تایوان و چین

سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز دوشنبه اعلام کرد، رزمایش‌های اخیر ارتش این کشور پیرامون تایوان یک هشدار جدی برای جدایی طلبان تایوانی و قدرتهای خارجی محسوب می‌شود.

به گزارش ایران‌پژواک از خبرگزاری اسپوتنیک، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز دوشنبه اظهار کرد، رزمایش‌های به اجرا در آمده توسط ارتش آزادیبخش خلق چین در نزدیکی جزیره تایوان یک هشدار جدی برای جدایی طلبان تایوانی و قدرتهای خارجی حامی آنها است.

وانگ ونبین در نشستی خبری اعلام کرد: این رزمایشها یک هشدار جدی برای جدایی طلبان تایوانی که از استقلال پیدا کردن این جزیره حمایت می‌کنند و قدرتهای خارجی که به اجرای تحریک‌ها می‌پردازند است. این رزمایشها همچنین یک تدبیر لازم برای محافظت از تمامیت ارضی و حاکمیت کشور هستند.

این دیپلمات خاطرنشان کرد، استقلال تایوان و ثبات در تنگه تایوان دو امر ناسازگار با یکدیگر هستند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، گفت: چین امیدوار است که همه کشورها اصل موضوع تایوان را درک کنند و قاطعانه با هر شکلی از استقلال جزیره مخالفت کنند.

ماکرون روز یکشنبه گفت که اروپا نباید خود را به رویارویی ایالات متحده و چین بر سر تایوان منطبق با " ساز آمریکایی" بکشاند و از اروپایی‌ها خواست "بیدار شوند" و به فکر منافع خود باشند.

وانگ در یک نشست خبری گفت: امیدواریم همه کشورها به اصل موضوع تایوان پی ببرند، به اصل چین واحد پایبند باشند و قاطعانه با هر شکلی از استقلال تایوان و فعالیت های جدایی طلبانه مخالفت کنند. این سخنگو خاطرنشان کرد: بزرگترین تهدید برای صلح در تنگه تایوان، فعالیت های جدایی طلبانه کنونی در این جزیره با همدستی و حمایت واشنگتن است.

اظهارات این مقام چینی در حالی مطرح شد که روز شنبه ارتش چین یک رزمایش همراه با عملیات گشت‌زنی را برای مدت سه روز در حریم هوایی و دریایی پیرامون تایوان به جریان انداخت. این رزمایش چند روز بعد از آن برگزار شد که تسای اینگ ون، رئیس تایوان بعد از سفری به گواتمالا و بلیز، به دیدار کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا رفت. وزارت امور خارجه چین با محکوم کردن تماسها بین مقام‌های آمریکایی و تایوانی از واشنگتن خواست روند ارتقای روابط را با این جزیره متوقف کند.

چین اعلام کرده که در سومین روز مانور نظامی در اطراف جزیره تایوان، در حال شبیه سازی «مسدود و محاصره کردن» این جزیره است. براساس گزارش‌ها چین در رزمایش امروز از ناو هواپیمابر شاندونگ برای برخاستن جت‌های جنگی به سمت جزیره تایوان استفاده کرده است.

روز جمعه نیروهای مسلح تایوان نزدیک شدن ۷۰ فروند هواپیمای نظامی چینی به این جزیره و عبور ۳۵ فروند از آنها از به اصطلاح خط میانی در تنگه تایوان و ورودشان به منطقه شناسایی دفاع هوایی را ثبت کردند. وزارت دفاع تایوان همچنین حضور ۱۱ کشتی ارتش آزادیبخش خلق چین در اطراف این جزیره را شناسایی کرد.

تایوان از سال ۱۹۴۹ مستقل از سرزمین اصلی چین اداره شده است. پکن این جزیره را یکی از استانها خود می‌داند اما تایوان به عنوان یک منطقه برخوردار از دولت منتخب خودش تاکید داشته یک کشور مستقل است اما به صورت رسمی اعلام استقلال نکرده است. پکن با برقراری هر گونه تماس رسمی کشورهای خارجی با تایپه مخالفت کرده و حاکمیت چین بر این جزیره را بی چون و چرا دانسته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی