.  
 والسلام
ابوالفضل فاتح
17 مرداد 1397

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی