سودان

تا شامگاه دوشنبه، حداقل ۱۸۰ نفر در درگیری های سودان کشته و ۱۸۰۰ دیگر نیز زخمی شدند.

به گزارش ایران‌پژواک از الجزیره، گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بیش از ۱۸۰ نفر در درگیری‌های سودان کشته و ۱۸۰۰ دیگر نیز زخمی شدند.

ولکر پرتس، نماینده ویژه سازمان ملل در سودان گزارش داد که در جریان درگیری‌های میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع، بیش از ۱۸۰ نفر کشته و بیش از ۱۸۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

ولکر پرتس، گفت که سازمان ملل در تلاش است تا طرف‌های مقابل را متقاعد کند که خصومت‌ها را متوقف کنند. وی گفت: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و محمد حمدان داقلو، رئیس نیروهای پشتیبانی سریع تماس گرفته و از آن‌ها خواسته است که به درگیری‌ها پایان دهند.

نماینده سازمان ملل با بیان اینکه طرفین از یکدیگر می‌خواهند که تسلیم شوند، گفت: دو طرفی که در حال جنگ هستند، خواهان میانجیگری برای صلح بین خود در یمن نیستند، هر چند سازمان ملل تلاش خواهد کرد تا آتش بس را در روز سه شنبه تمدید کند و به آتش بس دائمی دست یابد.

اوضاع در سودان به دلیل اختلافات بین فرمانده ارتش، عبدالفتاح البرهان، که همچنین ریاست شورای حاکمیتی را نیز بر عهده دارد، و رئیس نیروهای پشتیبانی سریع، محمد حمدان داقلو، که معاون وی در این شورا است، تشدید شده است. در ۱۵ آوریل، درگیری‌ها در نزدیکی یک پایگاه نظامی در شهر مروا و در خارطوم رخ داد.

پیشتر روز دوشنبه، نیروهای مسلح سودان وعده داده بودند که به مدت سه ساعت یک توقف بشردوستانه را رعایت کنند. روز یکشنبه ارتش با پیشنهاد سازمان ملل مبنی بر باز کردن کریدورهای بشردوستانه به مدت سه ساعت در روز موافقت کرد. نیروهای واکنش سریع نیز اعلام کردند که آماده هستند تا چهار ساعت توقف روزانه بشردوستانه را رعایت کنند.

با این حال، این وعده‌ها محقق نشد و درگیری‌های مسلحانه از روز دوشنبه از سر گرفته شد. ارتش در زمانی که توافق شده بود آتش بس را متوقف کرد، اما به زودی گزارش‌هایی مبنی بر شلیک مجدد تیراندازی در نزدیکی ستاد کل ارتش در خارطوم منتشر شد.

از سوی دیگر، همزمان با درگیری‌ها وخشونت‌ها در سودان، کارکنان سفارت آمریکا در خارطوم به مکانی امن پناه برده‌اند و مخفی شده‌اند. شزز این موضوع را جان کربی، هماهنگ کننده امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده و افزوده است: به دلیل بسته شدن فرودگاه و تشدید خشونت‌ها، هیچ برنامه‌ای برای خروج اتباع آمریکایی از سودان وجود ندارد.

کربی همچنین افزود که تشدید تنش خطرناک در سودان تلاش‌های سیاسی قبلی را تضعیف می‌کند و ما از دو طرف می‌خواهیم فوراً مذاکره کنند.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی ایالات متحده همچنین گفت: «ما از ارتش و نیروهای واکنش سریع می‌خواهیم خشونت را فوراً متوقف کنند.»

از سوی دیگر، جوزپ بورل هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که سفیر اتحادیه اروپا در خارطوم در داخل خانه‌اش مورد حمله قرار گرفته است.

درگیری‌ها در سودان میان ارتش این کشور و شبه نظامیان واکنش سریع همچنان ادامه دارد. این در حالی است که ارتش سودان مدعی فرار محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی از مخفیگاهش شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی