• ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
  • کد خبر: 32506
ETF

از عرضه دو صندوق ETF بازار سرمایه بیش از سه سال می‌گذرد، سه سالی که برای این صندوق و سهام‌داران‌شان پر فراز و نشیب بود و اکنون بارقه‌های امیدی برای جبران ضرر سهام‌داران دیده می‌شود.

به گزارش ایران‌پژواک، صندوق دارایکم در اوایل تابستان سال ۱۳۹۹ عرضه و در سوم تیرماه قابل معامله شد. در واقع وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین را واگذار کرد.

در پذیره نویسی صندوق دارایکم بیش از چهار میلیون نفر مشارکت کردند. صندوقی که هم راستا با روزهای صعودی بازار سرمایه، بازدهی چشم گیری داشت و تا ۲۰۰ درصد سود هم پیش رفت.

تب و تاب دارایکم هنوز نخوابیده بود که سخن از عرضه پالایشی یکم (باقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس) به میان آمد. این بار در آن سوی ماجرا وزارت نفت نشسته بود و عرضه صندوق پالایشی یکم با اختلاف بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد کلید خورد و بهانه ای برای ریزش بازار شد.

ماجرا از آنجا شروع شد که خبر مخالفت وزارت نفت با تشکیل پالایشی یکم و عرضه بلوکی پالایشگاه ها توسط سازمان خصوصی سازی منتشر شد و سهام پالایشگاه ها که سهم های با پشتوانه و بزرگ بازار سرمایه هستند ریزش کرد.

در آن روزها شاهد این موضوع بودیم که سهامدارانی که سهامدار سهام پالایشی هم نبودند و سهم های مهمی مانند فولادی یا پتروشیمی در سبد خود داشتند نیز اقدام به فروش سهام خود کردند. فرایندی که باعث شد تقریبا ۸۰ درصد سهام از صف خرید به صف فروش تغییر وضعیت دهند!

در هر صورت در نهایت وزرات اقتصاد و وزارت نفت درمورد پالایشی یکم به توافق رسیدند و این صندوق عرضه شد اما سرنوشتش هیچ شباهتی به دارایکم نداشت. ارزش این صندوق همسو با روند نزولی شاخص کل بورس روز به روز کم تر میشد و حتی قیمت هر واحد صندوق پالایشی یکم به نصف قیمت روز عرضه هم رسید!

از اعتراض عشقی تا اصلاح اساسنامه

وضعیت نابه‌سامان صندوق‌ها از سالی به سال دیگر منتقل شد و کار به جایی رسید که مجید عشقی، رییس سازمان بورس اعلام کرد این صندوق‌ها آبروی دولت، بازار سرمایه و صندوق های دیگر را برده‌اند. البته اعتراض عشقی به اینجا ختم نشد و قول داد اسانامه این صندوق‌ها اصلاح شود و در نهایت در شهریورماه سال جاری، اصلاحات اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایشی به تصویب هیات وزیران رسید و اجرا شد.

بر این اساس و به گفته مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با اصلاح اساسنامه صندوق‌ها اکنون نسبت قیمت به ارزش خالص دارایی دارایکم و پالایشی یکم به بالای ۹۵ درصد رسیده است و در محدوده ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان معامله می‌شوند به طوری که پالایشی یکم سال گذشته ۱۳۰ درصد بازدهی داشت.

آخرین وضعیت صندوق‌ها

درحالی که سهام‌داران هر یک از سهام این صندوق‌ها را در سال ۱۳۹۹، به قیمت ۱۰ هزار تومان خریداری کرده بودند، با نزولی که اتفاق افتاد، این صندوق‌ها بین ۶۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان معامله می‌شدند که این روند با اصلاح اساسنامه صندوق‌ها و تعیین بازارگردان رو به بهوبد رفت. اکنون هر واحد از صندوق دارایکم با قیمت ۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شود، درحالی که nav این صندوق ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان است. همچنین هر سهم پالایی یکم ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان و NAV این صندوق ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت دارند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی