• ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹
  • کد خبر: 31785
کارگران

مشاور روابط کار درباره نحوه محاسبه مرخصی کارگران می گوید: اگر در پایان یک سال قرارداد کارگران به سال بعد موکول شود, ۹ روز از مرخصی های سال قبل ذخیره و مابقی آن از بین خواهد رفت.

به گزارش ایران‌پژواک، طبق قانون کار, مرخصی استحقاقی مشمولان قانون کار۲۶ روز در سال است که با احتساب ۴روز جمعه ۳۰روز میشود. مرخصی کارگرانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور اشتغال دارند، سالانه ۵هفته است، که در دو نوبت ۶ماه اول و شش‌ماه دوم استفاده میشود.

برای‌کار کمتر از یک سال مرخصی به نسبت مدت کار محاسبه میشود. به موجب ماده ۶۶قانون کار، کارگر نمیتواند در ســال بیشتر از ۹روز از مرخصی سالانه خود را ذخیره کند.

در صورت بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی، تعطیلی کارگاه یــا فوت کارگر مطالبات بابت مرخصی استفاده نشده به کارگر یا ورثه وی قابل‌پرداخت است.اما در صورت اســتعفا و ترک کار کارگر، مطالبات بابت مرخصی های باقیمانده به وی تعلق نمیگیرد.

*مرخصی حج واجب و مرخصی ساعتی

هر کارگر حق دارد برای ادای فریضه حج در تمام مدت کار و فقط برای یک نوبت از یک ماه مرخصی استحقاقی استفاده کند و در صورتی که مرخصی طلب نداشته باشد از مرخصی بدون حقوق بهره‌مند شود.

مرخصی ساعتی همان مرخصی استحقاقی اســت که روزانه اخذ میشود و نحوه محاسبه مرخصی آن از مرخصی سالانه کسر میشود.

اما یکی از سوالات متداول کارگران این است که نحوه ذخیره مرخصی کارگران و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

وحید حاجی زاده،مشاور روابط کار دراین باره می گوید: اگر در پایان یک سال با کارگر تسویه حساب و سپس قطع همکاری صورت بگیرد، باید وجهه کل ایام مرخصی استفاده نشده پرداخت شود. اما اگر قرارداد به سال بعد تمدید شود، اینجا ۹ روز از مرخصی های سال قبل ذخیره و مابقی آن از بین خواهد رفت.

برای محاسبه مرخصی، در گذشته به این صورت بود که تنها حقوق روزانه در نظر گرفته می شد، به طور مثال اگر در زمان تسویه حساب پایان سال، ۱۰ روز مرخصی استحقاقی باقی مانده بود همان ۱۰ روز حقوق روزانه پرداخت می شد و تسویه حساب قطعی بود. اما با توجه به دادنامه ای که دیوان عدالت اداری صادر کرده، این نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کاملا تغییر یافته و به این ترتیب باید کلیه آیتم ها از جمله مزایای مستمر و رفاهی که به کارگر در زمان اشتغال پرداخت می شده، در محاسبه مرخصی لحاظ شود.

وی ادامه داد:‌در خصوص محاسبه ذخیره مرخصی باید کلیه ی آیتم ها باهم جمع و ضربه در تعداد روزهای باقی مانده (استفاده نشده) مرخصی استحقاقی شود. پس اگر در محاسبات مرخصی بن و مسکن حذف شود و تنها حقوق پایه در نظر گرفته شود، اشتباه است و به طوری که کارگر می تواند نسبت به این موضوع شکایت و مابه التفاوت را دریافت کند. بنابراین در حال حاضر نحوه محاسبه ذخیره مرخصی به همین شکل و غیر از این اشتباه است.

انتهای پیام

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شنگول IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    0 0
    سلام علیکم.احتراما به عرض میرساندلطفا این مطلب را تا اخر با دقت بخانید تاکید میشود مخصوصا قسمتهای اخر این مطلب، تا نکته ی منفی این لایحه شناسایی شود زیرا اگر این نکته در نظر گرفته نشود این لایحه به ضد خودش تبدیل میشود چون این نکته ی منفی که در این لایحه جدید نهفته ضرر ان به مراتب از ادامه ی قانون فعلی بیشتر میشود، برای رفع این نکته منفی مکمل ان بیان شده که اگر این لایحه با مکمل ان که در ادامه وقسمت پایانی مطلب میاید ادغام بشود نکته منفی و ضرر ان تبدیل به سود میشود که هم منفعت دولت محترم و هم منفعت کارگر را در برمیگیرد.در ابتدا تاکید میشود که برای کارکنان مشاغل سخت و زیان اور این دو مزیت حق انان میباشد که اولا با ۲۰ سال سابقه در جوانی، حقوق کامل ۳۰ روز در ماه را بگیرند ولی مزیت سوم که سقف حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز حقوق در ماه، نباید شامل این عزیزان بشود به دلایل زیر. اول: این بیعدالتی نسبت به کارکنان مشاغل عادی میباشد چون کارکنان مشاغل عادی برای اینکه سقف حقوق ۳۵ روز در ماه را بگیرند باید ۳۵ سال کار کنند ولی کارکنان مشاغل سخت با ۲۳ سال و ۴ ماه به سقف حقوق تامین اجتماعی میرسند(۳۵=۱/۵×۲۳/۴ ) یعنی این راهه ۳۵ ساله را ۱۱ سال و ۸ ماه میانبر میزنند. دوم: همانطور که مسولین وکارشناسان محترم دولتی و بیمه ای گفته اند نزدیک به ۵۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی که از لحاظ تعداد بسیار بیشتر از سایر بازنشستگان ارگانها ی دیگر است مربوط به بازنشستگان سخت و زیان اور است. با توجه به لایحه جدید دولت محترم در لایحه جدید برای بازنشستگان مشاغل سخت و زیان اور سقف سنی ۴۸ سال را گذاشته اند ولی با توجه به اینکه کارکنان مشاغل سخت وزیان اور اکثرا تحصیلات دانشگاهی ندارن در نتیجه سریع جذب کار میشوند و خیلی سریع به طور میانگین در سن ۳۸ سالگی، ۲۰ سال سابقه بیمه را پر میکنند. واگر طبق قانون جدید شرط سن ۴۸ سال برای انها تصویب شود . این یعنی میانگین سابقه این عزیزان میشود ۲۸ سال، در نتیجه سقف حقوق تامین اجتماعی که ۳۵ سال است شامل اکثر انها میشود واین یعنی دیگر کسی با سابقه ۲۰ سال، و در نتیجه ۳۰ روز حقوق در ماه بازنشسته نمیشود و همه انها با ۳۵ روز حقوق در ماه بازنشسته میشوند چون کسی که در مشاغل سخت وزیان اور کار میکند اگر ۳ سال و ۴ ماه بیشتر از ۲۰ سال کار کند سقف حقوق تامین اجتماعی را که ۳۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی