وزیر خارجه آلمان

در پی شروع اولین مرحله تحریم‌های مجدد آمریکا علیه ایران هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در مورد تشدید مناقشه ایران و بروز هرج و مرج در منطقه هشدار داد. او تأکید کرد که آلمان و اتحادیه اروپا برای حفظ برجام مبارزه می‌کنند.

به گزارش سرویس بین الملل ایران پژواک به نقل از دویچه وله، وزیر خارجه آلمان خروج آمریکا از توافق اتمی با ایران (برجام) را "اشتباه" تلقی کرد و در مورد تشدید مناقشه با ایران و هرج و مرج احتمالی ناشی از آن در منطقه هشدار داد.

هایکو ماس از حزب سوسیال دمکرات آلمان طی گفت‌وگویی با روزنامه آلمانی "پساوئر نوین پرسه" چاپ چهارشنبه ۸ اوت (۱۷ مرداد) تأکید کرد که آلمان همچنان خروج از برجام را "اشتباه" تلقی می‌کند.

او گفت: این توافق عالی نیست اما به هر حال بهتر از این است که هیچ توافقی در کار نباشد.

ماس گفت: «ما برای این توافق مبارزه می‌کنیم، چون ایجاد امنیت و شفافیت در منطقه خدمت به مصالح ما نیز است.»

او اضافه کرد: «ما اروپایی‌ها بر این نظریم که وجهه‌های اقتصادی توافق باید همچنان برجا باشد.»

ماس برای روشن شدن این موضوع گفت، ‌برای مثال نقل و انتقال‌های بین‌المللی مالی باید به قوت خود باقی بماند تا چرخ اقتصاد ایران بتواند بگردد.

وزیر خارجه آلمان گفت، مساله سرنوشت‌ساز دیگر توانایی ایران در فروش نفت خود است.

او ادامه داد: «هر کس که امید به تغییر رژیم ایران بسته است نباید این مسئله که ممکن است ما درگیر مشکلات بزرگ‌تری شویم را فراموش کند. منزوی کردن ایران می‌تواند نیروهای افراطی این کشور را تقویت سازد.»

هایکو ماس افزود: «هرج و مرج در ایران چنان‌چه ما در عراق و لیبی نیز شاهد آن بودیم، باز هم این منطقه ناآرام را بی‌ثبات‌تر خواهد کرد.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه ۱۶ مرداد تحریم‌هایی که پیش از این برداشته شده بود را بار دیگر علیه ایران اعمال کرد. اتحادیه اروپا با این امر مخالف است. اروپا تلاش دارد برای شرکت‌های اروپایی بستری امن برای معامله با ایران فراهم آورد و توافق اتمی را نجات دهد.

هایکو ماس روز سه‌شنبه نیز بر کارساز بودن برجام تأکید کرد. وزارت خارجه آلمان با انتشار توییتی به نقل از ماس نوشت: «ما [آلمان و اتحادیه اروپا] مصمم هستیم از شرکت‌های اروپایی که به طور قانونی در ایران فعالیت دارند، حمایت کنیم. مردم در ایران باید از برجام نفعی ببرند. در مقابل ما هم انتظار داریم که ایران به تمامی تعهدات مندرج در توافق اتمی عمل کند.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی